هفده توصیه تاکتیکی بهبود مدیریت و عملیات برای شرکت های تولیدی قطعه ساز در شرایط کنونی

  1. در این صنعت باید که به روز بوده و مطلع باشید

اخبار، تازه ها و رویدادهای صنعت خودرو را از رسانه های عمومی و کانال های غیر رسمی پیگیری کنید. بی خبر بودن یا حتی اخبار سوخته (یا بیات)، امکان واکنش مناسب و بهره برداری از فرصت ها را به شما نخواهد داد. برای استفاده مناسب از موقعیت های آینده بعضا باید همین الان شروع به انجام فعالیت های آماده سازی نمایید. قطار صنعت خودرو به نظر می رسد که در حال ریل عوض کردن می باشد.

 

  1. دوره قراردادهای بزرگ و باشکوه، گذشته است

اگر در گذشته، قراردادهای فروش با حجم بالا و بسیار اقتصادی را جذب می کردید هم اکنون باید با اجرای برنامه هایی مانند تولید به موقع، تعویض تک دقیقه ای قالب – SMED و تکنیک های دیگر بهبود، قراردادهای با تیراژ کم را نیز بتوانید به صورتی سودآور تولید کرده و به انجام رسانید. بازار خودرو در حال متنوع شدن می باشد، دیگر از تیراژهایی چون پانصد هزار خودرو از یک مدل خبری نخواهد بود.

 

  1. در مصرف انرژی صرفه جویی کنید

اجرای برنامه های سیستماتیک مدیریت انرژی خصوصا برای شرکت هایی با فرآیندهای تولید ریخته گری و فورج که انرژی زیادی برای انجام فعالیت ها و فرآیندهای تولید خود نیاز دارند می تواند بسیار مفید باشد.

 

  1. بهینه سازی موجودی ها

در صورتی که برخی از اقلام مورد نیاز شرکت را می توانید به سرعت و سهولت تهیه کنید، نیازی نیست که حتما موجودی آن هم به مقدار زیاد تهیه و انبار کنید. از تکنیک های بهینه سازی موجودی انبار استفاده کارآمد و موثری نمایید. در این شرایط که منابع مالی و نقدینگی با هزینه بالا تأمین می گردند نباید از آن ها استفاده غیرکارآمد و راکد کرد.

 

  1. بهبود مداوم اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت

سازمان هایی که تاکنون سیستم های مدیریت کیفیت را بیشتر به دلایل حاشیه ای پیاده سازی کرده تا گواهینامه بگیرند، سیستم مدیریت خود را با هدف بهبود اثربخشی، بازنگری نموده و با رویکردی جدی تر به آن بپردازند. یک سیستم مدیریت کیفیت اثربخش بایستی کیفیت محصولات تولیدی را ارتقاء داده، راندمان و بهره وری را بهبود دهد و از هزینه های کیفیت بکاهد.

 

  1. صادرات می تواند به عنوان یک راهکار واقعی مدنظر قرار گیرد

می توانید به صادرات بپردازید اگر سازمان شما کیفیت مدار است، تجهیزات مناسبی دارید، زیرساخت های لازم را ایجاد کرده اید و تجربه مناسبی از پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت دارید، شرکت هایی که پیش از شما این راه را رفته اند را بیابید و از تجربیات آن ها استفاده نمایید. بسیار مراقب باشید و بی گدار به آب نزنید. آب این قسمت خیلی عمیق است. تولید کردن به ریال و فروختن به دلار بسیار دلپذیر است و باید هم به این وسوسه به صورت جدی فکر کرد و اقدام نمود با این حال اسباب و لوازمی می خواهد که بایستی فراهم نمایید.

