برگزاری کارگاه خلاقیت در حل مسئله در سازمان حوزه انرژی های نو ایران
جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس در میانه های تابستان سال جاری به عنوان موسسه آموزشی طرف همکار یکی از سازمان های تخصصی انرژی کشور با من تماس گرفتند. واحد آموزش جهاد دانشگاهی در این تماس اعلام کردند که می خواهند برای متخصصان و مدیران سازمان کارفرما، یک دوره کارگاه خلاقیت در حل مسئله را طی مدت زمان دو هفته برگزار کنم.
با دریافت اهداف آموزشی سازمان متقاضی اعم از هداف دانشی، اهداف مهارتی و همچنین اهداف رفتاری، کارگاه آموزشی خلاقیت در حل مسئله را طراحی کردم. پس از آن مشخصات طراحی شده دوره را در قالب شناسنامه دوره آموزشی کارگاه خلاقیت و نوآوری به سازمان کارفرما ارائه کردم. کارفرما روی برخی مفاد و قسمت های آن، نظرهای اصلاحی داشت. مطابق دیدگاه و بازخوردهای سازمان متقاضی، سرفصل ها و زمان بندی بخش های کارگاه خلاقیت در حل مسئله را بازنگری و اصلاح کردم تا دوره طراحی شده مورد تأیید قرار گرفت.
پس از آن هماهنگی ها و توافق های لازم در خصوص مسایل دیگر صورت پذیرفت و نهایتا تاریخ برگزاری کارگاه خلاقیت و نوآوری هم تعیین گردید.
آموزش خلاقیت و نوآوری و همچنین آموزش حل مسئله در قالب آموزش حل خلاقانه مسئله از جمله آموزش هایی است که مهارت محور بوده و فضای کلاس و بخش عمده ای از زمان آن بایستی به صورت تعاملی، مشارکتی و عملی باشد. بایستی به صورت نسبی اطمینان حاصل شود که عزیزان حاضر در دوره آموزشی، مفاهیم و مبانی را درک کرده و یاد گرفته اند. همچنین دوره بایستی حاوی انواع مختلف تمرین و کارگاه باشد تا مدیران و کارکنان سازمان، روش ها و تکنیک های خلاقیت و نوآوری را به صورت تمرین و مثال انجام داده تا هم بهتر به حافظه بسپارند و هم مهارت آنها در اجرای عملی ابزارها و تکنیک های خلاقیت، نوآوری و حل خلاق مسئله ارتقا یابد.
می دانید که مهارت خلاقیت و نوآوری و مهارت حل مسئله از جمله موارد مهم مجموعه مهارت هایی به نام مهارت های نرم هستند که شرکت ها و سازمان ها توجه روزافزونی به آنها پیدا کرده اند.
در جلسه های کارگاه خلاقیت و حل مسئله هفت تمرین و کارگاه آموزشی طراحی گردید و در فصل های مختلف دوره با ارائه توضیحات لازم و طرح مثال، درخواست شد که نسبت به انجام تمرین ها و پاسخ دادن به پرسش ها اقدام نمایند.
همیشه بعد از انجام تمرین می خواهم کسی که تصور می کند خیلی خوب تمرین را انجام داده است بیاید و به صورت داوطلبانه آن را برای همکاران خود ارائه کند. روی تمرین انجام شده موارد لازم را تصحیح می کنم و حالت درست نکته هایی که به خوبی درک نشده را توضیح می دهم. از فراگیران می خواهم که ایده ها، نظرها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند و در صورت مناسب بودن، بازخورد، آنها را در تمرین انجام شده اعمال می کنیم.
انجام تمرین ها و ارائه آنها بخش جذاب و قابل توجه کارگاه خلاقیت در حل مسئله و کلا کارگاه های آموزشی است. معمولا وقت می گذارم و همه تمرین ها را چک می کنم حتی اگر هم تعداد فراگیران زیاد باشند باز هم یک بررسی کوتاه و سریع انجام می دهم. تأثیرگذاری تمرین ها محسوس است. بی حوصلگی و کمبود انرژی را هم تا حد زیادی بر طرف می کند.
همیشه از نفرات حاضر در دوره می خواهم که مثال ها و نمونه ها را از مسایل و موارد واقعی شغل، واحد یا سازمان خود انتخاب نمایند. قبل از آن که تمرین را شروع کنند، مسئله ها را چک می کنم که هم تکراری نباشد و هم برای یک تمرین کلاسی و آموزشی، نمونه مناسبی باشد.
به جز تمرین و کارگاه آموزشی، تعدادی بازی با اهداف آموزشی هم معمولا در نظر می گیرم. هنگام ارائه مطالبی مانند مبانی یا توضیح مدل ها یا هنگام جلسه های عصر و بعد از نهار، آنها را مطرح می کنم. این بازی ها که با توجه به موضوع دوره و مطالب آن ساعت انتخاب می شوند کمک می کند که انرژی، توجه و تمرکز افراد افزایش یابد.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !