پس از طراحی راه حل مسئله و پیش از اجرای راه حل باید آن را تصدیق و تایید کنید

پس از طراحی راه حل مسئله و پیش از اجرای راه حل باید آن را تصدیق نمایید

تصور کنید که فرآیند و روش حل مسئله برای پیدا کردن راه حل مسئله خاصی را دارید اجرا می کنید. یعنی تا به حال این کارها را انجام داده اید که . . .

  • مشکل را حس کرده و شناسایی نموده اید،
  • مسئله ظاهری و مسئله ادراک شده اولیه را تشخیص داده اید،
  • مسئله اصلی و بیان مسئله واقعی را نوشته و بیانیه مسئله را تدوین کرده اید
  • و علت های ریشه ای وقوع مسئله را شناسایی کرده اید

چه قدر کار شد واقعا ! خب تصور کنید که همه این کارها را تا الان انجام داده اید. هم اکنون نیز به طراحی راه حل های مسئله پرداخته اید و راهکارهای متعددی هم برای حل مسئله تعیین نموده اید. حالا پس از طراحی راه حل مسئله، آن چه باید در پیش بگیرید و انجام بدهید چیست؟

پرسشی بدیهی به نظر می رسد. این گونه پرسش ها، پاسخ های بدیهی هم دارد لابد! البته و طبیعتا که باید راه حل مسئله را اجرا نموده و مسئله را حل کنید. پاسخ بدیهی شما به جا و البته منطقی می باشد. اما اگر یک رویکرد سیستمی و یک مدل روش مند از حل مسئله را در پیش گرفته اید قبل از اجرای راه حل ها باید یک سری کارهای دیگر را هم انجام دهید.

باور کنید که اگر جا داشت اصلا این همه مرحله و فعالیت برای حل مسئله را بیان نمی کردم. مثل تمام موارد و زمان هایی که پس از شناسایی مشکل، بلافاصله سراغ راه حل می رویم و نتیجه اش این شده که می بینید یعنی مسایل و مشکلات بارها و بارها تکرار می شوند و ما بارها و بارها آنها را حل می کنیم و آنها مجددا بارها و بارها تکرار می شوند، می گفتم که از تشخیص بلافاصله به تجویز بروید و به هیچ چیز دیگر فکر هم نکنید. اما نمی شود. برای حل واقعی و موثر مسئله باید به روش و متد وفادار بود و پس از آموزش حل مسئله مثل یک مبتدی، فعالیت ها را مرحله به مرحله انجام داد. با تکرار و تمرین این مراحل می توانید در آنها مهارت کسب کرده و از طریق افزایش کارایی در انجام مراحل، زمان و هزینه حل مسئله را کاهش داد.

پس از طراحی راه حل مسئله و پیش از اجرای راه حل باید آن را تصدیق و تأیید بکنید

پس از طراحی راه حل مسئله و پیش از اجرای راه حل باید آن را تصدیق و تأیید بکنید

 

برگردیم به موضوع، پس از طراحی راه حل ها باید این فعالیت ها را در دستور کار قرار دهید. بایستی پرسش های زیر را مطرح کرده و به آنها پاسخ دهید. درست است که سوال ها از نوع سوال های بسته هستند و پاسخ به آنها منحصر به بله یا خیر می شود اما همان طور که مراحل حل مسئله ساده نیست، پاسخ دادن به این سوال ها را هم به سادگی به بله یا خیر محدود نکنید. سعی کنید به پرسش ها پاسخ تحلیلی بدهید و اطمینان حاصل نمایید که پاسخ درست و صحیح می باشد. باور کنید که بیخودی شلوغش نمی کنم. حل مسئله کار ساده ای نیست. یک فرآیند شناختی و فعالیتی هدفمند است. پس روی هدف متمرکز بمانید. پرسش ها ساده هستند پس نیاز به توضیح خاصی ندارد.

  1. آیا راهکار و راه حلی که برای مسئله طراحی شده است، به علت ریشه‌ای پرداخته است؟
  2. آیا راهکار ایجاد شده به درستی به مسئله رسیدگی می کند؟
  3. آیا راه حل، از وقوع مجدد مسئله در شرایط مشابه ناشی از علت‌های مشابه، جلوگیری می‌کند؟
  4. آیا راهکار حل مسئله، نشان از تداوم و پایداری در حصول نتیجه یعنی حل مسئله دارد؟
  5. آیا پیامدهای ناخواسته یا منفی اقدام‌های حل مسئله در نظر گرفته شده و شرح داده شده است؟
  6. آیا این اقدامات برای حل مسئله در گذشته تجربه شده و موفق بوده و جواب داده اند؟
  7. حالا که راه حل ها تعیین شده و هزینه‌های پیاده‌سازی آنها تا حدودی مشخص شده، آیا حل مسئله و حصول نتیجه، ارزش این هزینه ها را دارد؟

 

پس از طراحی راه حل مسئله و پیش از اجرای راه حل باید راه حل را تصدیق کنید

پس از طراحی راه حل مسئله و پیش از اجرای راه حل باید راه حل را تصدیق کنید

 

در صورتی که عمده پاسخ های شما به این سوال ها مثبت بود یعنی می توانید راهکارهای حل مسئله را تصدیق نمایید. در این شرایط با خیال راحت تر وارد مرحله اجرای راه حل ها می شوید.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.