 

  1. استفاده از ظرفیت های ایجاد شده ناشی از کاهش سودآوری واردات به خاطر افزایش بهای ارزها
توصیه های تاکتیکی بهبود مدیریت و عملیات در شرکت های تولیدی

توصیه های تاکتیکی بهبود مدیریت و عملیات در شرکت های تولیدی

  1. برای سبک بار کردن و چابک نمودن سازمان، به صورتی حساب شده، برون سپاری کنید

برون سپاری و واگذاری بررسی شده فعالیت هایی که هزینه سربار زیادی دارند به پیمانکاران و تأمین کنندگان یکی از روش هایی است که هزینه های شما را به میزان موثری کاهش می دهد. ضمن آنکه عقد قراردادهای مدت دار با آنها بخشی از کمبود نقدینگی شما را جبران می کند.

 

  1. تنوع بخشیدن به تولید قطعات خودروهای مختلف

بر تولید قطعات یک خودروی خاص تکیه نکنید. به عنوان مثال فقط بر تولید حجم زیادی از یک قطعه خودرو تأکید نکنید. تولید انبوه یک محصول مزایای خاص خود را دارد، ضمن آنکه تهدیدهایی جدی را هم به همراه خواهد داشت.

 

  1. رمز موفقیت در بازار، صنعت و اقتصاد امروز و فردا، کیفیت و قیمت است

محصول با کیفیت شاید گران به فروش برسد اما در نهایت و در بلند مدت، ارزان تر تولید می شود. ضایعات، دوباره کاری، خرابی و توقف دستگاه ها، راندمان و بهره وری پایین کار به مراتب هزینه ها را بیشتر می کنند. شاید باید عبارت مدیریت کیفیت را برعکس بخوانید، کیفیت مدیریت، صحیح است و در همه قسمت های سازمان مورد نیاز می باشد.

 

  1. ایجاد سبدی از مشتریان

اگر برایتان امکانپذیر است سبد مشتریان خود را متنوع سازید. سعی کنید سهم یک مشتری از میزان فروش ریالی شما بیش از ۲۰ درصد نشود.

 

  1. انعطاف پذیر کردن خطوط تولید و امکان تولید محصولات متنوع با حجم کم

 

  1. بهبود راندمان کاری پرسنل

راندمان و بهره وری نیروی انسانی و دیگر عوامل تولید را به صورت مداوم و منظم پیگیری کرده و ارتقاء دهید.

 

  1. روی تمام هزینه ها و خصوصا هزینه های خرید و تأمین، نظارت و کنترل دقیق اعمال نمایید

به صورت جدی صرفه جویی کنید. خریدهای خود را سختگیرانه و به دقت کنترل کنید و موارد غیر ضروری یا کم اهمیت را کاهش داده یا حذف کنید.

 

  1. کنترل ریسک ها و مخاطرات مالی و نظارت دقیق تر بر بندهای مالی قراردادها

با مشتریان بدحساب کار نکنید، عدم همکاری با آنها بهتر از صرف هزینه برای مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و غیره جهت تولید و تحویل محصولی است که بهایی در قبال آن دریافت نمی کنید، در این حالت شما بیشتر بدهکار تأمین کننده ها و پیمانکاران خودتان هستید تا طلب کار یک مشتری بدحساب.

 

  1. بهبود انگیزه پرسنل و جلب مشارکت آنها در همراهی جهت گذر از شرایط سخت

برنامه هایی جهت جلوگیری از کاهش انگیزه پرسنل به دلیل مشکلات مالی و غیره، طرح ریزی و اجرا نمایید. اثرات منفی و مخرب این نارضایتی ها شامل کاهش تولید و پایین آمدن کیفیت محصولات می باشد که خود منجر به دور و تسلسلی می شود که نتیجه آن برای سازمان بسیار نامطلوب می باشد.

 

  1. سند مدیریت گردش نقدینگی خود را با رعایت اصول حرفه ای تنظیم کنید

تاکتیک های عملیاتی و خرید را در تنظیم سند گردش نقدینگی دخیل کنید. مدت دار بخرید و کم مدت بفروشید، حداقل تا جایی که امکان دارد سعی خود را بکنید. از تکنیک های مذاکره و توانمندی های تیم بازرگانی خود حداکثر استفاده را برای این کار بکنید.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.