آموزش ERM دوره مدیریت ریسک سازمانی در شرکت دانیال پترو

آموزش ERM مدیریت ریسک سازمانی در شرکت دانیال پترو – پیمانکار پروژه های نفت، گاز و فولاد

آموزش ERM مدیریت ریسک سازمانی با مدل کوزو در شرکت دانیال پترو یکی دیگر از پروژه های آموزشی مدیریت ریسک سازمانی بود که برای شرکت های فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار می کردم.

اوایل امسال بود که مسئول واحد مدیریت ریسک شرکت با من تماس گرفتند. مطابق آن چه بیان نمودند، مدیریت ریسک سازمان درصدد برنامه ریزی جهت ارتقا سطح عملکرد سیستم مدیریت ریسک در سازمان برآمده بود. چند نوبت گفتگو لازم بود تا آن چه سازمان در پی آن بود، در قالب طراحی دوره درسی، تعریف و تدوین شود.

در نهایت پس از طراحی سرفصل ها و تعیین مطالب اصلی دوره و مدت زمان مورد نیاز جهت آموزش ERM مدیریت ریسک سازمانی یک جلسه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و دوره طراحی شده برای مدیر ریسک سازمان به همراه یکی از اعضای هیات مدیره پرزنت گردید. در این جلسه نظرها و دیدگاه های سازمان نسبت به دوره طراحی شده دریافت گردید و دوباره اصلاحاتی در طرح درس و تقسیم بندی زمان سرفصل ها اعمال شد.

پس از آن با مسئول آموزش واحد منابع انسانی سازمان هماهنگی های لازم صورت گرفت. بر روی مواردی همچون زمان برگزاری، قیمت دوره آموزشی مدیریت ریسک سازمانی و سایر مسایل، توافق گردید. در نهایت دوره در دی ماه طی ۲ روز و ۱۶ ساعت در محل شرکت با حضور مدیران ارشد سازمان برگزار گردید.

*****

شرکت دانیال پترو

شرکت دانیال پترو بیشتر از یک دهه پیش و با هدف انجام پروژه های مطالعاتی و خدمات فنی و مهندسی، فعالیت های مشاوره ای، طراحی و اجرای پروژه های مختلف، کسب و کار خود را آغاز نموده است. حوزه فعالیت و بازار هدف شرکت هم در داخل کشور بوده و هم این که شرکت در پروژه های بین المللی و خارج کشور هم حضوری پررنگ داشته است. دانیال پترو، هم اکنون به عنوان یکی از پیمانکاران معتبر و مطرح EPC در زمینه اجرا و بهره برداری از پروژه های خطوط لوله انتقال نفت و گاز، احداث مخازن، ایستگاه های انتقال مواد نفتی، ایستگاه های تقویت فشار گاز و تسهیلات سرچاهی می باشد.

شرکت دانیال پترو تاکنون بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر خط لوله را به اتمام رسانده است. این شرکت همچنین با ساخت مخازن ذخیره، ایستگاه های انتقال مواد نفتی و تقویت فشار گاز، تسهیلات سرچاهی و احداث کارخانجات صنعتی، حوزه کاری خود را بسیار توسعه داده است. دانیال پترو همچنان در صدد ورود به سایر حوزه های صنعت نفت و گاز می باشد و این مهم را از جمله اهداف ۵ ساله آتی خود قرار داده است.

در یک دسته بندی کلی حوزه های فعالیت شرکت دانیال پترو شامل این موارد می باشد.
  • بهره برداری
  • نگهداری تعمیرات
  • مخازن
  • خط لوله

 

از پروژه های مهم شرکت می توان به این پروژه ها اشاره کرد.
  • ایستگاه فشار گاز خورموج
  • خط لوله گوره جاسک
  • احداث کارخانه فولاد مکران
  • بهره برداری و نگهداری تلمبه خانه عسلویه و پایانه بندر عباس
  • و . . .

