گزارش یک پروژه، دوره و کارگاه آموزشی اصول سرپرستی در انتشارات کاگو
شاید بتوانم بگویم که دوره و کارگاه آموزشی اصول سرپرستی در شرکت انتشاراتی کاگو پرکارترین دوره آموزش مدیریت و سرپرستی بوده که طی این چند سال اخیر برنامه ریزی، طراحی و اجرا کردم.
چند ماه پیش برای نوشتن یک مقاله با موضوع بهره وری کارکنان دانشی به دانشگاه رفته بودم تا با یکی از استادانی که در گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت دانش تدریس می کند مصاحبه کنم. جلسه مصاحبه که تمام شد هنوز از دانشکده بیرون نیامده بودم که تماسی داشتم.
مدیر ارشد اجرایی انتشارات کاگو بود. درخواست خود مبنی بر برگزاری یک دوره اصول سرپرستی را مطرح کردند. سرکار خانم رضایی، مدیر ارشد اجرایی شرکت، خواسته های متعددی داشتند. چند دقیقه ای طول کشید که ویژگیها و شرایط مورد انتظار خود از این دوره را مطرح نمایند. می توانم بگویم مجموعه نسبتا کاملی از نیازسنجی آموزشی شامل اهداف دانشی، اهداف مهارتی و اهداف رفتاری مد نظرشان بود.
تا نوع، چرایی و اهمیت خواسته های کارفرما را بهتر درک کنم چند سوال هم من مطرح کردم. خلاصهای از سرفصلهای اصلی را هم گفتم. یکی از موضوعات را هم تا حدودی باز کردم و دو سه نکته از موارد و مطالبی که مهمتر بود را توضیح دادم.
در ادامه توضیحات، یک مسئله نگرشی و یک موضوع رفتاری که به نظرم می آمد مناسب است را عنوان کردم. مطالب و نکتهها و نحوه ارائه آن موضوع را در کلاس تشریح کردم. به نظر خرسند میآمدند که بدون این که مطرح کرده باشند روی یکی از دغدغههایشان انگشت گذاشته بودم و آن را به دقت و به درستی درک کرده و توضیح دادهام.
در انتهای صحبت تأکید کردند که طراحی دوره به صورت اصولی و صحیح انجام شود و دوره آموزشیای که پیشنهاد می شود، کفایت و تناسب داشته باشد.
معمولا این نکته را همه کارفرماهای محترم مطرح می کنند اما هنگامی که سرفصل ها و مدت زمان مناسب و مورد نظر مدرس، پیشنهاد میشود، درخواست میکنند که زمان آن کوتاهتر شود و سرفصلها به صورت فشردهتر ارائه شوند. اما در این مورد، کارفرما منظورشان دقیقا همان چیزی بود که در ابتدا میگفتند.
طراحی سرفصل های دوره و کارگاه آموزشی اصول سرپرستی به یک پیشنهاد ۴۰ ساعتی انجامید که به شرکت ارائه شد. شرایط و مدت زمان تعیین شده مورد موافقت قرار گرفت. با برنامه ریزی زمانی و هماهنگیهای بعدی، اجرای دوره آغاز شد و ادامه یافت.
هنگام طراحی دوره و تدوین طرح درس، چند بازی آموزشی برای درک بهتر مفاهیم در دوره گنجانده شد. به جز کارکرد تسهیل و تقویت یادگیری، انجام بازیهای آموزشی، سطح انرژی و علاقه حاضران در دوره را به وضوح بالا میبرد. به جز بازی های آموزشی، دو مورد هم نقش آفرینی با سناریوی طراحی شده داشتیم که لحظات جالب و هیجان انگیزی را در کلاس ایجاد کرد.
جالب بود که در پایان دوره بنا به بازخوردهای مدیران و سرپرستانی که در کلاس ها شرکت کرده بودند، مدیریت ارشد اجرایی سازمان، درخواست کردند که برای ۱۶ ساعت دیگر و با هدف تعمیق یادگیری، بازآموزی و مرور مطالب، یک پیشنهاد جداگانه، آماده و ارائه کنم. مطابق پیشنهاد جدید، جلسه های آموزشی نیز برنامه ریزی و برگزار گردید.
همچنین مقرر شد با هدف ارزیابی اثربخشی آموزشی در سطح دوم یعنی یادگیری، آزمونی را طرحریزی و برگزار کنیم. ارزیابی دوره منحصر به همین آزمون کتبی نبود. ارزیابی کلی دوره آموزشی در حقیقت چهار قسمت داشت.
