اگر پست مدیریتی جدید گرفته اید این یازده نکته مهم برای موفقیت را مرور کنید

چگونه باید انجام موفقیت آمیز وظایف شغلی خودم را در یک پست مدیریتی شروع کنم؟ این سوال مهم، جوابی بدون لکنت می خواهد. جهت موفقیت در موقعیت جدید، مسائل و نکاتی وجود دارند که باید آنها را به دقت مدنظر قرار دهید و در به کارگیری صحیح آن ها کوشا باشید. به رغم تفاوت در سازمان ها و شرکت ها، نکاتی کلی وجود دارد که درک و پیاده سازی آنها می تواند عملکرد متفاوت و مطلوبی را باعث شود.

اگر پست مدیریتی جدید گرفته اید این یازده نکته مهم برای موفقیت را مرور کنید

یازده نکته مهم برای موفقیت در پست مدیریتی جدید

  1. دانستن، کسب دانش مدیریت و به کارگیری تکنیک هایی که فراگرفته اید

پاشنه آشیل یا در فرهنگ خودمان چشم اسفندیار موفقیت در مدیریت، ندانستن و کردن است. آموزش ببینید یا خود مطالعه کنید، اصول و تکنیک های مدیریتی را که یاد گرفته اید، بفهمید و به کار ببندید، در عرصه عمل آنها را اجرا کنید. آنچه را تاکنون دانسته اید و به کاربسته اید، عمیقا درک و باور کنید. شاید نتوانید به سرعت نسخه شفابخشی برای سازمان یا واحد خود بپیچید اما مطمئنا نحوه تشخیص و تعیین راه و مسیر حرکت به سمت بهبود و موفقیت را می دانید.

 

  1. گردآوری داده ها، اطلاعات و کسب شناخت

گام اول، شناخت کامل، صحیح و دقیق سازمان می باشد. اطلاعات گوناگونی که ضروری و مفید است را بایستی از منابع مختلفی به دست آورید. برخورد، تقابل و رابطه نخست شما با مدیران ارشد سازمان، مدیران میانی، همکاران و پرسنل خودتان و دیگر کارکنان سازمان، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید که ملاک تعامل با هرکدام از اعضای سازمان را شناخت کامل قرار دهید و نه احساسی که در برخوردهای اول از آنها در شما به وجود می آید. این چنین شناختی  با گذشت زمان و مشاهده نزدیک واکنش ها و پاسخ های آنها در موقعیت های گوناگون به دست می آید.

 

  1. نفرات مهم و تأثیر گذار در سازمان را شناسایی کنید

نفرات مهم و صاحب نفوذ در سازمان را شناسایی کنید. خیلی سخت نیست و تشخیص این نوع افراد به راحتی امکانپذیر است. ممکن است که فردی دارای پست مدیریتی سطح بالایی نباشد اما حرف او در سازمان خریدار دارد. اطلاعات دریافتی از آنان اهمیت زیادی دارد و هم حمایت یا عدم حمایت آنها نقش بزرگی در شروع موفقیت آمیز فعالیت های شما به عنوان یک مدیر دارد.

با مهارت های ارتباطی سعی کنید که نظر مثبت آن ها را نسبت به خود جلب نمایید. اگر هم کاملا در جلب حمایت آنها موفق نشدید حداقل این اطمینان را کسب نمایید که با شما مشکلی نداشته و آن ها کسانی نخواهند بود که فرش را از زیر پایتان بکشند.

 

  1. تعامل با مهمترین فرد، مدیر مافوق

اطلاعات مهم و دارای اولویت را در ابتدا بایستی از مدیر مستقیم خود به دست آورید. اگر مدیر عامل هستید با رییس هیئت مدیره و اگر مدیر یکی از واحدهای سازمان هستید با مدیر عامل جلسه ای بگذارید و از او بپرسید که دقیقا و به طور شفاف، چه انتظاراتی به لحاظ کاری و شخصیتی از شما دارد؟ چه وظایفی را برای شما متصور است؟ آیا ویژگی رفتاری خاصی از شما انتظاردارد که طبق آن با دیگر مدیران ارشد، مدیران میانی و همکاران و پرسنل، رفتار نمایید؟ از او بخواهید به شما بگوید که غیر از مسائل فوق آیا نکات مهم دیگری هست که وی بخواهد شما را در جریان بگذارد؟

 

  1. با متصدی پیشین شغل تان گفتگو کنید

در صورتی که امکان پذیر می باشد با کسی که جانشین او شده اید، باید گفتگو کنید. نظر او را در مورد عوامل موثر بر موفقیت و یا عدم موفقیت در آن پست سازمانی جویا شوید. بخواهید نکاتی را به شما توصیه کند که در برخورد و تعامل با دیگران مدنظر قرار دهید. مسائل مورد علاقه مدیریت ارشد سازمان را نیز از ایشان بپرسید.

توجه داشته باشید که این احتمال وجود دارد که ایشان نسبت به جابجایی و یا کنار گذاشته شدن از شغل خود خیلی رضایت نداشته پس شما باید نسبت به مسائلی که می گوید حساسیت داشته و مراقب باشید اما بدبین نباشید. بعدا برای تأیید و یا رد مسائلی که مطرح کرده، دنبال شواهد باشید اما متوجه باشید به هرحال اطلاعاتی که به شما می دهد بسیار ارزشمند می باشد.

