پروژه مشاوره سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 در شرکت شایان کاوش پاژ تولیدکننده قطعات الکترونیکی خودرو

اجرای پروژه مشاوره پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو تی اس ISO TS 16949 در شرکت شایان کاوش پاژ (تولید کننده قطعات الکترونیکی خودرو و صنایع دیگر)

چند ماه پیش از سوی مدیریت شرکت شایان کاوش پاژ تماسی داشتم تا برنامه ای مناسب برای ارائه خدمات پروژه مشاوره طرح ریزی، پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو – ISO TS 16949 ، را تدوین و اعلام نمایم. پس از انجام گفتگوهای لازم و بررسی های مورد نیاز از محل سایت شرکت، توافقات کلی صورت پذیرفت و برنامه کلی اجرای پروژه مشاوره سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر الزامات استاندارد ISO TS 16949 : 2009 به صورت کلی و خلاصه شده زیر، طرح ریزی شد.

لازم به ذکر است که شرکت شایان کاوش پاژ، سال گذشته – ۱۳۹۴ – نسبت به اجرای سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ اقدام کرده و موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001 2008 در زمینه محصولات غیرخودرویی از موسسه صدور گواهینامه – CB – توف نورد آلمان TUV NORD شده بود.

 

ردیف مرحله شرح زمانبندی توضیحات
۱-۱ گام اول –  ارزیابی انجام سایت ویزیت، مطالعه، تحلیل و بررسی عملیات و فرآیندهای تولیدی با بررسی مستندات و مصاحبه با مدیران و کارشناسان
۱-۲ ارزیابی فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی سازمان
۱-۳ انجام ممیزی داخلی سیستم مدیریت کیفیت فعلی
۱-۴ تدوین گزارش ارزیابی و ممیزی سیستم مدیریت سازمان
۲-۱ گام دوم –  برنامه ریزی تشکیل تیم راهبری و کمیته اجرایی سیستم مدیریت کیفیت
۲-۲ تعیین اعضای کمیته اجرایی
۲-۳ تعیین نماینده مدیریت در امور سیستم مدیریت کیفیت
۲-۴ طرح ریزی و طراحی سیستم مدیریت کیفیت
۳-۱ گام سوم –  طراحی سیستم شناسایی و تعریف فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت
۳-۲ طراحی شاخص های اندازه گیری عملکرد واحدها و پایش فرآیندها
۳-۳ بازنگری ساختار سازمانی در تناسب با اهداف تجاری سازمان و فرآیندهای تدوین شده
۳-۴ تعریف نیازهای آموزشی مورد نیاز و برگزاری دوره های آموزشی مانند دوره آموزشی بر الزامات استاندارد ISO TS 16949، ابزارهای کیفی و . . .
۳-۵ تهیه و تدوین نظامنامه سیستم مدیریت کیفیت
۴-۱ گام چهارم – تهیه و تدوین مستندات تدوین بیانیه خط مشی کیفیت
۴-۲ تعریف اهداف کلان کیفی و تجاری
۴-۳ اجرای سیستم مدیریت استراتژیک و تدوین طرح تجاری شرکت
۴-۴ طراحی سیستم گردش کار در واحدهای مختلف سازمان
۴-۵ تهیه و تدوین مستندات شامل روش های اجرایی، دستورالعمل های کاری و فرم های مورد نیاز
۵-۱ گام پنجم – پیاده سازی و استقرار تعیین نماینده مشتری
۵-۲ اجرا و استقرار سیستم مدیریت
۵-۳ ایجاد و نگهداری سوابق و مستندسازی مطابق با رویه های تدوین شده
۶-۱ گام ششم –  بازنگری، اقدام اصلاحی و بهبود تربیت ممیز داخلی و ارائه آموزش های تجربی مورد نیاز
۶-۲ ممیزی داخلی سیستم توسط ممیزان داخلی و با سرممیزی مشاور
۶-۳ شناسایی عدم انطباق ها و مغایرت های سیستم مدیریت کیفیت
۶-۴ طراحی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای رفع مغایرت های شناسایی شده
۶-۵ شناسایی فرصت های بهبود و برنامه ریزی پروژه های بهبود
۷-۱ ممیزی نهایی انتخاب مرجع صدور گواهی نامه CB
۷-۲ پیش ممیزی توسط تیم ممیزی CB
۷-۳ رفع مغایرت های احتمالی و تعریف و اجرای اقدامات اصلاحی
۷-۴ ممیزی نهایی و صدور گواهی نامه