 

آموزش ERM دوره مدیریت ریسک سازمانی در شرکت دانیال پترو پیمانکار پروژه های نفت، گاز، فولاد

آموزش ERM دوره مدیریت ریسک سازمانی در شرکت دانیال پترو پیمانکار پروژه های نفت، گاز، فولاد

 

دانیال پترو، شرکتی است که در صنعت نفت و گاز به صورت عام و در خطوط لوله نفت و گاز به صورت خاص در داخل و خارج از کشور ایران فعالیت می نماید. مسئولیت های اجتماعی در قبال جامعه به ویژه حفظ و حفاظت از محیط زیست از جمله مواردی است که به صورت جدی مد نظر و سرلوحه کار شرکت قرار گرفته است.

موفقیت سهامداران به عنوان ذینفعان اصلی شرکت مورد توجه بوده و دانیال پترو در تلاش می باشد که از طریق کسب سود مناسب، افزایش دارایی ها و ارزش شرکت رضایت آنان را جلب کند. خواسته ها و الزامات همه ذینفعان، مد نظر شرکت می باشد از همین رو جهت جلب رضایت مشتریان، از طریق سه اصل قیمت رقابتی، کیفیت مطلوب و انجام تعهدات در کوتاهترین زمان ممکن، در نقطه توجه سازمان بوده و می باشد.

*******

در دوره ای که برای آموزش ERM مدیریت ریسک سازمانی مطابق با COSO ERM 2017 در شرکت دانیال پترو برگزار گردید کارگاه های آموزشی زیر تشکیل شدند.
  • کارگاه شناسایی و درک عدم قطعیت ها و تعیین ورودی های فرآیند شناسایی ریسک ها
  • کارگاه شناسایی ریسک ها
  • کارگاه تحلیل ریسک ها و ارزیابی ریسک ها
  • کارگاه تعیین اشتهای ریسک سازمانی برای حوزه های مربوط به هر یک از واحدها
  • کارگاه تعیین اقدامات رسیدگی به ریسک ها
  • کارگاه طراحی کنترل های ریسک ها

با هدف تعمیق درک مدیران سازمان از مبحث مدیریت ریسک، اقدامات دیگری هم صورت پذیرفت. یک سند گزارش ریسک سازمانی که سعی شد حتی الامکان مطابق با مدل کوزو ویرایش ۲۰۱۷ باشد را به صورت الگو و پیش نویس طراحی کردم. نفرات حاضر در دوره که ۲۲ نفر بودند را بر حسب واحد سازمانی یا نوع ریسک ها در گروه های ۲ یا ۳ نفره تقسیم کردیم. نسخه چاپ شده فرمت گزارش ریسک سازمان را به هر گروه دادیم. انجام کارگاه ها و تمرین های مدیریت ریسک در قالب همین گزارش ریسک سازمانی انجام می شد و نفرات نتایج شناسایی عدم قطعیت ها، شناسایی ریسک ها و . . . را در همین فرمت ثبت می کردند. انجام این تمرین، به نوعی محتوای اولیه و پیش نویس یک روند کامل از شناسایی و درک ریسک ها تا ارزیابی و گزارش شاخص های اندازه گیری عملکرد ریسک را شامل می شد. این کار برای واحدهایی که دانش یا تجربه کافی جهت پرداختن نظام مند و سیستمی به مدیریت ریسک بنگاه / مدیریت ریسک شرکتی را نداشتند، نقطه شروع مناسبی محسوب می شد.

به جز تمرین ها و کارگاه های آموزشی مدیریت ریسک، آزمون کتبی از همه حاضران در دوره هم به عمل آمد. به این صورت که پرسش های آزمون را طراحی کردم و در اختیار واحد آموزش قرار دادم تا در جلسه ای جداگانه با فاصله یک هفته از زمان تشکیل جلسه های آموزشی، آزمون برگزار شود. با اخذ آزمون کتبی از حاضران در دوره، ارزیابی سطح دوم اثربخشی آموزشی یعنی یادگیری نیز انجام شد. با هدف بازآموزی و ارائه محتوای آموزشی مدیریت ریسک شرکتی به دیگر کارکنان سازمان، از تمام دوره آموزشی به صورت حرفه ای فیلمبرداری گردید. با این کار، علاقمندانی که می خواهند در فرصت های بعدی برخی قسمت ها را مجددا مشاهده کنند، این امکان را خواهند داشت.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.