حسین عبدی مدرس دوره و کارگاه آموزشی نظام آراستگی محیط کار ۵S در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

برگزاری دوره و آموزش نظام آراستگی ۵S در شرکت نفت سپاهان

در دی ماه از دفتر مرکزی یکی از شرکت های فعال در صنعت نفت کشور درخواستی برای برگزاری دوره آموزشی، دریافت کردم. درخواست شامل برگزاری دوره و آموزش نظام آراستگی ۵S در شرکت نفت سپاهان بود. این دوره، هفته پیش برگزار گردید.

*******

شركت نفت سپاهان از بزرگترين توليدكنندگان روغن پایه و فرآورده‌هاي حوزه روانكار كشور می‌باشد. همچنان که از شرکت های بزرگ و مدرن تولید کننده روغن پایه در خاورمیانه محسوب می شود. پالایشگاه نفت سپاهان، کیمیا اسپیدی، پارافین سازی اشتهارد، اوجان شیمی تبریز و آریا سولار از زیرمجموعه های شرکت نفت سپاهان می باشند.

برگزاری دوره و کارگاه آموزشی 5S نظام آراستگی در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

برگزاری دوره و کارگاه آموزشی ۵S نظام آراستگی در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

 

این شرکت که به Sepahan Oil Company با حروف مخفف SOC شناخته می شود اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی تأسیس شده است. دفتر مرکزی شرکت در تهران قرار دارد. پالایشگاه نفت سپاهان اما در اصفهان واقع شده است. سهام شرکت حدود ۱۰ سال پس از تأسیس و در ۱۳۹۲ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه گردید. عمده تولیدات شرکت را محصولات پایه و بخشی هم به محصولات پایانی اختصاص دارند.

روغن های صنعتی، روغن های دنده خودرو، روغن موتورسیکلت، روغن موتور ویژه و دریایی، گریس، محصولات پایه واکس، پارافین، ضدیخ و ضد جوش محصولات شرکت می باشند. این شرکت برای برآورده نمودن الزامات و خواسته های ذي‌نفعان کلیدی خود و مشخصا جلب رضایت مشتریان اجرا، استقرار و بهبود سيستم‌هاي مديريت کیفیت شامل ایزو ۹۰۰۱ و IATF 16949 و ISO TS 29001، سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ و سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای و ایمنی ایزو ۴۵۰۰۱ را در دستور کار قرار داده و گواهینامه‌های ملی و بین المللی متعددی را اخذ نموده است.

برگزاری دوره و کارگاه آموزشی 5S نظام آراستگی محیط کار در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

برگزاری دوره و کارگاه آموزشی ۵S نظام آراستگی محیط کار در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

 

شرکت نفت سپاهان مأموریت خود را تولید و عرضه محصولات پایه و نهایی بیان کرده است. همچنین چشم‌انداز خود در افق ۱۴۰۵ را به این شرح اعلام کرده است.

چشم‌انداز شرکت – در حوزه محصولات پایه

ماندگاری در بازار جهانی و پایداری سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایه، نزدیک شدن به مصرف کنندگان و تمرکز بر صادرات شرکت در بازارهای هدف جدید

چشم انداز شرکت – در حوزه محصولات نهایی

دستیابی به سهم ۴۰ درصدی بازار داخلی میان چهار شرکت برتر روانکار در سال ۱۴۰۵ و توسعه مشارکت‌های خارجی و تقویت برند محصولات در بازار های داخلی و صادراتی

استراتژی های اصلی شرکت نفت سپاهان برای تحقق چشم انداز شامل بهبود سودآوری و سهم بازار از طریق توسعه سبد محصولات و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه و بهبود بهره‌وری حوزه زیرساخت و عملیات سازمان، بهبود شرایط ایمنی و زیست محیطی و توسعه شایستگی ها و بهره وری سرمایه های انسانی می باشد.

حسین عبدی مدرس دوره و کارگاه آموزشی نظام آراستگی محیط کار 5S در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

حسین عبدی مدرس دوره و کارگاه آموزشی نظام آراستگی محیط کار ۵S در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

 

از شرکت اطلاعات لازم جهت آشنایی با بافت و محیط سازمان و مشخصات افرادی که در دوره حضور خواهند یافت، درخواست گردید تا بر اساس آشنایی و اطلاعات به دست آمده، محتوای آموزش، مثال‌ها و نمونه‌ها اختصاصی گردند. در همین راستا در مورد رویکرد و اهداف مدیریت منابع انسانی و واحد آموزش از برگزاری این دوره آگاه شدم. برنامه‌ریزی و طراحی دوره و آموزش نظام آراستگی ۵S در شرکت نفت سپاهان با در نظر گرفتن هدف‌گذاری انجام شده، صورت پذیرفت. از جمله موارد مد نظر مدیریت سازمان، افزایش آگاهی کارکنان جدیدتر جذب شده در سازمان از اصول و مبانی ۵S بود. همچنین ارتقاء دانش و آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های اجرایی نظام آراستگی و جلب مشارکت کارکنان در اجرا و پیاده سازی ۵S  که پیش از این در سازمان جاری شده است از جمله دلایل نیازسنجی این دوره آموزشی اعلام گردید.

با ملاحظه اهداف مدیریت و نیازسنجی دوره آموزشی و همچنین آگاهی به دست آمده از شرایط و محیط سازمانی، سرفصل‌ها بازطراحی و مطالب، مثال‌ها و محتواهای آموزشی دوباره تدوین گردیدند.

مطابق روال معمول همه دوره های آموزشی، هماهنگی‌های لازم در خصوص مدت زمان دوره، تاریخ برگزاری، بهای ارائه خدمات آموزشی و امکانات موردنیاز جهت برگزاری مناسب و مطلوب دوره صورت پذیرفت و مورد توافق قرار گرفت. این دوره در کل شامل ۴ جلسه آموزشی بود که کارشناسان و مدیران شرکت در آن‌ها حضور یافتند. تحصیلات نفرات حاضر در دوره هم متنوع بود و تا کارشناسی ارشد و دکترا هم بودند.

حسین عبدی برگزار کننده دوره و آموزش نظام آراستگی در شرکت نفت سپاهان سایت تهران

حسین عبدی برگزار کننده دوره و و کارگاه آموزش نظام آراستگی در شرکت نفت سپاهان، سایت تهران

 

با هدف درک کامل از کارکرد اصول نظام آراستگی شامل اصل اول یعنی تفکیک و اصل دوم یعنی نظم و ترتیب برای این دوره یک بازی آموزشی اختصاصی برنامه ریزی و اجرا گردید. هدف کلی به کارگیری تکنیک یادگیری با انجام دادن Learning by doing بود. بازی آموزشی طراحی شده خاص دوره آموزشی نظام آراستگی ۵S و درک بهتر به کمک حاضران در فضایی صمیمانه و سرگرم کننده برگزار کردیم. واکنش ها و بازخوردها نشان دهنده این نکته بودند که بازی آموزشی مورد توجه قرار گرفته است و به اهداف و کارکردهایی که از انجام آن مد نظر داشتیم نزدیک شده است.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.