چگونه عدم توجه به کیفیت باعث ضرر و زیان مالی و خسارت های دیگر می شود؟ عدم رعایت اصول مدیریت کیفیت در ناسا، دانلود فیلم

ناسا – NASA را شاید بتوان یک از کیفی ترین سازمان های دنیا دانست. به دلایل مختلف همچون گردش مالی و هزینه های سرسام آور این سازمان در حوزه برنامه های فضایی، تحقیق و توسعه تکنولوژی های سطح بالا و نوین، حقوق و دستمزد گران قیمت متخصصان، دانشمندان و مهندسان، این سازمان توجه و حساسیتی فوق العاده بر کیفیت، سیستم های مدیریت کیفیت و ابزارها و تکنیک های کیفی دارد.

بنا به همین عوامل و تمرکز مدیران و تصمیم گیرندگان ناسا جهت پیشگیری از وقوع مشکلات، پرهیز از اشتباه و عدم دوباره کاری، تکنیک تحلیل حالات شکست و آثار آن یا همان FMEA توسط متخصصان این سازمان طراحی و ارائه گردیده است.

تهیه، تدوین و انتشار رویه ها و مکانیزم هایی جهت تحلیل موقعیت ها، تعریف مسئله، طراحی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، ارزیابی اثربخشی اقدامات اصلاحی و بسیاری سیستم های مدیریتی و تکنیک های کیفی دیگر نشان دهنده دیسپلین و رویکرد جدی ناسا به انجام کار درست (اثربخشی) و درست انجام دادن آن (کارایی) در بار اول دارد. با این حال همانطور که در فایل تصویری می بینید، حتی در اینچنین سازمانی در معدود مواردی که اصول مهم و اساسی مدیریت کیفیت – نه اینکه رعایت نشده باشد بلکه – به طور کامل صورت نپذیرفته، اتفاقی رخ می دهد که خسارت های انسانی، مالی و حیثیتی بزرگی را بر جای می گذارد تا جایی که رییس جمهور وقت ایالات متحده آن را فاجعه ای ملی می خواند.

در مبانی سیستم هزینه های کیفیت و مطابق با مدل PAF ، خسارت های ایجاد شده در این نمونه موردی در دسته هزینه های شکست ( شکست داخلی / شکست خارجی) قرار می گیرند که خود به دو دسته هزینه های شکست مستقیم / آشکار و غیر مستقیم / پنهان تقسیم می شود. محاسبه هزینه های آشکار شکست (هزینه های عدم انطباق) معمولا به سهولت انجام می پذیرد اما هزینه های پنهان را نمی توان به راحتی و به طور دقیق شناسایی و اندازه گیری نمود.

در هر صورت عدم رویکرد جدی به کیفیت، منجر به تحمیل ضرر و زیان مالی به کسب و کار می گردد. شناسایی و محاسبه هزینه های کیفیت، گام اولیه در راستای بهبود کیفیت و همچنین مدیریت و کاهش هزینه ها می باشد.

 

دانلود فیلم فاجعه کیفی در ناسا – خسارت و زیان مالی به علت عدم رعایت اصول مدیریت کیفیت

فرمت فایل ویدئویی : wmv

حجم : ۴٫۰۹MB

زمان فیلم :  ۱٫۴۹min

دانلود :  COPQ-NASA

 

NASA logo

ناسا – NASA

1 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.