استاندارد راهنمای انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت، ایزو ISO 10019
استاندارد ایزو ۱۰۰۱۹ – راهنمای انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت
كمیته فنی ۱۷۶ ایزو – ISO Technical Committee 176 – كه مسئول تدوین استانداردهای سری ۹۰۰۰ است، خطوط راهنمایی با شماره ایزو ۱۰۰۱۹ و با عنوان “راهنمایی هایی برای انتخاب مشاوران سیستم مدیریت كیفیت و استفاده از خدمات آن ها” ، منتشر نموده است.
این استاندارد که از سری استانداردهای ۱۰۰۰۰ و راهنما می باشد به این پرسش ها پاسخ می دهد.
چه طور می توان یك مشاور سیستم مدیریت کیفیت خوب، انتخاب کرد؟
چگونه مشاوری که دارای صلاحیت می باشد را می توان تشخیص داد؟
چه طور با مشاوران سیستم های مدیریت کیفیت باید قرارداد منعقد نمود تا از به وجود آمدن موقعیت ها و شرایط نامطلوب جلوگیری نمود؟
فرآیند مشاوره سیستم مدیریت کیفیت در راستای استقرار سیستم به چه صورت است؟
وظایف یک مشاور سیستم مدیریت کیفیت به صورت استاندارد کدام ها می باشد؟
راهنمای انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت ایزو ISO 10019 ، راهنمایی هایی برای تمام مراحل شناسایی و انتخاب یك مشاور واجد صلاحیت سیستم مدیریت کیفیت و همچنین تنظیم و انعقاد قرارداد به منظور استفاده از خدمات مشاوره جهت پیاده سازی سیستم مدیریت كیفیت را ارائه می نماید.
بدیهی است که مفاهیم، رهنمودها و توصیه های ارائه شده در این استاندارد برای استفاده از خدمات مشاوره به صورت عمومی قابل استفاده و مفید می باشد و الزاما خاص سیستم های مدیریت کیفیت نمی باشد.
قسمت های اصلی و بندهای استاندارد
-
هدف و دامنه كاربرد
-
مراجع الزامی
-
اصطلاحات و تعاریف
-
انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت
-
درونداد به فرآیند انتخاب
-
نیازها و انتظارات سازمان
-
نقش مشاور
-
ارزیابی شایستگی مشاور
-
شایستگی مشاور
-
خصوصیات شخصی
-
تحصیلات، دانش و مهارت ها
-
دانش و مهارت های ویژه مدیریت کیفیت
-
دانش و مهارت های ویژه برای سازمان
-
تجربه کاری
-
حفظ و بهبود شایستگی
-
ملاحظات اخلاقی
-
استفاده از خدمات مشاور سیستم مدیریت کیفیت
-
خدمات مشاور
-
قرارداد برای خدمات مشاور
-
ملاحظات مفید برای خدمات مشاور
-
پیوست الف (اطلاعاتی) فعالیت های متداول مشاوران سیستم مدیریت كیفیت
-
پیوست ب (اطلاعاتی) ارزیابی مشاوران سیستم مدیریت كیفیت
-
کتابنامه
*******
فایل متن استاندارد بین المللی ایزو ۱۰۰۱۹ – راهنمای انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت ایزو ISO 10019
ISO 10019 2005 – Guidelines for the selection of quality management system consultants and use of their services
ویرایش : ۲۰۰۵
فرمت: pdf حجم: ۲۶۳ KB
سازمان منتشر کننده : سازمان ملی استاندارد ایران
دانلود : ISO 10019 2005
در بند ۴-۳ ( ملاحظات اخلاقی )
مشاور بایستی “در ﺟﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻻزم را ﻧﺪارد ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ اراﻳﻪ ننماید”
بسیار جالب و قابل تامل است مخصوصا در ایران
یکی از ملاک های توسعه یافتگی جوامع و کشورها، میزان تعریف و تدوین استانداردهای کیفی، رویه های انجام کارها و سیستم های مختلف برای فعالیت های حکومتی، اقتصادی، نهادهای عمومی، صنعتی و . . . می باشد.
در کشور ما نیز هنوز برای بسیاری از محصولات، فرآیندها و فعالیت ها استاندارد مدونی وجود ندارد. با این حال در همان حوزه هایی که استانداردهایی تهیه شده، صاحبنظران، فعالان و متولیانی هستند که از وجود چنین رویه ها و مکانیزم هایی اطلاع ندارند تا اینکه بخواهند آگاهانه یا عامدانه این استانداردهای کیفی را رعایت کنند یا نکنند.
بازخوردهایی که در همین مدت محدود از معرفی این استاندارد گرفتم تأیید کننده همین نکته بود. صرفا هم وظیفه یا مسئولیت سازمان ملی استاندارد نیست که ضمن تدوین نسبت به ترویج، گسترش و همه گیر شدن استانداردها اقدام کند، مشاوران مدیریت و مشاوران سیستم های مدیریت کیفیت، افراد حقیقی و سازمان ها و نهادهایی هم که از خدمات مشاوره مدیریت بهره می برند نیز برای شناسایی و انتخاب مشاوران، تنظیم و عقد قرارداد و استفاده بهتر و اثربخش از خدمات مشاوره مدیریت می توانند این استاندارد را مطالعه کرده و به کار بگیرند.