کارگاه آموزش روشهای حل مسئله و تصمیم گیری در شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی

کارگاه آموزش روشهای حل مسئله و تصمیم گیری در شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی

آموزش روشهای حل مسئله و تصمیم گیری در شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی – بیرجند برای مدیران میانی سازمان

هنگامی که در صفحه اینستاگرامم در مورد این پروژه آموزشی یعنی آموزش روشهای حل مسئله و تصمیم گیری یک پست گذاشتم این متن رو نوشتم.

بعضی وقت ها سفر به یه مکان دیگه اس، در حقیقت سفر به یک زمان دیگه هست. پرواز، یک ساعت بود اما درست برگشتم به ۲۰ سال پیش، زمانی که ستوان دوم حسین عبدی و افسر بهداری بود. وقتی که دونگ اجاره خونه ام ۳-۲ هزار تومان بیشتر نبود. وقتی که همین ۳-۲ هزار  تومان حدودا ۴-۳ دلار می شد.

این متن رو به این خاطر نوشتم که سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ به عنوان افسر بهداری در نیروی زمینی ارتش در بیرجند خدمت کرده بودم. حدود دو سالی که آنجا زندگی کردم واقعا دوران خیلی خاصی بود. بگذریم. اوایل اردیبهشت ماه سال جاری دعوت شدم تا یک دوره آموزش روشهای حل مسئله و تصمیم گیری را در شرکت پخش فرآورده های خراسان جنوبی تدریس کنم.

دو سال پیش بود که دوره روش های حل خلاق مسئله را برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار کرده بودم. برای برگزاری دوره آموزشی حل خلاقانه مسایل به مدیران و کارکنان سازمان در محل شرکت ملی پالایش و پخش حاضر شدم و از آنجا به صورت آنلاین دوره را برای همه واحدهای سراسر کشور آموزش دادم.

مدیر آموزش شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی اعلام کرد که به جز برنامه ریزی برای این آموزش که بر اساس نیازسنجی انجام شده، درخواست هایی هم از خود کارکنان سازمان دریافت کرده بودند که تمایل دارند و می خواهند که در یک دوره حل مسئله و تصمیم گیری شرکت کنند. از همین رو اعلام کردند که دوره به صورت کارگاهی برگزار شود و همچنین کارگاه آموزشی روشهای حل مسئله و تصمیم گیری برای مدیران سازمان به صورتی ارائه شود که دانش حل مسئله به روسای ادارات و مسئولان سازمان در سطح مناسب انتقال یابد. یعنی طراحی دوره و برنامه ریزی آموزشی و همچنین  فعالیت های کلاس طوری باشد که حل مسئله درک شود و فهم نفرات حاضر از روش های حل مسئله و تکنیک های تصمیم گیری مسئله عمیق باشد.

همچنین بر این مسئله تأکید گردید که در دوره مثال ها و کیس هایی ارائه شود تا حاضران در دوره، اجرای روش ها و تکنیک های حل مسئله و تصمیم گیری را به صورت واقعی و اجرایی مشاهده کنند. روش معمول من هم به همین صورت است.

کارگاه آموزش روشهای حل مسئله و تصمیم گیری در شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی - بیرجند

کارگاه آموزش روشهای حل مسئله و تصمیم گیری در شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی – بیرجند

 

شاید بدانید که تقریبا تمامی کلاس هایی که برگزار می کنم و دوره هایی که آموزش می دهم به صورت اختصاصی و برای یک شرکت یا اداره خاصی هست. با توجه به همین نکته من مطالب اصلی و سرفصل های دوره ها و آموزش ها را با در نظر گرفتن حوزه فعالیت، استراتژی ها، اهداف کلان، مأموریت ها، فرآیندها و ساختار سازمان متقاضی طراحی می کنم. در کنار آن مثال ها و کیس هایی هم که در دوره و خصوصا دوره آموزشی حل مسئله و دوره آموزشی حل خلاقانه مسایل مطرح می کنم از مسایل واقعی که آن سازمان با آنها مواجه می شود، انتخاب می کنم.

به جز مثال هایی که در کلاس ارائه می کنم تا اجرا و استفاده عملی از تکنیک ها و مدل ها نشان داده شود، تمرین هایی نیز به فراگیران می دهم تا در کلاس انجام دهند. اجرای عملی تکنیک توسط آنها و نتایجی که به دست می آورند، توسط خود فراگیران برای همکاران شان ارائه می شود و سپس به بازبینی و اصلاح آنها می پردازیم و نکته های لازم را به آنها گوشزد می کنم.

در این دوره همچنین یک تمرین برای اجرای یکی از تکنیک های خلاقانه حل مسئله هم به آنها دادم که برای روز آخر آموزش آن را انجام داده و به همراه بیاورند. نفراتی که تمرین را انجام داده و روی آن به خوبی کار کرده بودند، ۳ امتیاز اضافه هم دریافت کردند.

تا از خاطر نبرده ام، بگویم در پایان دوره یک آزمون کتبی هم از نفرات حاضر در دوره گرفتم. در جلسه اول مطالبی را در مورد ۹۵ درصد معروف، مدل رایج ارزیابی اثربخشی آموزش، فراموش کردن و نمودار ابینگ هاوس و همچین خصوصیات خاص فایل آموزشی دوره می گویم و دلیل و ضرورت مرور مطالب را توضیح می دهم.

در پایان روز اول هم به واحد آموزش تأکید می کنم که فایل را هر طور که شده در اختیار اشخاص قرار دهد تا آنها روی تلفن همراه هوشمند خود، فایل را دریافت کنند. آنها کاملا متوجه می شوند که آزمون کتبی، جدی است و از مطالب ارائه شده در کلاس و در فایل آموزشی، از آنها امتحان گرفته خواهد شد.

برگزاری آزمون کتبی در دوره آموزشی حل مسئله و تصمیم گیری در شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی - بیرجند

برگزاری آزمون کتبی در دوره آموزشی حل مسئله و تصمیم گیری در شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی – بیرجند

آزمون هم مانند جلسه آموزشی، طرح و برنامه خاصی نیاز دارد. معمولا چند پرسش اول را یک سری سوال هایی در نظر می گیرم که توجه و نظر آنها که آزمون می دهند را جلب کند. هدف ارزشیابی صرف نیست، اصل هدف و نتیجه ای که دنبال آن هستیم، یادگیری است و آزمون، ابزار مناسبی است که یادگیری را عمیق تر کند. در پرسش های ابتدایی با در هم آمیختن شوخی با مطالب آموزشی علاقه نفرات را به آزمون و ادامه آن جلب می کنیم. آنها در ادامه آزمون، پرسش ها و پاسخ دادن به آنها را جدی تر می گیرند و هر چه بیشتر در مورد سوال ها و جواب دادن به آنها به ذهن خود مراجعه کنند، مطالب بیشتری در ذهن شان خواهد ماند تا در موقعیت هایی که به آنها احتیاج دارند، در دسترس شان قرار گیرد

در پایان دوره آموزش حل مسئله، تمرین های انجام شده در طول کلاس ها را جمع آوری می کنم و با توجه به کیفیت انجام تمرین ها در کلاس، تمرینی که بین روزهای دوره به آنها داده و انجام داده اند و همچنین امتیازی که از تصحیح برگه آزمون گرفته اند، امتیاز کل را محاسبه و به واحد آموزش تحویل می دهم.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.