فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی به انتخاب مدیران منابع انسانی سازمان ها
بزرگترین ریسک های منابع انسانی
در این مطلب به ریسک های حوزه مدیریت منابع انسانی می پردازیم، منبع و رفرنس فهرست ریسک های انسانی، وب سایت و ژورنال S A Journal HRM می باشد.
در مطلب اصلی فهرستی حاوی ۱۴ مورد از مهم ترین ریسک های فرآیند مدیریت منابع انسانی ارائه شده که طی یک پژوهش، شناسایی و تعیین شدهاند. گفتنی است که ریسک های منابع انسانی شناسایی شده، به لحاظ شدت ریسک، مرتب و اولویت بندی شده است یعنی هر چه از ابتدای فهرست به سمت پایین می رویم، وخامت ریسک و شدت مخاطره بیشتر می شود. مقدار و ترتیب ریسک های انسانی در نمودار میله ای ترسیم شده و مشخص می باشد.
شایسته یادآوری است که ریسک های مربوط به حوزه مدیریت منابع انسانی توسط مدیران واحدهای منابع انسانی سازمان های مختلف شناسایی شده است.
- روند ناکارآمد و ضعیف انتخاب و استخدام نیروی انسانی
- نبود طرح های جانشینی و جایگزینی منابع انسانی
- مدیریت ضعیف اطلاعات
- غیبت از کار پرسنل
- کارشکنی و خرابکاری عمدی
- عدم رعایت اخلاق / سطح پایین اخلاق مداری
- مسائل و مشکلات فرآیند دادن مزایا و پاداش به کارکنان
- خویش و قوم پرستی / به کارگماری فامیل به جای شایسته گزینی
- اختلاف، تفرقه و اعتصاب
- رویه صحه گذاری صلاحیت و شایستگی
- مغایرت و عدم انطباق با قوانین و مقررات
- مدیریت ضعیف / رهبری ناکارآمد
- کمبود مهارت های کاری
- عدم نگهداشت کارکنان / ترک کار نیروی انسانی
از فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی که در بالا ارائه شد می توانید در مرحله شناسایی و دسته بندی ریسک های فرآیندهای کسب و کار سازمان و همچنین هنگام طراحی ساختار شکست ریسک RBS در صورتی که در حال پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت ریسک سازمان یا ERM می باشید استفاده نمائید.
همچنین اگر مطابق الزامات بند ۶-۱- استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001:2015 یا دیگر سیستم های مدیریتی استاندارد مانند IATF ملزم به شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک های فرآیندهای مدیریتی، پشتیبانی و عملیاتی خود گشته اید نیز می توانید از این فهرست به عنوان نمونه و الگو جهت توجیه و آموزش مدیران و کارشناسان منابع انسانی سازمان، بهره ببرید.
شاید برای شما هم این پرسش ایجاد شده باشد که چرا به زعم مدیران بین المللی منابع انسانی، ریسک استخدام نیروی انسانی فاقد صلاحیت، کمترین شدت را نسبت به مابقی ریسک ها دارد، چرا ؟!؟
جواب پرسش کم بودن ریسک استخدام نیروی ناکارآمد
۱- استخدام این افراد رابطه ای بوده نه ضابطه ای و به سخن عامه پشتشون به یه جایی گرمه
۲- به خاطر دلیل ۱ کاری به آنها ارجاع نمی شود یا کارهایی ارجاع می شود که در تصمیم گیری ها و یا ریسک سازمان تاثیر ندارد
۳- اگر در پست های مدیریت یا روسای واحد باشند خودشان فقط در حد امضا کردن اوراق واحد فعالیت می کنند و زیر تمام برگه ها این نوشته را خواهید دید ” جناب آقای …… جهت بررسی و اقدام لازم” و همه امور حتی تصمیم گیری های مهم واحد به عهده کارشناسان واحد می باشد. یعنی کارشناسان خبره ریسک های واحد رو به علت ناکارآمدی رییس و مدیر پوشش می دهند
۴- این ریسک وقتی برجسته می شود که کارشناسان واحد مربوطه نیز ناکارامد و بدون دانش باشند