استانداردهای اعتباربخشی واحد بهبود کیفیت بیمارستان

سیستم ارزیابی استانداردهای اعتبار بخشی واحد بهبود کیفیت بیمارستان در ایران به سال ۱۳۸۹ برای اولین بار منتشر گردید. این کاری بسیار ارزشمند بود که با هدف متعالی ارتقاء سطح کیفیت خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی که توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی ارائه می گردید صورت پذیرفت. برای تهیه و تدوین متن استاندارد و همچنین متن راهنمای آن تلاش های بسیاری شده است.

با این حال روند و فرآیند ابلاغ، آموزش و توجیه این استاندارد در کشور اثربخشی مدنظر و مطلوب را نداشت. افراد مسئول، مرتبط و متولی پیاده سازی، استقرار و بهبود این استاندارد که مسئولان واحدهای بهبود کیفیت بیمارستان ها می باشند جهت درک و به کارگیری مفاهیم، مبانی و الزامات استاندارد بعضا دچار ابهام گردیدند. این عدم تسلط حتی در میان برخی ممیزان و ارزیابان آموزش دیده نیز مشاهده می گردد.

  • معمولا برای استانداردهای سیستم های مدیریت کیفیت در این سطح نیاز به استاندارد واژگان، تعاریف و اصطلاحات بوده تا مفاهیم دریافتی دچار چندپارگی، سوءفهم و انحراف نگردد.
  • ارائه زیرساخت فکری و مبناهای سیستم های مدیریت کیفیت همچون اصول هشتگانه مدیریت کیفیت و الزامات عمومی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در فهم و درک این سیستم می تواند کمک رسان و یاری دهنده باشد.
  • ارائه مراجع مناسب به صورت رسمی برای سیستم های مدیریتی و تکنیک ها و ابزارهای بهبود کیفی توصیه شده در این استاندارد شامل مدیریت استراتژیک، تدوین برنامه های بهبود، تحلیل علل ریشه ای، مدیریت خطر، مدیریت منابع انسانی، طراحی ساختار سازمانی و . . . از جمله دیگر کارهای مثبت برای ترویج استاندارد می باشد.

موارد فوق از جمله اقداماتی هست که در صورت برنامه ریزی و اجراء می توانست دانش افراد مسئول و متولی را در بیمارستان ها به حد قابل قبولی برساند. اینجانب این روند را در چند مورد برگزاری دوره آموزشی، مشاوره این استاندارد و تهیه و تدوین برنامه های بهبود برای مسئولان بهبود کیفیت بیمارستان پاستور، بیمارستان آریا، بیمارستان جوادالائمه و بیمارستان امام هادی مشهد انجام داده و بالنسبه و خصوصا در حوزه یادگیری و اجرا نتایج مطلوبی نیز به دست آمد.

مطمئنا با افزایش دانش تئوریک و تجربه عملی مسئولان بهبود کیفیت بیمارستان ها و گسترش و ترویج فرهنگ کیفیت در بین مدیران و کارکنان بخش های حاکمیتی و درمانی واحدهای بهداشت و درمان کشور سطح کیفیت خدمات ارتقاء خواهد یافت.

Hospital aria qms

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت و رهبری

دانلود: management and leadership

فایل متن راهنمای ارزیابی بخش اورژانس –  مدیریت و سازمان دهی

دانلود: emergency

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد بهداشت محیط

دانلود: Environmental health

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت اطلاعات سلامت

دانلود: Health Information management

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد کنترل عفونت

دانلود: infection control

فایل متن راهنمای ارزیابی بخش آزمایشگاه

دانلود: laboratory

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت پرستاری

دانلود: nursing management

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد بهداشت حرفه ای و طب کار

دانلود: occupational health and occupational medicine

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد بهبود کیفیت

دانلود: quality improvement

فایل متن راهنمای ارزیابی بخش رادیولوژی / تصویربرداری

دانلود: radiology

فایل متن راهنمای ارزیابی بخش جراحی

دانلود: surgery

فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت پسماندها

دانلود: waste management

 

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.