بهبود کیفیت، کاهش دوباره کاری و کاهش ضایعات یعنی افزایش راندمان تولید

احتمالا با اتلاف، این واژه دوست ناداشتنی آشنا هستید. بخشی از فعالیت ها و تلاش ها در سازمان، مشخصا صرف اتلاف می گردد یعنی منابع، تهیه و تأمین شده تا به هدر روند به تعبیری دیگر هزینه می شود تا خسارت و زیان ایجاد گردد. اقدامی که هر دو سر آن سوخت است.

به جای آنکه منابع کمیاب و امکانات پربهای یک کسب و کار اعم از مواد اولیه، تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه ها، نیروی انسانی، پول و سرمایه و همچنین دیگر عوامل تولید، صرف پدید آوردن محصول مطلوب گردد منجر به ایجاد محصولاتی معیوب و نامرغوب می گردد. خروجی هایی که بی کیفیت و البته گران به وجود آمده اند.

محصولات بی کیفیت، تبدیل به ضایعات بی ارزش شده و یا در حالتی کمتر بدتر، ممكن است با صرف هزینه اضافه و با انجام عملیات اصلاحی، تعمیر و بازکاری بر روی آن ها به محصولاتی با درجه کیفی پایین تر و برای فروش با قیمتی کمتر تبدیل گردند. ضایعات و دوباره كاری، بخش عمده ای از اتلاف را تشکیل می دهند.

برنامه های بهبود خود را با هدفگذاری در جهت کاهش اتلاف کیفی یعنی همین ضایعات و دوباره کاری، طراحی کنید. هدف نهایی هم البته باید حذف کامل این دو قرار گیرد یعنی مقدار شاخص ضایعات و دوباره کاری حتی الامکان باید به صفر نزدیک شوند. برنامه ها را طوری طرح ریزی و عملیاتی نمایید که هر فعالیت و فرآیند تولیدی در بار اول، درست انجام شده و محصول هر ایستگاه کاری، سالم و مطابق با ویژگی های کیفی تعریف شده باشد.

 

هر چه قدر در كاهش ضایعات و دوباره كاری موفق باشید به همان اندازه راندمان و بهره وری را در عملیات سازمان، ارتقاء داده اید، خروجی این برنامه، فقط کیفی نیست، بلکه حجم تولید و راندمان کار نیز افزایش پیدا می کند.

 

بهبود کیفیت، کاهش دوباره کاری و کاهش ضایعات یعنی افزایش راندمان تولید

بهبود کیفیت، کاهش دوباره کاری و کاهش ضایعات یعنی افزایش راندمان تولید

 

 

اگر شاخص ضایعات شرکت ۴ درصد و میزان دوباره کاری نیز ۱۱ درصد باشد، با بهبود کیفیت و به فرض به صفر رساندن مقدار این دو شاخص، حجم تولید بدون هیچ گونه سرمایه گذاری روی سخت افزار به میزان ۱۵ درصد افزایش می یابد. به جز این بهبود چشمگیر، در بسیاری از هزینه هایی که تا کنون به عنوان زیان پرداخت می شده هم اکنون صرفه جویی می گردد.

ضایعات و دوباره كاری یا همان بروز خطا و اشتباه به طوری كه منجر به از بین رفتن فرصتی برای تولید محصول سالم در اولین بار شود مختص شركت های تولیدی نیست و در حوزه های دیگر همچون صنایع خدماتی این مسئله و معضل نیز قابل مشاهده است.

ارسال یك مرسوله ی پستی به آدرسی نادرست، عملیات بانكی اشتباه و یا صدور بیمه نامه با مشخصات ناصحیح، مثال هایی از این دست می باشند. مشابه شرکت های تولیدی در سازمان های خدماتی نیز می توان از انجام فعالیت های بدون ارزش افزوده جلوگیری نمود.

بهبود کیفیت، کاهش دوباره کاری و کاهش ضایعات یعنی افزایش راندمان تولید

بهبود کیفیت، کاهش دوباره کاری و کاهش ضایعات یعنی افزایش راندمان تولید

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.