شرکت ها هنوز زنجیره فرماندهی را کامل رعایت نمی کنند، ایلان ماسک میگوید: آن را بههم بریزید
شرکت ها هنوز زنجیره فرماندهی را کامل رعایت نمی کنند، ایلان ماسک می گوید: آن را به هم بریزید
شاید یک هفته نگذشته باشد که در شرکت سیمان شرق دوره آموزشی اصول مدیریت را تدریس می کردم. طی دوره مبانی مدیریت و همچنین اصول سرپرستی، معمولا ۱۴ اصل مدیریت فایول را توضیح می دهم. به جز این که نقبی به تاریخ مدیریت علمی و مدرن می زنیم، باید بگویم که هنوز هم برخی از این چهارده اصل مدیریت، اهمیت و جایگاه خود را دارند.
چه آن که برخی مسایل و مشکلات رایج فعلی در سازمان ها و شرکت ها، از عدم توجه به این اصول ناشی می شوند. مواردی همچون سلسله مراتب، وحدت فرماندهی، تناسب اختیار و مسئولیت و . . . تا این که دیروز این مطلب – که ترجمه آزادی از آن در ادامه ارائه شده است – را در inc.com خواندم که در آن از قول ایلان ماسک، از بین بردن و به هم ریختن زنجیره فرماندهی را توصیه و پیشنهاد کرده بود.
به شنیدن نکته ها و اخبار شگفت آور از ایلان ماسک عادت داریم اما این یکی هم به هر حال در جای خود جالب توجه می باشد و البته آن قدر ارزش دارد که مدیران ارشد سازمان ها و رهبران کسب و کارها به صورت جدی به آن فکر کنند.
شرکت ها باید قانون زنجیره فرماندهی ایلان ماسک را یاد بگیرند
بنیانگذار تسلا پیشنهاد می کند برخی از مراحل را برای ارتباط شفاف تر و کارآمدتر حذف کنید.
ایلان ماسک سالهاست که چیزهای زیادی را با صاحبان صنایع و رهبران کسب و کارها به اشتراک می گذارد. فکر کردن او در موارد زیادی بیرون از چارچوب (تفکر خارج از جعبه) می باشد. اما نظری که وی چند سال پیش در نامه ای به کارکنان شرکت خود داد را شاید دیگر رهبران کسب و کارها در دنیا بهتر است که در نظر بگیرند، دنیایی که ویروس کرونا آن را به هم ریخته است.
برای این که کارها به درستی انجام شوند، ارتباطات باید از کوتاه ترین مسیر ممکن صورت پذیرند و نه صرفا از طریق زنجیره فرماندهی ارتباط برقرار شود.
ماسک این موضوع را در سال ۲۰۱۸ برای کارکنانش نوشت.
هر مدیری که تلاش می کند تا ارتباط از طریق زنجیره فرماندهی را به اجبار اعمال کند به زودی درخواهد یافت که در جای دیگری دارد کار می کند.
ماسک می گوید که یکی از مهمترین منابع ایجاد مشکلات در شرکت ها از آنجا ناشی می شود که ارتباطات، آزادانه جریان نمی یابند. همان طور که به کارکنان تسلا گفت که این امر درستی است که کارکنان به صورت مستقیم صحبت کنند تا کارها را به خوبی انجام دهند.
دو سال بعد، جهان برای بیشتر شرکت ها متفاوت به نظر می رسد. با وجود کارکنان بسیار زیادی که در خانه کار می کنند، ارتباطات بین واحدها و افراد این قدر کلیدی و حیاتی نبوده است. به رهم ریختن زنجیره فرماندهی، شاید بهترین راه برای اطمینان یافتن از جریان آزاد ارتباطات باشد.
شرکتها با مدیر ارشد اجرایی و مدیر عامل در رأس، مدیرانی که مستقیما به آنها گزارش می دهند و بخش های مختلف را مدیریت می کنند، معاونان آنها، مدیران و دیگر کارکنان، این لایه ها وجود دارند تا (در تئوری) ساختار و سازمان به وجود آید.
برای ماسک به هر حال این نوع از سلسله مراتب، یک سیستم به شدت ناکارآمد است. هنگامی که پیام ها در زنجیره فرماندهی پیش می روند ممکن است در گلوگاه ها گیر کنند. همچنین ممکن است در هنگام انتقال از فردی به دیگری، لحن، اهمیت و حتی ماهیت (متن) آنها تغییر یابد. حتی اگر یک پیام در مسیر خود، دست نخورده باقی بماند ممکن است تا رسیدن به شخص مورد نظر خیلی طول بکشد و مشکلات بالقوه ای برای شرکت ایجاد شود.
مشکل حتی ممکن است حادتر هم باشد. در جهان فعلی، کارکنان مجبورند با ابزارهای ارتباطی و نرم افزارهای پیام رسان در دورکاری با هم ارتباط برقرار کنند. این مساله در شش ماه پیش به اندازه کافی مشکل بود که ارتباط از طریق زنجیره فرماندهی انجام شود و هم اکنون بسیار سخت تر شده است که بتوانید به این روش پیامی را انتقال دهید.
صاحبان صنایع و رهبران کسب و کارها هم اکنون باید در مورد به هم ریختن زنجیره فرماندهی، به صورت جدی فکر کنند. بله این می تواند به شما آسایش بدهد اما فایده و منفعتی نخواهد داشت. دوست داشته باشید یا نه مدیران ارشد شما ممکن است همه اطلاعاتی که نیاز داشته باشید را به شما ندهند.
برای زنجیره فرماندهی، بیش از مقدار واقعی آن، ارزش قایل نشوید. زیرا همان طور که ماسک پیشنهاد می دهد به راحتی از ارزش آن کاسته می شود. در شرایطی که کسب و کارها در فشار هستند، هر چیزی که به شرکت و به توانایی اش برای ارتباطات آسیب می رساند، نباید باقی بماند.
منبع : inc.com
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !