یکی از مهمترین اصول حل خلاق مساله – فیلم

آموزش حل مسئله و آموزش حل خلاق مسئله : مهمترین اصول حل خلاقانه مسائل

حل خلاقانه مسائل، مبانی و اصولی دارد که در این ویدیو به یکی از مهمترین آنها پرداخته ام

 

 

لینک مقاله اصول حل خلاقانه مسائل در روزنامه دنیای اقتصاد

در اینجا بخش هایی از متن مقاله مرتبط با همین ویدیو که ابتدا در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده بود را درج می کنم. مطالعه این یادداشت کوتاه با عنوان اثول تفکر حل خلاق مسئله در کنار مشاهده ویدیو مفید خواهد بود.

اگر هیچ‌یک از اصول تفکر خلاق در حل مساله به یادتان نمی‌ماند و آنها را فراموش می‌کنید این یکی را سعی کنید از یاد نبرید:هنگامی که در پی حل یک مساله هستید، مرحله ارزیابی ایده‌ها را از مرحله طراحی و ایجاد راه‌حل‌ها جدا کنید.شما هیچ‌گاه به پتانسیل و توان کامل خلاقیت خود در حل مسائل دست نخواهید یافت مگر اینکه این اصل را هربار که راه‌حل‌ها را ایجاد و راهکارهای حل مساله را تعریف می‌کنید، به‌کار بگیرید و رعایت کنید. دلیل این اصل مهم، نکته‌هایی ساده است که به آنها خواهیم پرداخت.

تفکر واگرا – تفکر همگرا

حل مساله به‌صورت خلاقانه یا حل خلاقانه مسائل، نیاز به هر دو نوع تفکر دارد. هم نوع تفکر واگرا و هم تفکر همگرا. در ایجاد ایده‌ها، نوع تفکر موردنیاز، تفکر واگرا است. بدیهی است که شما می‌خواهید به هر تعداد که می‌شود و امکانپذیر است، ایده خلق کنید و راه‌حل طراحی کنید و این به‌جز از تفکر واگرا برنمی‌آید. در مقابل، ارزیابی راه‌حل‌ها و سبک و سنگین کردن ایده‌ها، نوع تفکر همگرا را نیاز دارد. در اینجا شما می‌خواهید که استخر ایده‌ها و مخزن راه‌حل‌ها را هرچه کوچک‌تر کرده و از بین آنها بهترین راه‌حل را انتخاب کنید. انگار که یک ماهی بزرگ اما لغزان را از حوضی کوچک، صید کنید. توجه داشته باشید اگر تلاش کنید که هر دو نوع فعالیت فکری یعنی هم تفکر واگرا و هم تفکر همگرا را به‌صورت همزمان انجام دهید، تا حد زیادی همراه با قطعیت به شما می‌گویم نمی‌توانید هیچ‌یک را به خوبی انجام دهید.

روش افراد ماهر در حل موثر مسائل :

افرادی که فعالیت‌ها و روش‌های حل مساله را به‌صورت موثری انجام می‌دهند و آنهایی که در حل موثر مسائل، مهارت یافته‌اند، دریافته و فراگرفته‌اند که این دو فعالیت و این دو نوع روش فکر کردن را از هم جدا کنند. آنها ابتدا ایده‌ها را خلق کرده و راه‌حل‌ها را شناسایی کرده و سپس به ارزیابی آنها می‌پردازند.

….

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.