
دوره آموزشی تصمیم گیری
دوره آموزشی روش های تصمیم گیری – کارگاه آموزشی توسعه مهارت های تصمیم گیری | ||
مدت دوره آموزش تصمیم گیری : ۱۶ ساعت – طی ۲ روز | ||
تاریخ برگزاری : با هماهنگی متقاضی | ||
ساعت برگزاری : با هماهنگی متقاضی | ||
تصمیمگیری، یکی از مهارتهای کلیدی و حیاتی در هر سازمان و محیط کاری است. تصمیمهای درست و مؤثر نه تنها عملکرد فردی را بهبود میبخشند، بلکه موجب رشد و پیشرفت سازمان نیز میشوند. این دوره طراحی شده است تا شما را به تکنیکها و اصولی مجهز کند که بتوانید تصمیمهای بهتری بگیرید و در شرایط پیچیده و بحرانی، با آگاهی، دانش و مهارت اقدام نموده و ضمن ارزیابی موقعیت، گزینه ای بهینه را انتخاب نمایید. | ||
هدف برگزاری دوره تصمیم گیری
اهداف دانشی o آشنایی با انواع روشهای تصمیمگیری o درک نقش اطلاعات و دادهها در فرآیند تصمیمگیری o شناخت تأثیر روانشناسی و سوگیری ها و خطاهای شناختی انسان بر تصمیمگیری اهداف مهارتی o تقویت توانایی تحلیل شرایط و ارزیابی گزینهها o یادگیری استفاده از ابزارهای تصمیمگیری مانند ماتریس آیزنهاور و تحلیل SWOT o توانایی مدیریت تضادها و تصمیمگیری در شرایط عدم قطعیت اهداف رفتاری o افزایش اعتماد به نفس در تصمیمگیری o تقویت روحیه همکاری در تصمیمگیریهای گروهی o پرورش نگرش استراتژیک در مواجهه با مشکلات |
||
مخاطبان
مدیران ارشد ☑ مدیران میانی ☑ سرپرستان و کارشناسان ارشد ☑ کارکنان ☑ هر کسی که قصد دارد مهارت های مدیریتی و تصمیم گیری خود را بهبود بخشد ☑ |
||
شایستگیهای پایه (پیش نیازها)
o این دوره، پیش نیاز ندارد. |
||
سرفصل ها و محتوای دوره و کارگاه آموزشی تصمیم گیری
تشریح مبانی تصمیمگیری o بررسی و مرور اهمیت و ضرورت تصمیم گیری، نقش تصمیم گیری در مدیریت o بیان مفاهیم و اصطلاحات : انتخاب، تصمیم گیری، تصمیم سازی، حل مسئله ، معیارهای تصمیم گیری، نتایج و پیامدهای تصمیم ها، مهارت تصمیم گیری o انواع تصمیمات (راهبردی، تاکتیکی، عملیاتی) o فرآیند تصمیمگیری مطالعه موردی و کارگاه عملی : بررسی نمونههای واقعی از تصمیمگیری موفق و ناموفق مدلها و رویکردهای تصمیمگیری o مدلهای کلاسیک (عقلایی، تدریجی، شهودی) o تصمیمگیری بر اساس دادهها (Data-Driven Decision Making) ابزارها و تکنیکهای تصمیمگیری o تحلیل SWOT و ماتریس تصمیمگیری o درخت تصمیمگیری و تحلیل حساسیت o تکنیکهای خلاقیت در تصمیمگیری (طوفان فکری، شش کلاه تفکر و …) مطالعه موردی و کارگاه عملی : تمرین و شبیهسازی تصمیمگیری در سناریوهای مختلف تصمیمگیری در شرایط عدم قطعیت و ریسک o تحلیل ریسک و مدیریت آن o تصمیمگیری در شرایط بحران o نقش شهود در تصمیمگیریهای پرریسک تصمیمگیری گروهی و چالشهای آن o نقش همافزایی و تضاد در تصمیمگیری گروهی o تکنیکهای بهبود تصمیمگیری گروهی شامل تکنیک گروه اسمی و تکنیک دلفی o سوگیریهای گروهی خطاهای شناختی و نحوه مدیریت آنها مطالعه موردی و کارگاه عملی : تمرین تصمیمگیری با تکنیک های مختلف فن آوری و تصمیمگیری در عصر دیجیتال o تصمیم گیری و هوش مصنوعی و تحلیل داده در تصمیمگیری اخلاق و مسئولیتپذیری در تصمیمگیری o چالشهای اخلاقی در تصمیمگیری، تأثیر ارزشها و اصول اخلاقی بر انتخابها، تصمیمگیری مسئولانه و پایدار مطالعه موردی و کارگاه عملی : نمایش فیلم و تحلیل تصمیم گیری های صورت گرفته در آن بررسی و ارزیابی یادگیری فراگیران و برگزاری آزمون (در صورت درخواست سازمان) |
||
تعیین سطح یادگیری و ارزیابی اثربخشی آموزش تکنیک های تصمیم گیری
