ایزو ISO 10004 سیستم مدیریت رضایت مشتری (پایش و اندازه گیری رضایت مشتریان)
ایزو ۱۰۰۰۴ سیستم رضایت مشتری – ISO 10004
یکی از عناصر کلیدی موفقیت هر سازمانی، رضایت مشتری از سازمان و محصولات آن می باشد. بنابراین ضروری است که رضایت مشتری، پایش و اندازه گیری شود.
اطلاعاتی که از طریق پایش و اندازه گیری رضایت مشتری به دست می آید می تواند به شناسایی فرصت هایی برای بهبود راهبردها، محصولات، فرآیندها و ویژگیهای سازمان که از نطر مشتری با ارزش هستند و در خدمت اهداف سازمان می باشند، کمک نماید که این خود در راستای اهداف سازمانی می باشد. این بهبودها می توانند اعتماد مشتری را مستحکم ساخته و باعث فوائد تجاری گردند.
راهنمایی ارائه شده در قالب مشخصات فنی، سازمان را در برقراری فرآیندهای موثر برای پایش و اندازه گیری رضایت مشتری یاری می رساند.
این مشخصات فنی با استاندارد ایزو ISO 9001 سازگار بوده که اهداف آن پشتیبانی با استاندارد پایش و اندازهگیری رضایت مشتری میباشد. این مشخصات فنی میتواند مخاطب را در مراجعه به بندهای مربوط در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در خصوص رضایت مشتری یاری رساند.
این بندها عبارتند از :
بند ۵-۲ در خصوص تمرکز بر مشتری
بند ۶-۱-ب در خصوص مدیریت منابع
بند ۸-۲-۱ در خصوص رضایت مشتری
بند ۸-۴ در خصوص تجزیه و تحلیل داده ها
همچنین این استاندارد با سیستم موفقیت پایدار سازمان، ایزو ۹۰۰۴ که در خصوص مدیریت برای موفقیت پایدار یک سازمان راهنمایی ارائه می دهد، سازگار است.
ارتباط ISO 10004 ، سیستم مدیریت رضایت مشتری با استانداردهای ایزو ISO 10001 ، ISO 10002 و ISO 10003
- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱ دربرگیرنده راهنمایی برای آیین نامه هایی در ارتباط با رضایت مشتری برای سازمان ها است. این آیین نامه ها می توانند احتمال بروز مشکلات را کاهش دهند و علت های شکایت ها و اختلاف هایی را که می تواند رضایت مشتری را کاهش دهد از بین ببرد.
- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ دربرگیرنده راهنمایی برای رسیدگی داخلی به شکایت های مرتبط با محصول است. این راهنمایی می تواند به حل و فصل نمودن شکایت ها به صورتی موثر و کارا کمک نماید تا رضایت و وفاداری مشتری حفظ گردد.
- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۳ دربرگیرنده راهنمایی برای حل اختلاف های ناشی از شکایت های مرتبط با محصول است که نتوانسته اند به شکلی رضایت بخش در درون سازمان حل و فصل شوند.
مجموعه استاندارد های ایزو ۱۰۰۰۱، ایزو ۱۰۰۰۲ و ایزو ۱۰۰۰۳ برای کمک به کاهش نارضایتی و افزایش رضایت مشتری، راهنمایی ارائه می دهند.
این مشخصه فنی با ارائه راهنمایی در مورد پایش و اندازه گیری رضایت مشتری، کامل کننده این استاندارد است. اطلاعات به دست آمده می تواند سازمان را برای انجام اقداماتی راهنمایی کند که به پایدار نگاه داشتن و افزایش رضایت مشتری کمک می نمایند.
دانلود فایل متن ایزو ISO 10004 سیستم مدیریت رضایت مشتری (پایش و اندازه گیری بازخورد مشتریان)
ISO TS 10004: 2010, Quality management . The monitoring and measurement of Customer satisfaction . Guideline
ویرایش : ۲۰۱۰
فرمت: pdf حجم: ۳۴۰KB
سازمان منتشر کننده : سازمان ملی استاندارد ایران
دانلود : ISO 10004
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !