CQI-23 Special Process : Molding System Assessment ، متد ارزیابی فرآیند و سیستم تولید به روش های قالب گیری، تزریق پلاستیک، تحت فشار، خلاء و اکستروژن

یک رویکرد فنی و سیستمی CQI-23 Molding System Assessment متد ارزیابی فرآیند قالب گیری، تزریق پلاستیک و اکستروژن

مدارک سری CQI توسط AIAG یا گروه اقدام صنعت خودرو Automotive Industry Action Group تهیه، تدوین و منتشر می شوند. کمیته های این گروه از کارشناسان متخصص، مجرب و دارای دانش فنی شرکت های بزرگ و معتبر صنعت و زنجیره تأمین قطعات خودرو تشکیل شده است.

مدرک فنی CQI-23 با عنوان “ارزیابی سیستم قالب گیری” ، حاوی دانش اجرایی و مجموعه ای از بهترین تجربه هاBest Practice در صنعت قالبگیری، تزریق پلاستیک، اکستروژن، قالبگیری در خلاء و قالبگیری تحت فشار می باشد. کارشناسان خبره شرکت های خودروساز، تأمین کنندگان اصلی و همچنین سازندگان لایه دوم زنجیره تأمین، حاصل سال ها تجربه و دانش عملیاتی خود را در قالب این سند بسیار مفید و کاربردی، تألیف نموده اند که با تأیید کمیته فنی تخصصی AIAG قابلیت انتشار یافته است.

الزامات این متن فنی، کامل کننده الزامات خاص مشتریان و استانداردهای محصول می باشد. روش ارزیابی سیستم فرآیندهای تولیدی قالبگیری و تزریق پلاستیک مطابق آن چه در CQI-23 آمده است، در حقیقت برای ارزیابی شرکتی به کار می رود که می خواهد توانایی خود را در برآورده ساختن و دستیابی به الزامات این مدرک نشان دهد و در واقع ثابت نماید که به لحاظ تجهیزات، منابع، دانش فنی (تکنولوژی)، فرآیند تولید و رویه های بازرسی و کنترل کیفیت می تواند در سطحی مطلوب، انواع محصولاتی که به روش های قالبگیری، تزریق پلاستیک و اکستروژن ساخته می شوند را تولید نماید.

این درست همانند زمانی است که شرکتی اعلام می کند الزامات مشتری، قوانین و مقررات مرتبط و استانداردهای کیفی یا فنی قطعه و محصولی خاص (در صنعت پلاستیک) را برآورده نموده است. شبیه موقعیتی که :

یک سازنده یا تأمین کننده قطعات پلاستیکی، در ممیزی الزامات خاص مشتری خودروساز (الزامات ساپکو ایران خودرو یا الزامات سازه گستر سایپا) موفق می شود.
یک شرکت تولید کننده محصولات با فرآیند قالبگیری و تزریق پلاستیک، واجد شرایط دریافت نشان استاندارد ملی ایران می شود.
یا هنگامی که پیمانکار و تأمین کننده ای موفق می شود گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949 را دریافت کند.

همچنین شرکت های تولیدی و تجاری می توانند سیستم ارزیابی قالبگیری، تزریق پلاستیک و . . . را مابین خود و تأمین کنندگان‌شان استفاده کنند و با اجرای رویه ارزیابی تأمین کننده قطعات قالبگیری و تزریق پلاستیک، متوجه شوند که تأمین کننده و پیمانکار این قطعات، توانایی تولید باکیفیت قطعات و محصولات مدنظر مشتری را دارد یا ندارد؟

همانطور که می دانید، فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک، قالب گیری تحت فشار، قالب گیری در خلاء و اکستروژن، به همراه فرآیندهایی چون ریخته گری، آهنگری / فورج و عملیات حرارتی در دسته فرآیندهای ویژه قرار می گیرند.(فرآیندهای ویژه به فرآیندهایی گفته می شود که بلافاصله پس از انجام فرآیند ما قادر به صحه گذاری خروجی و محصول تولید شده با آن فرآیند نباشیم یا این کار هزینه بسیار بالایی داشته باشد) از این رو ضروری است که با استفاده از دانش فنی، عملیاتی و اجرایی و مکانیزم های ارزیابی سیستمی مندرج در مدرک CQI-23 ، از توانایی و قابلیت فرآیند مناسب این پروسه ها و روش های تولیدی اطمینان حاصل کنیم و کارخانه و خط تولید خود را مطابق این رویه، ارزیابی و تحلیل نماییم و مطابق نتایج، اقدامات مقتضی اصلاحی یا پروژه های بهبود را در دستور کار قرار دهیم.

 

قسمت ها و بندهای اصلی ارزیابی سیستم قالب گیری
  • رویکرد فرآیندی
  • اهداف ارزیابی سیستم قالب گیری
  • فرآیند ارزیابی
  • صلاحیت و شایستگی ارزیابان
  • دامنه کاربرد
  • روش اجرایی ارزیابی سیستم قالب گیری
  • فرآیند ویژه : ارزیابی قالب گیری
پیوست الف – جدول های فرآیند
  • قالب گیری تزریقی injection molding
  • قالب گیری بادی      blow molding
  • شکل دهی حرارتی با خلاء vacuum forming
  • قالب گیری تحت فشار compression molding
  • قالب گیری انتقالی (مواد ترموست یا گرماسخت) transfer molding – thermoset materials
  • اکستروژن Extrusion

 

هدف ارزیابی سیستم قالب گیری و تزریق پلاستیک CQI-23
  • توسعه یک سیستم مدیریت برای فرآیندهای قالب گیری و تزریق پلاستیک،
  • سیستمی که باعث بهبود مستمر فرآیندهای تولیدی قطعات پلاستیکی بشود،
  • روی پیشگیری از وقوع عیب و مشکل کیفی در محصول تأکید نماید،
  • تغییرات و نوسان در فرآیند تولید را کاهش دهد،
  • و اتلاف را در زنجیره تأمین کم کند یا حذف نماید.

*******

دانلود فایل  CQI-23 ، فرآیند ارزیابی سیستم قالب گیری، تزریق پلاستیک، قالبگیری تحت فشار، اکستروژن و . . .
CQI-23 Special Process, Molding System Assessment

فرمت : pdf

حجم : ۳٫۸۵MB

سازمان منتشر کننده : AIAG

ویرایش :  اول – ۲۰۱۴

زبان : اصلی (انگلیسی)

دانلود : CQI-23-Special Process-Molding Assessment System

CQI-23 Special Process : Molding System Assessment ، ارزیابی فرآیند و سیستم تولید به روش های قالب گیری، تزریق پلاستیک، تحت فشار، خلاء و اکستروژن

CQI-23 Special Process : Molding System Assessment ، ارزیابی فرآیند و سیستم تولید به روش های قالب گیری، تزریق پلاستیک، تحت فشار، خلاء و اکستروژن

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.