 

  1. همکاران تان چه کسانی هستند؟

همکاران نیز منبع مناسبی برای به دست آوردن اطلاعاتی در جهت شناخت بهتر محیط سازمان می باشند. در ابتدا با آنها که نقاط مشترکی دارید هم کلام شوید.

 

  1. کارمندان و پرسنل مستقیم خود را دریابید

با کارمندان خود ابتدا به صورت گروهی و در ادامه با هر کدام از آنها به طور خصوصی و جداگانه، جلسه برگزار کنید و گفتگو نمایید. با هرکدام به فراخور پست سازمانی، میزان سابقه و تجربه، سطح تحصیلات و … گفتگو کنید.

از هر کدام از سرپرستان و کارشناسان خود در مورد مشکلات پیشین و کنونی، موفقیت ها و نقاط قوت برنامه های گذشته و در حال اجرا و مسائلی که به نظر آنها مورد توجه قرار نگرفته، توضیح بخواهید. کسانی که درگیر کارهای اجرایی هستند مناسب ترین افراد جهت نظرجویی برای شناسایی معضلات و مشکلات سازمان می باشند. هر چه که از آن ها می گیرید چیزی هم بدهید. در مدیریت نمی توان به هزینه دیگران به موفقیت رسید، یعنی به موفقیت پایدار رسید، عمر این نوع نتایج کوتاه مدت است.

 

  1. سوابق را مطالعه کنید، بایگانی ها را بکاوید

نسبت به مطالعه صورتجلسات، مکاتبات و دیگر سوابق بایگانی شده، اقدام نمایید. این فعالیت بسیار مهم می باشد. سوابق، منبع خوب و موثقی برای کسب اطلاعات لازم می باشد.

می توانید از مشکلات گذشته مطلع شوید، اقداماتی که انجام شده و چه بازخوردهایی را در پی داشته است. این اقدام را اگر به صورتی صحیح انجام دهید مانند آن است که شما مدت زیادی را در سازمان بوده اید و نسبت به بسیاری از مسائل، آگاهی و تسلط خواهید داشت.

 

  1. فردی مهربان و مدیری جدی نشان دهید

اگر از وجهه خود در شغل یا سازمان قبلی خود رضایت ندارید الان این فرصت را دارید که شخصیت بیرونی و آنچه که دیگران از شما در ذهن خود خواهند ساخت را هم اکنون خود به وجود آورید. دو بعد مناسب شخصیتی مناسب برای یک مدیر که می خواهد پرسنلش هم او را دوست داشته و هم از او حرف شنوی داشته باشند، این است که ضمن قاطع بودن، حامی و پشتیبان نیز باشد.

 

  1. در این مقطع تصمیمات خیلی بزرگ نگیرید

اگر در مورد مسائلی از شما نظرخواهی شد یا درخواست صدور دستور از شما داشتند و  احساس کردید که اطلاعات کافی ندارید تا دستوری شفاف و صحیح بدهید آن را به تعویق بیندازید تا نسبت به ابعاد مختلف آن تسلط و آگاهی پیدا کنید آنگاه با هماهنگی مقام بالاتر خود دستورات لازم را صادر نمایید.

 

  1. با حداقل یک اقدام موفقیت آمیز حضور اثربخش خود را تثبیت کنید

مدیری که شما را استخدام کرده منتظر است تا کارهایی را انجام بدهید که به خاطر آنها استخدام شده اید. امیدش را ناامید نکنید. کارهای زیادی برای انجام دادن دارید اما عجله نکنید، هیچ مدیر و یا کارفرمایی انتظار ندارد که بلافاصله پس از شروع به کار، نتایج مثبت و اقدامات اجرایی آنچنانی را از شما ببیند اما پس از گذشت زمان متعارف بررسی و شناخت سازمان، توقع آن ها بی کم وکاست، انتظار شما را می کشد.

برای اینکه در ابتدای کار خود بتوانید توجه مدیریت ارشد سازمان و دیگر مدیران شرکت را به خود جلب کنید و اعتماد آنها را به جهت پشتیبانی اولیه و حمایت های بعدی به دست آورید، بایستی یک مشکل، یک مسئله و معضلی که برای سازمان  دارای اهمیت باشد را شناسایی کرده و با برنامه ریزی مناسب آن را حل نمایید.

مسئله مورد نظر نباید زیاد بزرگ و پیچیده باشد که زمان و انرژی بسیاری را از شما بگیرد و اطمینان هم نداشته باشید که صرف وقت و تلاش شما منجر به کسب نتیجه خوب و مطمئنی شود آنقدر هم کوچک نباشد که بی اهمیت جلوه کند و به چشم نیاید. برای اینکه خود را نشان بدهید عجله ننموده و شتابزده عمل نکنید اما در این کار تاخیر هم نیندازید. موفقیت در اولین اقدام، راه را برای موفقیت های بزرگ بعدی بسیار هموار خواهد نمود.

1 پاسخ
  1. جلال زمانی
    جلال زمانی گفته:

    به موضوعات اجرایی خوبی اشاره داشتید
    در مدیریت منابع انسانی پیچیدگی های زیادی وجود دارد که اشراف بر آن ها ریسک موفقیت مدیر را کاهش می دهد
    با آرزوی موفقیت
    زمانی از گروه لوازم خانگی هوشمند

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.