ارزیابی اثربخشی آموزشی شامل هماهنگی و برنامه ریزی انجام یک آزمون کتبی و سنجش سطح یادگیری فراگیران در درک مفاهیم و همچنین اجرای پروسه سنجش اثربخشی دوره آموزشی مطابق مدل چهارسطحی کرک پاتریک شامل فعالیت های زیر می باشد. سطح ۱ : واکنش o داشتن واکنش مثبت نسبت به دوره برگزار شده شامل فضای آموزش، مدرس، جزوه و محتوای دوره سطح ۲ : یادگیری o کسب نمره بالاتر از متوسط در آزمون کتبی سطح ۳ : رفتار o مشاهده تغییر در رفتارهای فراگیران در محیط کار، o ارزیابی مافوق مستقیم و گزارش مشاهده محسوس تغییر در نگرش و رویکرد کاری فرد o تحول در انجام فعالیت ها، کارها و وظایف شغلی مطابق آموزه های دریافت شده o استفاده از ادبیات و به کارگیری اصطلاحات و واژگان به کار رفته در دوره آموزشی سطح ۴ : نتیجه o مقایسه شاخص های عملکردی قابل اندازه گیری در مقاطع پیش و پس از برگزاری دوره |
||
منابع و امکانات برگزاری دوره آموزشی روش های تصمیم گیری
o محیط فیزیکی مناسب تشکیل کلاس (در تناسب با تعداد نفرات)، دارای امکانات گردش هوا o تجهیزات آموزشی : ویدئوپروژکتور، وایت بورد، سیستم صوتی (در صورت نیاز)، رایانه، دوربین تصویربرداری (در صورت تمایل کارفرما جهت تصویربرداری از دوره) o محتوای آموزشی : فایل ارائه کلاسی (جزوه آموزشی) o سایر : تنظیم مناسبات و رعایت پروتوکلهای بهداشتی در نظر گرفته شود. o کلیه فراگیران، قلم برای نوشتن و کاغذ یا دفترچه برای یادداشت و انجام تمرین ها به همراه داشته باشند. |
||
برنامه زمانی دوره آموزشی تصمیم گیری | زمان | سرفصلها |
صبح روز اول | o تشریح مبانی تصمیمگیری
o مدلها و رویکردهای تصمیمگیری |
|
عصر روز اول | o ابزارها و تکنیکهای تصمیمگیری | |
صبح روز دوم | o تصمیمگیری در شرایط عدم قطعیت و ریسک
o تصمیمگیری گروهی و چالشهای آن o فن آوری و تصمیمگیری در عصر دیجیتال o اخلاق و مسئولیتپذیری در تصمیمگیری |
|
عصر روز دوم | o سوگیری و خطاهای شناختی در تصمیم گیری
o مطالعه موردی و کارگاه عملی |
|
منابع و مراجع
o تفکر سریع، تفکر کند، دنیل کانمن o Department of Chemical Engineering, University of Michigan, Ann Arbor o رولف دوبلی، هنر شفاف اندیشیدن o دستنامه مدیریت بحران مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری o وب سایت توسعه مهارت ها – متمم o دشواری انتخاب، بری شوارتز |
||
متدهای آموزش
o سخنرانی، ارائه مفاهیم و مبانی، تشریح مدل ها o تکرار، جمع بندی، بازآموزی و پرسش های متعدد از فراگیران و جلب مشارکت آنها o ارائه مثال، موردکاوی o به کارگیری استدلال قیاسی و استدلال استقرایی در تشریح مدل ها و الگوها o کارگاه آموزشی، ارائه تمرین و انجام آن در کلاس، بررسی نتایج و دادن بازخورد و اصلاح کارهای انجام شده o هماهنگی و توجیه تعدادی از افراد حاضر در دوره برای اجرای سناریوهای از پیش طراحی شده |
||
مواد و محتواهای آموزشی تصمیم گیری
o فایل ارائه کلاسی حاوی ۲۰۹ اسلاید (شامل اسلایدهای ارائه و همچنین اسلاید مناسب برای مطالعه بعدی و خودآموزی) o فیلم o معرفی وب سایت های معتبر o ارائه فهرست و عنوان کتاب های مناسب در این حوزه |
||
بهای ارائه خدمات آموزش روش های تصمیم گیری
برای اطلاع از مبلغ ارائه خدمات برگزاری دوره و کارگاه آموزشی تصمیم گیری، از طریق صفحه تماس با من، اقدام فرمایید. |
||
ملاحظات
o سرفصل های ارائه شده مطابق با نظر و بازخورد سازمان کارفرما قابل اصلاح و بازنگری میباشد. |
دیدگاه های اخیر