گزارش ممیزی ISO TS 16949 شرکت تولیدی قطعات لاستیکی خودرو توسط تیم DQS آلمان

گزارش ممیزی مرحله نهایی سیستم مدیریت کیفیت خودرو ISO TS 16949

هفته گذشته، زمان تعیین شده برای ممیزی مرحله نهایی سیستم مدیریت کیفیت ایزو تی اس ISO TS 16949 : 2009 در یک شرکت فعال در صنعت قطعات لاستیکی خودرو بود که طبق برنامه مقرر تیم ممیزی موسسه گواهی دهنده DQS آلمان در این شرکت حضور پیدا کردند.

جناب آقای دکتر خانجانی سرممیز محترم و آقای مهندس ارفعی (ممیز)، تیم ممیزی را تشکیل می دادند. زمان برنامه ریزی شده برای ممیزی، پنج نفر روز در نظر گرفته شده بود. مرحله پیش ممیزی در بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۴) توسط جناب آقای دکتر مرادی انجام شد. معمولا این اتفاق نمی افتد که در مراحل پیش ممیزی و ممیزی نهایی دو سرممیز، کار ممیزی را انجام دهند اما بنا به ضرورت هایی این اتفاق روی افتاد و من به همراه تیم مدیران و کارشناسان این شرکت پذیرای تیم ممیزی با سرممیزی جناب آقای دکتر خانجانی بودیم.

بنا به متن قوانین و رویه های استاندارد ممیزی، مشاور نمی تواند در موقعیت های انجام ممیزی حضور داشته یا در پاسخگویی پرسنل شرکت به ممیزان، کمک و همکاری نماید با این حال و با توجه به شناختی که از ممیزان موسسه DQS داشتیم و با توجه به رویه های معمول کاری این سازمان، کارکنان شرکت تمام تلاش را خود را کرده بودند تا بتوانند به خوبی پاسخگوی ممیزان در اجرای الزامات استاندارد ایزو تی اس بوده و بتوانند شواهد و سوابق مورد نیاز را ارائه نمایند.

روند کلی ممیزی و نتایج مشاهده شده توسط ممیزان شرایط بالنسبه مناسبی داشت اما طبق قانون نانوشته همه ممیزی ها هر چه قدر هم خوب آماده شده باشید باز هم مسائلی همچون تکمیل نبودن برخی سوابق (بنا به هر دلیلی) روی می دهند که امکان گرفتن عدم انطباق را برای ممیزان ایجاد می کند. ضمن آنکه عدم پاسخگویی کامل افراد و ناتوانی آن ها در ارائه همه آن چه که واقعا انجام شده از دلایل دیگر بروز و ظهور شرایط گرفتن عدم انطباق می باشد.

در این ممیزی دو مورد عدم انطباق گرفته شد، یکی عدم اخذ تأییدیه از مشتری خودروساز روی مدارک SQA و دیگری عدم تسلط برخی از کارکنان شرکت (یکی از سرپرست های تولید) روی مفاهیم و تکنیک های آماری بود. هر دو مورد عدم انطباق به دلیل پایین بودن PPM شرکت روی محصولات تولیدی برای ایران خودرو – شرکت مهندسی و تأمین قطعات ساپکو (PPM برگشتی محصولات شرکت زیر ۴۰۰ بود) به عنوان عدم انطباق جزئی تشخیص داده شدند که با ارائه اقدام اصلاحی و ارسال مستندات برطرف می گردند.

در ممیزی های صدور گواهینامه طبق قوانین تمامی فرآیندهای سازمان بایستی ممیزی شوند. (در ممیزی های مراقبتی ۵۰ تا ۷۰ درصد فرآیندها را می توان ممیزی کرد) مطابق طرح آدیت از پیش تعیین شده تمامی فرآیندها و مسئولان آن ها (مدیران و کارشناسان و سرپرست ها) مورد ممیزی قرار گرفتند. فرآیندهای خرید و فروش (واحد بازرگانی) فرآیند مدیریت ابزار و همچنین فرآیند برنامه ریزی تولید مطابق گزارش ارائه شده در جلسه اختتامیه و طبق نظر سرممیز بسیار خوب بودند. فرآیندهای نگهداری تعمیرات، طرح ریزی تکوین محصول، کنترل محصول و انبارش نیاز به کارهای بیشتری دارند تا بتوان گفت که تمامی الزامات را در حد مناسبی رعایت می کنند.

با توجه به این که زمان نسبتا کمی در اختیار داشتیم (برای استاندارد ISO TS 16949 )، پرسنل شرکت واقعا تلاش کردند و جا دارد که از همکاری آن ها در پذیرا بودن و انجام مطلوب برنامه هایی که به آن ها محول می شد تشکر و قدردانی کنم.

با توجه به این که این دومین میزبانی بود که از دو تیم ممیزی از دو CB جداگانه تا به این جای سال داشته ام، می توانم بگویم که رویکرد ممیزان تغییراتی کرده و مسائل مشخصی را می توان نام برد و در مورد آن ها توضیحاتی داد که در مطلبی دیگر در مورد آن نکاتی را مطرح خواهم کرد.

 

بررسی ممیزی های سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی ایزو تی اس ISO TS 16949 و مروری بر رویکردهای جاری ممیزان به برخی از بندها و الزامات این استاندارد

 

2 پاسخ
  1. خوشدلی
    خوشدلی گفته:

    سلام
    موفق باشید جناب مهندس عبدی عزیز
    خوشحال میشوم تفاوت رویکرد ممیزان را بیان فرمایید
    بنده در شهریور ماه ممیزی ISO TS را خواهم داشت از شرکت توف نورد

    پاسخ
    • حسین عبدی
      حسین عبدی گفته:

      با سلام و درود جناب خوشدلی گرامی
      از اظهار لطف شما بسیار سپاسگزارم

      جالب که ممیزی نهایی ایزو تی اس بعدی من هم با توف نورد در شرکتی دیگر است.

      در پیش ممیزی توف نورد و پیش ممیزی و ممیزی نهایی DQS (ممیزی های امسال تا الان که داشته ام) آیتم ها و بندهای مورد حساسیت سرممیزها بسیار شبیه هم بودند.

      پیش نویس مطلب را نوشته ام، انشالله در اولین فرصت اصلاح و بازنویسی گردیده و در وب سایت درج خواهد شد.

      امیدوارم همیشه تندرست باشید و کامیاب

      پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.