استانداردهای بین المللی سری ایزو ۳۰۴۰۰ – سیستم مدیریت منابع انسانی ISO 30400

سیستم مدیریت منابع انسانی ایزو ۳۰۴۰۰

سیستم های استاندارد مدیریت منابع انسانی ISO 30400

سازمان بین المللی استانداردها در سال ۲۰۱۶ استانداردهایی را با موضوع مدیریت منابع انسانی و در چند استاندارد جداگانه با شماره ISO 30400 منتشر نمود.

این استانداردها توسط کمیته ISO / TC 260 تدوین شده و شامل استانداردهای مختلفی می باشد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم. مجموعه این استانداردها، مرجع مناسبی برای کلیه مدیران منابع انسانی سازمان ها و شرکت ها می باشند تا مطابق با اصولی معتبر به همراه مبانی کاملا ساختار یافته نسبت به برنامه ریزی و پیاده سازی سیستم مدیریت منابع انسانی و دیگر زیرسیستم های منابع انسانی اقدام نمایند.

شایسته است در خصوص استاندارد ایزو ۳۴۰۰۰ به نکته ای اشاره کنم که استانداردی بین المللی با عنوان ISO 34000 وجود خارجی ندارد و در واقع روشی است که برای ارزیابی و عارضه یابی فرآیندها و سیستم های مدیریت منابع انسانی استفاده می شود. استاندارد واقعی و معتبر بین المللی برای مدیریت انسانی استانداردهای مدیریت منابع انسانی ایزو ۳۰۴۰۰ – ISO 30400 می باشد.

ایزو ۳۰۴۰۰ استانداردهای بین المللی سیستم های مدیریت منابع انسانی

در زیر عنوان استانداردهای بین المللی مدیریت منابع انسانی آمده است و در مورد هر یک، توضیح مختصری داده می شود.

*******

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۰ – مدیریت منابع انسانی، واژگان و اصطلاحات (دانلود)

ISO 30400:2016  Human resource management -Vocabulary

این استاندارد، واژگان و اصطلاحات استانداردهای بین المللی مدیریت منابع انسانی، سری استاندارد ایزو ۳۰۴۰۰ را تعریف می کند و برای هر یک از اصطلاحات این حوزه، مفهومی استاندارد را ارائه می نماید که باعث می شود درک مشترکی از مفاهیم پایه و اصلی در استانداردهای سری مدیریت منابع انسانی به وجود آید.

سیستم مدیریت منابع انسانی ایزو 30400 ISO 30400-Human resource management-Vocabulary

استانداردهای بین المللی سری ایزو ۳۰۴۰۰ – سیستم مدیریت منابع انسانی ISO 30400

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۵ – مدیریت منابع انسانی ، رهنمودهایی برای استخدام

ISO 30405:2016 , Human resource management – Guidelines on recruitment

این استاندارد راهنمایی های موثری برای روش اجرایی و فرآیند استخدام منابع انسانی ارائه می کند. این استاندارد را هر کسی که در حوزه جذب و استخدام نیروی انسانی فعالیت می کند می تواند به کار گیرد چه آن که متخصص حرفه ای منابع انسانی باشد یا نباشد.

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۸ – مدیریت منابع انسانی، راهنمای حکمرانی انسانی

ISO 30408:2016 , Human resource management – Guidelines on human governance

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۸ ، راهنمایی های لازم برای ساختار دهی به یک سیستم موثر اداره منابع انسانی را ارائه می کند. این توصیه ها و رهنمودها به صورتی ارائه شده اند که شرکت را توانا می سازد به نیازهای عملیاتی و سازمانی اش به طرز اثربخشی پاسخ دهد.

این استاندارد همچنین به صورت روزافزونی همه ذی نفعان سازمان را تشویق می کند که در مباحث مدیریت منابع انسانی مشارکت جویند. با به کارگیری این استاندارد می توان به صورت موثری ریسک های منابع انسانی را مدیریت و اداره نمود و فرهنگی در شرکت به وجود آورد که در راستا و همسو با ارزش های سازمان باشد.

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۹ – مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی نیروی کار

ISO 30409:2016 , Human resource management – Workforce planning

پیاده سازی این استاندارد و به کارگیری مبانی و اصول آن به سازمان ها کمک می کند به نیازمندی های کنونی و آتی نیروی کار و منابع انسانی خود به صورتی موثر و اثربخش پاسخ دهند.

سیستم مدیریت منابع انسانی ایزو 30400  ISO 30400-Human resource management

استانداردهای بین المللی سری ایزو ۳۰۴۰۰ – سیستم مدیریت منابع انسانی ISO 30400

 

2 پاسخ
  1. عرشیا
    عرشیا گفته:

    سلام عرض می کنم خدمت شما
    من تا به حال نمی دونستم که مدیریت منابع انسانی استاندارد بین المللی معتبر داره که ایزو منتشر کرده باشده و فکر می کردم همون استاندارد ۳۴۰۰۰ هست.
    میشه خواهش کنم که لطفا فایل این استانداردها رو برای دانلود در سایت بگذارید.
    ضمنا این استانداردهای سیستم های مدیریت منابع انسانی ایزو ۳۰۴۰۰ ، قابلیت اجرا در شرکت ها رو دارند یا فقط برای راهنمایی هستن یعنی میشه که اونها رو پیاده سازی کرد و گواهینامه اونها رو گرفت؟
    تو کشور الان هستن موسساتی که گواهینامه سیستم مدیریت منابع انسانی بدهند، گرفته تا حالا شرکتی گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت منابع انسانی را؟

    پاسخ
    • حسین عبدی
      حسین عبدی گفته:

      برخی از استانداردهای ایزو سری ۳۰۴۰۰ در وبسایت بارگذاری شده اند.
      در قسمت جستجوی داخل وبسایت اگر عنوان استانداردها را جستجو کنید نمایش داده می شوند.
      همچنین از قسمت دسته بندی مطالب، لینک دانلود فایل های مدیریتی یا از برچسب ها اگر استفاده نمایید به فایل استانداردهای منابع انسانی دست خواهید یافت.
      تا کنون استانداردهای ۳۰۴۰۵ راهنمای استخدام و ۳۰۴۰۰ واژه نامه و همچنین ایزو ۳۰۴۰۱ مدیریت دانش درج شده اند. دیگر استانداردهای منابع انسانی نیز به تدریج ارائه خواهند شد.

      پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.