برای ارتقاء راندمان منابع انسانی تولید، پاداش پرسنل را به حجم تولید مرتبط کنید

افزایش راندمان نیروی کار واحد تولید با طراحی سیستم ارزیابی عملکرد مبتنی بر پاداش اضافه تولید – آکورد تولید

اگر بر این عقیده استوارید که ظرفیت اسمی تجهیزات و دستگاه های خطوط تولید بیشتر از مقداری است که فعلا تولید می کنید، اگر بدون خرابی و توقف، آمار تولید در شیفت ها و روزهای متفاوت، بالا و پایین می رود و نوسان دارد به احتمال فراوان، عامل اصلی، میزان بهره وری و سطح راندمان کاری نیروهای انسانی تولید است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. راه حل نیز ساده است و راحت به خاطر می ماند، روی انگیزه شغلی و بهبود روحیه کاری منابع انسانی واحد تولید کار کنید.

قدم گذاشتن در این مسیر، به شرط حصول نتیجه به صورت کامل سودآور است و منافع زیادی دارد. طبیعی است که پرسنل تولید و مشخصا کارگران بلافاصله به درخواست افزایش راندمان تولید، جواب مثبت نداده و نباید هم چنین انتظاری داشت. واکنش پرسنل تولید نسبت به اعلام چنین برنامه هایی متفاوت است اما آن چه مشخص است در بیشتر موارد برنامه های افزایش تولید مورد مقابله قرار می گیرند.

برای تعامل و نه تقابل با این موضوع و از جایگاه حل مسئله این ایده را در نظر داشته باشید که شما مربی یا کاپیتان تیم هستید و آنها رقیب نیستند، آن ها در تیم شما بازی می کنند. سعی کنید که قوانین بازی را برنده برنده طراحی کنید. منافع همه به عنوان اهداف کلان و قطعی باید در نظر گرفته شود.

ابتدا مطمئن شوید که خط تولید، یعنی تجهیزات، دستگاه ها، ماشین ها و ابزارآلات تولید، امکان و ظرفیت تولید بیشتر را دارا می باشند. به دقت روش زمان سنجی تولید را انجام داده و حداکثر ظرفیت قابل دستیابی تولید خطوط فعلی را محاسبه نمایید. این حداکثر ظرفیت قابل دستیابی را با میزان تولید فعلی مقایسه نمایید. در صورتی که اختلاف زیادی بین ظرفیت تولید با میزان کنونی تولید وجود دارد باید دست به کار شوید و علت های عدم دستیابی به ظرفیت کامل را تعیین نمایید.

در شرکت باید یک سیستم کارآمد گزارش میزان تولید وجود داشته باشد و در پایان هر شیفت کاری، آمار دقیق تولید جمع آوری شده و ثبت گردد.

در ابتدا میانگین مقدار کنونی تولید را مبنا قرار دهید، اگر تصور می کنید که این مقدار برای مبنا کم است، ایرادی ندارد با همین مبنا شروع کنید. هدف مهم اولیه این است که از نوسانات جلوگیری کرده و همه شیفت ها و خطوط تولید به یک ثبات نسبی در میزان تولید دست پیدا کنند. پس از تثبیت حجم تولید در مبنای اولیه با ارائه توضیحات و توجیه کردن پرسنل با دلایل منطقی، مبنای تولید را افزایش دهید.

توجه داشته باشید که در مرحله اول باید به پرسنل این اطمینان را بدهید که مقدار مبنای تولید، قطعا و مطمئنا طی یک دوره زمانی ثابت، تغییر نخواهد کرد. به عنوان مثال ظرف شش ماه آینده میزان استاندارد اجباری حجم تولید ثابت خواهد ماند. این نکته بسیار مهم می باشد، آن را جدی بگیرید که یکی از عوامل اصلی اجرای صحیح و پیاده سازی موفق برنامه افزایش تولید، بهبود راندمان و بهره وری تولید، همین نکته می باشد.

 

محاسبه پاداش اضافه تولید

حالا برای هر یک از پرسنل ایستگاه یا خط تولید، به ازای هر مقدار تولید اضافه و بیش از مقدار مبنایی که ملاک قرار داده اید، پاداش در نظر گرفته و در اولین نوبت حقوقی پرداخت کنید. بهتر است که در فیش حقوقی به همین عنوان اضافه گردد. به عنوان مثال اگر مقدار مبنای تولید ۱۰۰۰ واحد محصول است، برای هر یک واحد بیشتر از ۱۱۰۰ عدد، مبلغی را به عنوان آکورد تولید در نظر بگیرید. مثلا یک تومان برای تولید هر عدد محصول بیشتر از ۱۱۰۰عدد. اگر ۱۲۰۰ عدد محصول، تولید شده است که می شود ۱۰۰عدد بیشتر از ۱۱۰۰ عدد، برای آن ۱۰۰ تومان به هر کدام از اپراتورها پاداش بدهید.

