تله موفقیت در مدیریت که منجر به شکست شرکت می شود

دام و تله موفقیت در مدیریت ، بر سر راه شرکت ها و سازمان های موفق

تله موفقیت در مدیریت

بسیاری مواقع پیش می آید که سازمان یا شرکتی دچار مشکل می شود، این نکته به خودی خود، مشکل خاصی ندارد! کاملا طبیعی است که سازمانی به دلیل مسائل بیرونی و تهدیدهای محیطی و همچنین ضعف های داخلی خود آسیب هایی را متحمل شود.

اما این نکته که سازمان ها به واسطه نقطه ضعف هایشان نباشد که دچار مشکل شوند و شکست بخورند و این که تهدیدهای سر راه سازمان ها آن عاملی نباشد که باعث می شود آسیب ببینند، نتوانند رشد کنند و یا حتی بقاء آنها به اما و اگر، ربط پیدا کند، قدری خارج از عادت است.

*******

یک ضرب المثل شرقی هست که می گوید و می پرسد که؛ می دانی یک مرد از کدام سمت می افتد؟

 

(پیش خودتان پاسخ دهید و سپس ادامه مطلب را مطالعه فرمایید)

*******

خیلی وقت ها هست که سازمان های موفق و شرکت هایی که در شرایط مناسب و موقعیتی خوب، قرار دارند دچار مسئله و مشکل شده، شکست خورده و از دور خارج می شوند. تاریخ اقتصاد، صنعت و تجارت از این دست نمونه های موفق که در نهایت تبدیل به تجربه های شکست خورده و مثال‌های کلاس ها و دوره های آموزشی مدیریت، شدند کم ندارد. پاسخ پرسش آن ضرب المثل این است که؛ مرد از همان سمتی که تکیه داده است، می‌افتد. این شاید به خاطر اطمینان و پشت‌گرمی به چیزی است که احتمالا ماهیت و کارکرد دقیق آن را نمی دانیم.

بر سر راه سازمان ها و کسب و کارها، مدیران و حتی اشخاص، دام ها و تله هایی هست که ممکن است باعث شود مدیران ارشد و مسئولان، شرایط و موقعیت صحیح سازمان را به صواب تشخیص ندهند. همان طور که هر چیز خوبی در مدیریت از شناخت به دست می آید، پیامدهای نامطلوب و رویدادهای ناخوشایند نیز از شناخت و تشخیص نادرست و برنامه ریزی و اقدام بر مبنای آن، به عمل می آیند. یکی از این موارد را به عنوان دام ها و تله‌های مدیریت می شناسیم. تله و دام موفقیت در مدیریت، از مصداق های شناخته شده دام های مدیریت است که شرح آن را به صورت گویا و مفهوم در نمودار زیر می بینید.

تله و دام موفقیت در مدیریت که منجر به شکست سازمان می شود

سازمان های موفق و شرکت هایی که در شرایط مناسب و موقعیت خوب قرار دارند با تله موفقیت در مدیریت دچار مسئله و مشکل می شوند و شکست خورده و از دور خارج می شوند

 

منبع و مرجع این نمودار (با عنوان تله موفقیت) :

The trap of success

Nadler And Shaw 1995

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.