اولین بخش که آزمون کتبی بود و ۵ سوال داشت. در این سوال ها، چند داستان و case مطرح شده بود. از فراگیران خواستم با توجه به مدلها، مفاهیم و تکنیکهایی که یاد گرفته بودند، این موقعیتها را تحلیل نمایند، علتها و دلایل وضعیت پیش آمده را ریشهیابی کرده و راهکار و راهحل پیشنهادی خود را بنویسند.
بخش دوم ارزیابی شامل تعدادی سوال تحلیلی بود. برگه پرسش های تحلیلی به فراگیران ارائه شد. برای پاسخ دادن نیز یک هفته فرصت داده شد. از آنها خواسته شد که طی یک هفتهای که وقت دارند، پرسش ها را پاسخ داده و روز آزمون کتبی پاسخها را به همراه بیاورند. ماهیت این سوالها تا حدودی شبیه سوالهای آزمون کتبی بود. فقط چون بررسی، تحلیل و پاسخ دادن به آنها زمان بیشتری میطلبید و همچنین نیاز داشتند که به برخی مدارک سازمانی مراجعه کنند، تصمیم گرفته شد که فرصتی هفت روزه به آنها داده شود. ضمنا سوالها طوری بود که گفتگو و مباحثه بین مدیران و سرپرستان، کیفیت و غنای تحلیلها و پاسخها را بهبود میبخشید.
بخش سوم، انجام تمرین هایی بود که حین برگزاری جلسه های آموزشی به آنها داده بودم تا تمرین هر جلسه را در جلسه بعدی تحویل دهند. تعداد تمرین ها هشت مورد بود که گزارش انجام کار برخی از آنها شامل چند صفحه می شد.
نهایتا بخش آخر ارزیابی، میزان حضور فیزیکی افراد در کلاس ها بود. نفراتی که در تمام کلاس ها حضور داشتند، امتیاز کامل گرفتند.
با توجه به طولانی بودن مدت زمان برگزاری جلسه های دوره آموزشی و با هدف تسهیل ارتباطات میان عوامل و اعضا، یک گروه در نرم افزار پیام رسان، تشکیل و راهاندازی گردید. از این بستر ارتباطی برای بهاشتراک گذاردن فایلها و مطالب دوره، اطلاع رسانی و همچنین درج عنوان و توضیحات تمرینها برای کسانی که در آن جلسه حضور نداشتند استفاده میشد. همچنین تمرینهای انجام شده از همین کانال برای من ارسال میشدند.
جهت علاقمندسازی، توجه و تمرکز بیشتر افراد حاضر در دوره به مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت، پیشنهاد تعیین و اعلام آیتم تشویقی برای چند نمره برتر آزمون را دادم که مورد پذیرش قرار گرفت. جالبتر و فراتر از آن، با توجه به روندی که دوره طی میکرد، مدیریت عامل و مدیر ارشد اجرایی سازمان، روی نتایج ارزیابی، حساب دیگری باز کردند. یک جلسه حضوری توجیهی در همین خصوص برگزار شد. مدیران ارشد سازمان، به جز آن که پاداش کارکنان با امتیاز بالاتر در آزمون را مشخص کردند قول خاصی دادند و گرفتند. موضوع این بود که نفرات برتر ارزیابی دوره، به صورت خاص مورد توجه ویژه مدیریت برای رشد و ارتقاء قرار خواهند گرفت. ضمنا تصریح شد که این رشد و ارتقاء در کوتاه مدت تا میان مدت، خواهد بود.
جلسههای دوره یکی پس از دیگری برگزار شدند، آن ۲ جلسه اضافه هم تشکیل گردید. تمرینهای ضمن کلاس هم انجام شدند و نتایج آنها جمعآوری گردید. آزمون کتبی نیز برگزار شد. پاسخ پرسشهای تحلیلی دریافت شد و نهایتا امتیاز ارزیابی کارکنان محاسبه و مشخص گردید.
*******
حق الزحمه مدرسان و مشاوران مدیریت معمولا به حسابشان واریز می شود. اما برخی مواقع طوری میشود که بیشتر به چشم میآید و در یاد و خاطر میماند. این دوره و کارگاه آموزشی اصول سرپرستی و مدیریت به جز پرکاری و چندبعدی بودنش، تجربههایی برایم داشت. چیزهایی یاد گرفتم.
در کنار این همه، هدیه ای ارزشمند از سوی مدیریت و کارکنان سازمان به من اهدا شد. هدیهای که دریافت آن من را غافلگیر کرد. این برایم بسیار با ارزش است. از بنیانگذار محترم کاگو جناب دکتر سالکی، مدیر ارشد اجرایی سرکار خانم رضایی و همچنین پرسنل شایسته و کاردان انتشارات کاگو سپاسگزارم.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !