آیا همان قدر که تعویض لاستیک مسابقات فرمول یک سریع تر شده، تغییر خط تولید و تعویض قالب شرکت های تولیدی بهبود یافته است؟ فیلم SMED

تغییر جزئی لاینفک از همه چیز است، بهبود نیز بخشی از این تغییرات را به خود اختصاص می دهد. بهبود را تحول و تغییر در جهت بهتر شدن و ارتقاء سطح عملکردها می دانیم. این رویکرد در همه موضوعات و زمینه ها علی الخصوص در صنایع گوناگون تولیدی دیده و مشاهده می شود.

مدیران، مسئولان و کارشناسان در شرکت های مختلف صنایع تولیدی در همه کشورهای جهان این رویکرد را با جدیت دنبال می کنند. این جدیت را در تخصیص منابع برای انجام پروژه های تحقیق و توسعه R&D و همچنین برنامه ریزی برای اجرای روش ها و متدهای سیستماتیک بهبود می توان دید. این روش های سیستماتیک را به عنوان ابزارها و تکنیک های بهبود رایج و معمول می شناسیم. تکنیک هایی مانند تولید ناب، خطاناپذیرسازی Poka Yoke ، تولید به موقع JIT ، نظام آراستگی محیط کار ۵S، تئوری محدودیت ها TOC و . . . از این جمله می باشند.

حوزه های مرتبط با صنعت نیز کم نیستند که در این زمینه ها، بهبود و پیشرفت ها به چشم حتی افراد عادی و غیرکارشناس نیز به صورت واضح و شفاف دیده می شوند. عرصه ورزش یکی از این حوزه ها می باشد. یک مثال مناسب، مسابقات اتومبیلرانی می باشد که در کلاس های مختلف و البته سطح بالایی همچون فرمول یک Formula One برگزار می شوند. این مسابقات به جز جنبه ورزشی آن، به سان نمایشگاهی از سطح بالای تکنولوژی، مهارت در طراحی و ساخت و همچنین روش های انجام کارها و فعالیت های کمپانی های بزرگ و معتبر تولید کننده خودرو می باشد و عرصه مناسبی برای رقابت و ارائه توانمندی های آنان گردیده است.

اینجا تصاویری را می بینیم که در آن وضعیت چند دهه گذشته از سری مسابقات فرمول یک در زمان های توقف موقت خودرو برای تعویض تایرها، سوختگیری و غیره (۱) و آن شرایط را با وضعیت کنونی مقایسه می کنیم.

این فعالیت یعنی تعویض تایرها، سوختگیری و انجام سایر کارها، متناظر و مشابه با اقدامات تعویض قالب و تغییر محصول در خطوط تولیدی یک شرکت صنعتی می باشد. ابتدا فیلم را ببینید تا در مورد آن بیشتر صحبت کنیم.

فیلم را دانلود کرده و مشاهده فرمایید :  formula_1

حجم فایل : ۷٫۸۲MB          فرمت : FLV         زمان: ۲ دقیقه و ۹ ثانیه

 

*******

 

آیا به نظر شما همان قدر که در این حوزه بهبود و پیشرفت صورت گرفته، در صنایع تولیدی و در زمان های تعویض قالب و تغییر محصول تولیدی نیز به همان نسبت پیشرفت و بهبود صورت پذیرفته یا خیر؟

پاسخ من که مثبت است. طی تقریبا همین دوره زمانی که گذشته است، شرکت هایی همچون میتسوبیشی Mitsubishi ، تویوتا Toyota و بسیاری دیگر از شرکت های اروپایی و آمریکایی با به کارگیری تکنیک های مدون شده و نظام یافته همچون تغییر سریع خط تولید QCO (2)، تعویض تک دقیقه ای قالب SMED (3) و دیگر تکنیک های مرتبط و مکمل، زمان های تعویض قالب و تغییر خط و محصول تولیدی را از شیفت ها و چندین ساعت به کمتر از ساعت و حتی دقیقه ها رسانده اند.

(این نکته را خدمت شما عرض می کنم که فعالیت پشتیبانی تیم و خدمه از خودرو و راننده در مسابقات فرمول یک، در دوره های آموزشی تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب – SMED به عنوان یک مثال عالی و یک تجربه خوب از به کارگیری بعضی از اصول و روش های این تکنیک، ارائه می گردد)

در تصویر زیر نتایج فوق العاده ای که برخی شرکت های شناخته شده و صاحب سبک با اجرای تکنیک SMED ، به آن دست پیدا کرده اند را می بینید.

(نتایج آن قدر قابل توجه است که تهیه کننده، عنوان گزارش را Dramatic Results  گذاشته است)

 

نتایج و مزایای قابل توجه حاصل از اجرای تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

نتایج و مزایای قابل توجه حاصل از اجرای تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

این مهم با سازمان دهی، برنامه ریزی مدون، تقسیم وظایف، فعالیت های طراحی و مهندسی و به کارگیری ابزارها و تجهیزات کاربرد مخصوص قابل هدف گذاری و دست یابی می باشد. حوزه به کارگیری و پیاده سازی این تکنیک برای حصول نتایج محسوس و قابل توجه، محدود به زمینه هایی همچون مسابقات اتومبیل رانی، تعویض قالب و تغییر خط تولید در شرکت های صنعتی نبوده و حوزه های بسیار وسیعی همچون عملیات بسته بندی، فعالیت های نگهداری تعمیرات و حتی صنایع خدماتی همچون حمل و نقل و مسافرت هوایی و صنعت هتلداری را نیز شامل می گردد.

 

۱ – Pit Stops

۲ – Quick Change Over

۳ – Single Minute Exchange of Dies

 

دانلود فیلم نمونه ای مثال زدنی از اجرای تکنیک SMED ، تعویض تک دقیقه ای قالب – تغییر سریع خط تولید

نتایج و مزایای قابل توجه حاصل از اجرای تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

نتایج و مزایای قابل توجه حاصل از اجرای تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.