برنامه ریزی و اجرای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران در شرکت بازرگانی

برنامه ریزی و اجرای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران در شرکت بازرگانی

در پروژه برنامه ریزی و اجرای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران در شرکت بازرگانی، فردی که برای طرح درخواست ارائه خدمات آموزشی تماس گرفتند، مدیر عامل محترم شرکت بودند. به طور معمول مدیران یا کارشناسان آموزش سازمان ها و یا مدیر یا کارشناس منابع انسانی شرکت برای طرح موضوع تماس می گیرند. درخواست مدیر عامل محترم شرکت بازرگانی این بود که تصمیم گرفته است تا برای مدیران، روسا و سرپرستان شرکت یک نوبت کارگاه توسعه مهارت حل مسئله برگزار شود.

شرکت بازرگانی رهیابان فردای تابان پاسارگاد – با نشان تجاری کارماتک

شرکت بازرگانی رهیابان فردای تابان پاسارگاد نزدیک به ۱۰ سال پیش، تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز نموده است. در این مسیر همکاری با بزرگترین و بهترین سازندگان قطعات یدکی عزم راسخ به مشتری مداری و جلب رضایت مشتری نیل در رسیدن به اهداف متعالی کیفی در تامین و عرضه قطعات خودرو پشتوانه این مجموعه در ارائه محصولات می باشد. شرکت بازرگانی، محصولات خود را با نام تجاری کارماتک KARMATEC  عرضه می کند.

این مجموعه با استفاده از پیشینه متخصصان خود در حوزه تولید قطعات خودرو به ویژه ساخت و تولید قطعات دیفرانسیل و گیربکس، سبد محصول را با قطعات گیربکس خودروهای داخلی ایجاد نموده و در تلاش است دامنه فعالیت را گسترش داده تا در زمره بزرگترین تامین کنندگان قطعات خودرو در کشور قرار گیرد.

مجموعه با در پیش گرفتن استراتژی تمایز، مزیت های رقابتی متمایزی را بر اساس ویژگیهای خاص برخی محصولات خود بنا نهاده است.

الف: برخی از این ویژگی ها و مشخصات خاص در محصولات مربوط به بهبود کیفیت و مرغوبیت قطعات می شود.

در راستای اصل مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کننده، شرکت ارائه محصولات با کیفیت بالا را سر لوحه فعالیت خود قرار داده است. از جمله نمودهای در اولویت قرار دادن کیفیت را می توان این اقدام بر شمرد که کارماتک، با تامین کنندگانی که هم اکنون، خطوط تولید خودروسازان را تغذیه می کند همکاری می کند.

این تأمین کنندگان، استانداردهای لازم جهت تولید قطعات خودرو را داشته و تولیدات آنها قطعات اصلی و فابریک محسوب می شود. همچنین کارماتک با این که یک شرکت بازرگانی است، علاوه بر حصول اطمینان از انجام بازرسی و کنترل کیفیت توسط سازندگان قطعات اصلی، خود نیز هم آزمونهای متعدد کیفی را بر روی قطعات انجام می دهد. این آزمون ها شامل اندازه گیری های ابعادی، آنالیز مواد، سختی سنجی و تست های عملکردی می باشد که موجبات حصول اطمینان از عرضه محصولات با کیفیت را فراهم می آورد.

برنامه ریزی و اجرای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران شرکت بازرگانی کارماتک محصولات اصلی با کیفیت و مرغوب

برنامه ریزی و اجرای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران شرکت بازرگانی – محصولات اصلی، باکیفیت و مرغوب کارماتک

 

ب: برخی از ویژگی های خاص محصولات کارماتک مربوط به مشخصات فنی مختص این محصولات می باشد.

تعدادی از ویژگیهای خاص محصولات کارماتک به این شرح می باشند.

  • ایجاد دفرمگی پس از انجام عملیات حرارتی چرخدنده ها موجب بروز مشکلاتی در عملکرد قطعات می شود که این نقیصه در محصولات کارماتک با انجام عملیات ماشینکاری مجدد پس از عملیات حرارتی بر طرف شده است
  • ارائه گارانتی تعویض بدون قید و شرط برای محصولات
  • ارائه محصولات در بسته بندی خاص و کاملا اصولی که موجب جلوگیری از هرگونه ضرب خوردگی در زمان حمل و نقل خواهد شد
  • حصول اطمینان از کیفیت کالا بوسیله انجام آزمون های متعدد کیفی بر روی قطعات
  • زمان تحویل کوتاه مدت و تامین به موقع سفارشات

 

کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران

اهداف آموزشی شامل اهداف دانشی و اهداف مهارتی سازمان برای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران و کارکنان، اعلام گردید. سازمان درخواست می کرد که این دوره به صورت کارگاهی برگزار شود و شامل مثال ها و تمرین های متعددی باشد.

متناسب با اهداف آموزشی حاصل از نیازسنجی انجام شده توسط سازمان، طرح درس و مطالب و محتوای کارگاه آموزشی حل مسئله طراحی گردید و نحوه اجرای دوره نیز برنامه ریزی شد.

جلسه های این کارگاه مقرر گردید که در ۴ روز در ۴ هفته متوالی برگزار شود.

ترتبیات طرح ریزی شده برای کارگاه حل مسئله در قالب یک شناسنامه دوره آموزشی تدوین گردید و به شرکت بازرگانی قطعات خودرو تحویل داده شد. با دریافت تأیید اولیه از شرکت و همچنین بازخورد و اصلاحات مد نظر، تغییراتی در طراحی و برنامه ریزی انجام شده اعمال گردید که مورد تأیید نهایی کارفرما قرار گرفت.

دوره و کارگاه آموزشی حل مسئله با این هدف گذاری، طراحی گردیده تا فعالیت های حل مسئله در سازمان به صورت روش‌مند درک شود. هدف این است که دانش مورد نیاز شامل مبانی و روش های حل مسئله، تفکر واگرا و تفکر جانبی در کنار تفکر تحلیلی و تفکر همگرا را در اختیار فراگیران قرار دهد.

برنامه ریزی و اجرای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله برای مدیران ارشد و میانی شرکت بازرگانی

برنامه ریزی و اجرای کارگاه توسعه مهارت حل مسئله برای مدیران ارشد و میانی شرکت بازرگانی

 

در این دوره تمرکز اصلی به جز انتقال دانش حل مسئله به مدیران و کارشناسان سازمان، این بود که توسعه مهارت حل مسئه آنها هم صورت بگیرد. چرا که برای هر سازمانی مهم و ضروری است که غلبه بر چالش ها، رفع مشکلات و مدیریت بحران ها را از طریق فرآیند و روش های حل مسئله صورت دهد. اجرای روش های حل مسئله باید در قالب و چارچوب فرآیندهای سازمان انجام شود.

در این صورت است که با رویکردی سیستماتیک، مسائل و مشکلات شناسایی شده در فرآیندهای عملیاتی، مدیریتی و پشتیبانی تحلیل شده و با تعیین علت‌های آن، مسائل را حتی الامکان در بار نخست شناسایی و مواجهه با آن به صورتی رسیدگی نماید که دست کم احتمال وقوع مجدد آنها را بسیار کاهش دهد یا دامنه تأثیر و شدت آسیب ها را محدود کرده و کنترل نماید.

به جز کارهای عملی برگزار شده در کارگاه، سه تمرین هم به فراگیران محول گردید. به آنها اعلام شد تا در فاصله زمانی تا کارگاه بعدی، تمرین ها را انجام داده و نتایج را توسط مسئول آموزش سازمان برای من ارسال نمایند. بررسی تمرین های آموزشی انجام شده و ارزیابی آنها در جلسه بعد به فراگیران بازخورد داده می شد.

کارگاه توسعه مهارت حل مسئله مدیران و کارکنان سازمان با حضور کامل مدیران ارشد و میانی شرکت برگزار گردید.

سرفصل های اصلی کارگاه حل مسئله شامل موارد زیر می شدند.
  • کارگاه شناسایی مشکل، تبدیل کردن مشکل به مسئله، دسته بندی و اولویت بندی مسایل شناسایی شده
  • کارگاه حل خلاق مسئله با طراحی راهکارهای خلاقانه برای حل مسایل
  • تمرین ارزیابی راه حل های طراحی شده برای مسئله
  • کارگاه تصممیم گیری و انتخاب راه حل های بهینه و مناسب
  • تمرین تدوین طرح اقدام و برنامه اجرای راهکار منتخب برای حل مسئله
  • کارگاه ارزیابی اثربخشی حل مسئله

 

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.