یک برنامه کاربردی و پروژه الزامی از مدیریت دانش در سطح ملی - ثبت و مستندسازی اطلاعات، تجربه ها، درس آموخته ها و دانش حاصل از حوادث طبیعی

یک برنامه کاربردی و پروژه الزامی از مدیریت دانش در سطح ملی – ثبت و مستندسازی اطلاعات، تجربه ها، درس آموخته ها و دانش حاصل از حوادث طبیعی

این یک پروژه و برنامه مهم در سطح ملی و بسیار ضروری است و می توان این نکته را هم افزود که فوریت هم دارد.

می دانید که هر یک از سازمان ها و نهادهای عمومی و دولتی اساسنامه و ماموریت تعریف شده و مشخصی دارند. روش ها و سیستم های مدیریتی متعددی نیز در ساختار، فعالیت ها و فرآیندهای دستگاه ها و سازمان های دولتی طرح ریزی، اجراء و مستقر شده اند.

برخی از سیستم ها و ابزارهای مدیریتی مستقر در سازمان های دولتی (و البته شرکت های بخش خصوصی) می توانند شامل تحلیل، ارزیابی و مدیریت ریسک، اقدام پیشگیرانه، حل مسئله، اقدام اصلاحی، مدیریت بحران، پدافند غیر عامل و . . . باشند. هر کدام از این متدهای مدیریتی نیز کاربردهایی مشخص و عملیاتی دارند. به کارگیری ابزارهای مدیریتی، در صورت طراحی صحیح سیستم و پیاده سازی مناسب و به موقع، قرین و همراه با کارآمدی و اثربخشی خواهند بود.

در حال حاضر فارغ از ارزیابی اثربخشی سیستم های مدیریتی در پیشگیری، مدیریت یا اصلاح شرایط اخیر و با توجه به مقتضیات موقعیت کنونی، این الزام وجود دارد و مهم هم می نمایاند که جعبه ابزار مدیریت دانش را در خصوص حوادث طبیعی اخیر به کار بگیریم. بدیهی است که در ابتدا گام های اولیه پیاده سازی مدیریت دانش را بایستی مد نظر قرار دهیم تا با انجام فازهای اولیه، طراحی تکمیلی بهره گیری از زیرسیستم های مدیریت دانش را در این مسئله خاص به انجام برسانیم.

با طی این مسیر توسط سازمان های مسئول، می توانیم بستر و زیرساختی ایجاد نماییم تا مبتنی بر آن و با بینشی عمیق و تفکر سیستماتیک، نگاهی کاربردی به حل مسائل پیش رو داشته باشیم. نتیجه اجرای فرآیند مدیریت دانش در مسئله حادث شده اخیر، آن بایستی باشد که مسائل، مشکلات و حوادث احتمالی آینده را با رویکردی متفاوت، اداره و مدیریت نماییم.

 

برخی اقدامات اجرایی برای جمع آوری اطلاعات، ثبت تجربیات و مستندسازی درس آموخته ها و دانش حاصل از آن ها :

 

  • داده ها، شواهد، اطلاعات و هر مستندی که مربوط به حوادث مختلف می باشد را در اسرع وقت، گردآوری نماییم.
  • برای جمع آوری داده ها و اطلاعات مرتبط، از کلیه روش های ممکن و موثر استفاده گردد.
  • به سراغ دستگاه ها، نهادها و همچنین افراد نقش آفرین و ذیربط رفته و هر آن چه مستنداتی دارند، دریافت و ثبت شود.
  • اطلاعات، تجربه ها، درس آموخته ها و دانش موجود از ابعاد مختلف حوادث طبیعی رخ داده را به صورت مستند و همراه با شواهد، مدارک و اسناد مرتبط، پس از ثبت، ارزیابی، تصدیق و صحه گذاری نماییم و در شکل و قالب مناسب، تدوین کنیم.
  • درس آموخته ها و دانش مدون و معتبر حاصل شده را با همه عوامل مرتبط و مسئول، به اشتراک بگذاریم.
  • نحوه به کارگیری دانش به دست آمده را در تحلیل، ارزیابی و مدیریت ریسک مسائل و مشکلات آتی، اقدامات پیشگیرانه، حل مسئله، اقدامات اصلاحی، مدیریت بحران، فرماندهی صحنه حادثه و . . . را تعریف و مراحل بعدی این پروسه را طراحی کنیم.

 

ثبت و مستندسازی اطلاعات، تجربه ها، درس آموخته ها و دانش حاصل از رویدادها

ثبت و مستندسازی اطلاعات، تجربه ها، درس آموخته ها و دانش حاصل از رویدادها

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.