بهبود راندمان نیروی کار تولید با اجرای سیستم ارزیابی عملکرد مبتنی بر پاداش اضافه تولید / آکورد تولید

بهبود راندمان نیروی کار تولید با اجرای سیستم ارزیابی عملکرد مبتنی بر پاداش اضافه تولید / آکورد تولید

پاداش تصاعدی

این پاداش بایستی به صورت تصاعدی و متناسب با مقدار اضافه تولید باشد.برای پلکانی بودن، مقدار پاداش را به صورت بازه ای افزایش دهید. یعنی اگر بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ ، هر عدد اضافه تولید، یک تومان پاداش دارد. برای هر عدد اضافه تولید بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ عدد، ۱۵ ریال پاداش اضافه تولید بدهید و همینطور ادامه بدهید.

 

واحدهای پشتیبان تولید

برای پرسنل پشتیبان تولید مانند نگهداری تعمیرات و یا قسمت قالبسازی نیز پاداش در نظر بگیرید تا آنها نیز با انگیزه کامل، امکانات مورد نیاز خط تولید را آماده سازند.

 

کیفیت تولید

به ازای هر واحد قطعه معیوب، که نیاز به دوباره کاری داشته یا ضایعات می گردد از مقدار پاداش تولید با نسبتی مشخص، کم کنید تا به خاطر افزایش تولید، کیفیت، قربانی نشود. به عنوان مثال به ازای هر قطعه معیوب، ۵ عدد از آمار تولید فرد یا گروه کاری کسر کرده و سپس برای باقیمانده آمار، پاداش را محاسبه کنید.

 

پاداش فقط در صورت تولید بیش از مبنا

تنها به ازای گذشتن از آمار کامل یعنی ۱۱۰۰ قطعه در شیفت، پاداش بدهید. اگر بنا به هر دلیلی مانند خرابی دستگاه، اپراتور، نصف زمان شیفت را کار کرده و بیش از ۵۵۰ عدد قطعه تولید کرده، در اینجا راندمان محاسبه شده اپراتور مانند تولید ۱۱۰۰ قطعه در شیفت کامل است اما نباید به این تولید، پاداش داد. مقداری سختگیرانه است اما در این صورت، پرسنل تولید و همچنین کارکنان واحد نگهداری تعمیرات در صورت توقف خط به سرعت در پی راه اندازی هر چه سریع تر خط تولید بوده تا به تولید کامل برسند زیرا می دانند که توقفات و نرسیدن به کف تولید پاداشی نخواهد داشت. تکرار می کنم تنها در صورتی پاداش دهید که آمار، مبنای تولید را بگذراند، در صورتی که خط آنها و دستگاه متوقف شود آنها بایستی به طور جدی و پیگیرانه درصدد رفع مشکل برآمده تا به تولید ادامه دهند و میزان آمار تعیین شده را بگذرانند.

پاداش دهی به پرسنل پشتیبان این مزیت را دارد که بلافاصله جهت رفع مشکل توقف خط اقدام می کنند. مثلا اگر دستگاه خراب شده، بلافاصله آن را تعمیر کرده و راه اندازی نمایند. یا اگر قالب و فیکسچر، آماده نیست یا به مشکلی برخورده، پرسنل قالب سازی، سریعا اقدامات لازم را انجام دهند.

پاداش پرسنل واحدهای پشتیبان را می توانید در تناسب با آمار تولید یا به نسبت پاداش دریافتی پرسنل تولید محاسبه کنید، آنها نیز اکنون، انگیزه هایی قوی خواهند داشت تا تمام تلاش خود را ارائه نمایند.

 

تشویق مضاعف اپراتورها یا گروه های برتر

به جز پاداش عادی اضافه تولید، برای اپراتور واحد، پرسنل شیفت یا گروه خط تولیدی که بالاترین پاداش را دریافت کرده اند، مقداری اضافه تر، پاداش در نظر بگیرید. یعنی اگر پرسنل خط تولید الف در شیفت صبح، بالاترین پاداش این ماه یعنی ۱۰۰ هزار تومان را به دست آورده اند، شما نیز ۱۰درصد دیگر یعنی ده هزار تومان به پاداش گروه برتر اختصاص دهید، تا انگیزه مضاعفی برای رقابت بین گروه ها به وجود آید.

 

مشوق های غیرمالی

به جز پرداخت های نقدی از آیتم های تشویقی غیر مالی نیز استفاده کنید. به کارگیری موارد پاداش و تشویق غیرنقدی را به خلاقیت و ابتکار خودتان واگذار می کنم.

افزایش راندمان نیروی کار با سیستم ارزیابی عملکرد مبتنی بر پاداش اضافه تولید / آکورد تولید

افزایش راندمان نیروی کار با سیستم ارزیابی عملکرد مبتنی بر پاداش اضافه تولید / آکورد تولید

1 پاسخ
  1. طاهری
    طاهری گفته:

    با سلام . روش آکورد فردی در یک شرکت تولیدی که زمان استاندارد تولید ۵۰۰ نفر/ ساعت است چگونه باید پیاده سازی کرد
    برای یک شیفت ۷٫۳۳و همچنین با حقوق روزانه ۶۲۰۰۰۰ ریال
    نرخ تولید ؟

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.