 

skp-iso-ts-16949

 

شركت شایان کاوش پاژ از جمله معدود كارخانه های توليد تجهیزات و محصولات الکترونیکی خودرو در ايران محسوب مي شود. اين شركت در سال ۱۳۸۹ در شهر مشهد در شهرک صنعتی توس فعالیت تخصصی خود در زمینه الکترونیک خودرو را به صورتی حرفه ای آغاز نموده است. گفتنی است که شایان کاوش پاژ، کلیه مراحل طراحی و تولید محصولات الکترونیکی شامل فرآیندهای فلزکاری، تزریق پلاستیک، الکترونیک، مونتاژ و مجموعه سازی را در سایت اصلی خود انجام می دهد.

از محصولات خودرویی این شرکت می توان به مجموعه رله تایمر، مجموعه RKE و دزدگیر خودروهای پراید، سمند و پژو ۴۰۵ اشاره کرد که به خودروسازان کشور شامل ساپکو ایران خودرو و سازه گستر سایپا ارائه می شود. در مورد سطح کیفی محصولات تولیدی شرکت می توان به این نکته اشاره کرد که مجموعه RKE تولیدی این شرکت با تست های EMC مورد نیاز مجموعه خودروسازی به همراه الزامات حتی تست CE را در یکی از معتبرترین آزمایشگاه های قطعات خودرو TUV SUD آلمان با موفقیت گذرانده است. محصولات غیرخودرویی نیز شامل پنل های روشنایی LED و برخی محصولات دیگر می گردد.

واحد تحقیق و توسعه R&D شایان کاوش پاژ روی پروژه های با تکنولوژی خاص همچون وسایل نقلیه برقی / الکتریکی نیز کار کرده و طرح های دیگری را نیز در دست مطالعه و نمونه سازی دارد. بر همین اساس و با توجه به محصولات تولیدی، سطح تکنولوژی تجهیزات و ماشین آلات و همچنین توانمندی های تکنیکی طراحی و توسعه محصولات با سطح تکنولوژی بالا (های تک)، این شرکت قابلیت های لازم برای دانش بنیان شدن را دارا می باشد.(که برای آن اقدام شده است)

*******

ماه گذشته (پس از چند ماه فعالیت فشرده) با انجام ممیزی داخلی سیستم مدیریت کیفیت و پس از آن با طراحی و اجرای اقدامات اصلاحی مناسب، می توان گفت که سیستم مدیریت سازمان برای انجام مرحله اول آدیت توسط CB (پیش ممیزی) وضعیت مناسب را به دست آورده است. بر این اساس از پیشتر با موسسه صدور گواهینامه توف نورد TUV NORD هماهنگی های لازم صورت پذیرفته تا به زودی میزبان تیم ممیزی این موسسه باشیم.

اجرای این پروژه تاکنون که مسائل و نکات منحصر به خود و متعددی داشته است. طرح ریزی سیستم های مدیریت کیفیت در صنایع مختلف، فرآیندها و پروسه های گوناگون تولید، ویژگی ها و خصوصیات مختص خود را دارد. صنعت الکترونیک و ساخت و تولید تجهیزات و قطعات الکترونیکی نیز به همین صورت، مسائل و شرایط خاصی داشته است و ما به طور مداوم در پی ایجاد راهکارها، الگوبرداری از بهترین ها و ترسیم راه حل هایی برای طراحی و پیاده سازی یک سیستم کارآمد و اثربخش بوده ایم.

در فرآیند طرح ریزی تکوین محصول، تهیه طرح کیفیت Quality Plan ، تدوین DFMEA ، نوشتن طرح کنترل Control Plan ، تهیه PFMEA  و ایجاد مدارک و مستندات فنی و سیستمی دیگر با مسائل مختلفی روبرو شده ایم که تحلیل و مطالعه و حل نمودن آن ها، بسیار جالب و نکته آموز بوده است.

 

ISO TS 16949 2009-SKP01

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.