مرور رویدادهای مدیریتی و اقتصادی: بازطراحی ساختار سازمانی شرکت فورد- شورای حمایت از شرکت های دانش بنیان صنعت نفت- سهم مواد خام از صادرات کشور

۱- شرکت خودروسازی فورد، ساختار سازمانی خود را بازطراحی و اصلاح می کند

مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد، جیم هکت، برنامه تغییر ساختار سازمانی و حذف هفت هزار فرصت شغلی را اعلام کرد. این تعداد نیروی انسانی ۱۰ درصد از نیروی کار این شرکت را در سراسر دنیا تشکیل می دهد.

این هفت هزار نفر نیرو، انفصال‌های داوطلبانه یا غیر‌داوطلبانه طی سال گذشته را نیز شامل می شوند.

آقای جیم هکت می گوید که صنعت خودرو در حال تغییر و تحول می باشد و تغییراتی که ایشان در اصلاح و بازنگری ساختار شرکت در نظر گرفته اند در راستا و هماهنگ با این تغییرات می باشد.

اصلاح و بازطراحی ساختار سازمانی شرکت فورد موتور

اصلاح و بازطراحی ساختار سازمانی شرکت خودروسازی فورد

مدیر عامل خودروسازی فورد، نتایج اصلاح ساختار سازمانی شرکت را موارد زیر، بیان نموده است.

  • کاهش بوروکراسی (تا یک سوم میزان فعلی)
  • قدرت بیشتر مدیران
  • سرعت در تصمیم‌گیری
  • تمرکز بر ارزشمندترین کارها
  • بهبود و افزایش بهره وری
  • و کاهش هزینه‌ها

براساس برنامه ایشان که به صورت ایمیل به کارکنان شرکت ارسال شده است، برنامه بازطراحی هوشمند نمودار سازمانی این خودروساز شامل ساده‌سازی ساختار شرکتی فورد هم خواهد بود. تعداد لایه های ساختار سازمانی شرکت فورد هم اکنون ۱۴ سطح می باشد که بنا به طرح اعلام شده هکت، پس از انجام طراحی مجدد و تکمیل پروژه بازسازی نمودار سازمانی، نهایتا ۹ سطح و لایه در چارت سازمانی این شرکت باقی خواهند ماند.

منبع : دنیای اقتصاد

 

*******

 

۲- توجه وزارت نفت به شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت – تشکیل شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت

جناب آقای مهندس زنگنه، وزیر نفت، به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های مغزافزاری و نرم‌افزاری کشور، دستورالعملی را برای تشکیل شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که در صنعت نفت فعال هستند، ابلاغ نمود. در همین راستا و به‌منظور توجه و حمایت بیشتر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و نیز توسعه استارت‌آپ‌ها مقرر گردیده که “شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت” تشکیل شود. ریاست این شورا به عهده معاون وزیر در امور مهندسی، فناوری و پژوهش می باشد و مدیران پژوهش و فناوری چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت، مدیران کل ذی‌ربط در معاونت امور مهندسی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی افراد دیگر این شورا را تشکیل می دهند.

از محوطه پژوهشگاه سابق صنعت نفت برای توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با صنعت نفت بهره گرفته خواهد شد. وزیر نفت همچنین خواستار این شده اند که اقدامات لازم همچون انتخاب مشاور ذی صلاح، تعیین اهداف طرح و طراحی و اجرای زیرساخت‌ها، برنامه ریزی و پیاده سازی شده و نتایج به ایشان گزارش شود.

منبع : شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی – شانا

 

*******

 

۳- نسبت صادرات مواد خام از کل اقلام و کالاهای صادراتی کشور (درجه خام فروشی) طی دو دهه اخیر کاهش یافته است

جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد – UNCTAD ) از وابستگی به کالاهای اساسی (خام) ، نشان می‌دهد که ارزش صادرات کالاهای خام ایران طی دو دهه اخیر افزایش یافته است. همچنین سهم این کالاها از کل کالاهای صادراتی از ۸۷ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۷۳ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. با این حال وابستگی ایران به صادرات کالاهای خام همچنان از میانگین اقتصادهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بالاتر است.

به تعریف آنکتاد کشورهایی به صادرات کالاهای اساسی و خام، وابستگی دارند که بیش از ۶۰ درصد از کل کالاهای صادراتی آنها از این نوع کالاها باشد. از آنجا که صادرات کالاهای خام، مانعی بزرگ برای توسعه اقتصادی است، پایش روند و سیر تحول وابستگی کشورها به صادر نمودن مواد خام، اهمیت زیادی دارد. در واقع، آمارهای کلی و جزئی وابستگی کشورها به صادرات و واردات کالاهای خام، ابزاری ارزشمند برای ارزیابی‌ علل و پیامدهای آن ارائه می‌کنند. به‌علاوه چنین آمارهایی برای سیاست‌گذاران اقتصادی به جهت اتخاذ اقدامات کوتاه مدت‌ و طراحی برنامه های بلندمدت برای رسیدگی به این وابستگی، مورد نیاز و ضروری می باشد. آنکتاد، این گزارش را به صورت دوسالانه و با عنوان “وضعیت وابستگی به کالای اساسی و خام” منتشر می کند.

گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد - UNCTAD ) از کاهش وابستگی کشور ایران به کالاهای اساسی خام

گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد – UNCTAD ) از کاهش وابستگی ایران به کالاهای اساسی خام

در سال‌های اخیر برخی از کشورهای در حال توسعه سعی نموده اند با توجه بیشتر به صنایع پایین‌دستی، نسبت و سهم صادرات غیرخام خود را افزایش دهند. در این خصوص می توان به کشورهای ایران، عربستان، مصر و عمان اشاره کرد که طی حدودا دو دهه اخیر سهم صادرات محصولات شیمیایی آن ها که در صنایع پایین‌دستی تولید شده ، از صادرات کل این کشورها بیش از پنج برابر گردیده است.

به عنوان مثال طی همین دوره عمان توانسته سهم صادرات محصولات شیمیایی از صادرات کالایی خود را از یک درصد به ۱۰ درصد برساند، امری که ناشی از افزایش صادرات کودهای شیمیایی و مشتقات آن بود. برخی کشورهای نفتی منطقه هم توانسته‌اند ظرفیت پالایش و تولیدات فرآورده‌های نفتی و گازی خود را بالا ببرند. تعدادی دیگر نیز با استفاده از منابع فراوان و ارزان انرژی، صنایعی که انرژی زیادی مصرف می کنند مانند صنعت آلومینیوم را گسترش و توسعه داده‌اند.

UNCTAD: United Nations Conference on Trade and Development

منبع و لینک مطلب : دنیای اقتصاد

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.