برگزاری کارگاه توسعه مهارتهای سرپرستی در شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو قزوین

برگزاری کارگاه توسعه مهارتهای سرپرستی در شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو قزوین

سال گذشته در شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو واقع در تاکستان، قزوین برای مدیران شرکت، دوره آموزشی مدیریت دانش را تدریس کرده بودم. امسال مدیر محترم آموزش شرکت، مجددا تماس گرفتند و جهت برگزاری کارگاه توسعه مهارتهای سرپرستی، درخواست خود را مطرح کردند.

مطابق روال معمول برنامه ریزی دوره های آموزشی و بر اساس اهداف دانشی، مهارتی و رفتاری که توسط واحد آموزش هنگام نیازسنجی تعیین می‌شود، سرفصل‌ها و طرح درس دوره اصول سرپرستی را با نگاه و رویکردی متمرکز بر اجرایی کردن آموزه‌های مدیریتی و بهبود مهارت‌های سرپرستی، مرور و بازنگری کردیم. هماهنگی‌های دیگر همچون مدت زمان دوره و تاریخ برگزاری نیز صورت پذیرفت.

****

شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو در نزدیکی شهر تاکستان در استان قزوین قرار دارد و یکی از زیرمجموعه‌های شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو محسوب می‌شود. شرکت در سال ۱۳۷۹ و با هدف تامین قطعات ریخته‌گری برای گروه صنعتی ایران خودرو و دیگر صنایع تأسیس شده است.

در ۱۳۸۶ تولید خود را آغاز نموده و اولین محصولات تولیدی آن، قطعات چدن خاکستری بوده است. در حال حاضر هم مجموعه پرتعدادی از قطعات مختلف را به روش ریخته‌گری تولید می‌کند.

از خطوط اصلی تولیدی آن می‌توان به خط قالب‌گیری هانزبرگ که تمام اتوماتیک و کاملا مجهز است، اشاره کرد. این خط برای تولید قطعات ایمنی خودرو طراحی و ساخته شده و امکان تولید قطعه چدنی تا ۶۰ کیلوگرم را هم دارد.

خط تولید دیگر، خط قالب‌گیری تمام اتوماتیک آلمانی واگنر است. یک خط تمام اتوماتیک آلمانی دیگر هم به نام HWS دارند. با این خط، قطعات بلوک سیلندر و دیگر قطعات سنگین و بزرگ را تولید می‌کنند.

*****

کارگاه توسعه مهارت‌های سرپرستی در صنایع ریخته‌گری ایران خودرو، انجام تمرین‌های متعدد را شامل گردید. همچنین در آن مرور و اجرای مهارت‌های اصلی مورد نیاز سرپرستان مد نظر قرار گرفت.

اولین قسمت کلاس، انجام یک بازی مدیریتی برای گرم کردن اولیه فضای کلاس، جلب توجه سرپرستان به موضوعات مدیریتی و تأکید غیر مستقیم بر اهمیت به‌کارگیری آموزه‌ها، دانش و مهارت‌های مدیریت مدرن توسط مدیران میانی و ارشد در سازمان بود. انجام این بازی نزدیک یک ساعت طول کشید و طی این یک ساعت، شش نفر داوطلب با کمک و تشویق همکاران خود به ترتیب این بازی را انجام دادند. کارکرد اصلی این بازی آن است که ضرورت سازمان‌دهی و برقراری و ایجاد نظم در ابعاد مختلف فعالیت سازمان را یادآوری و تأکید می‌کند.

بخش بعدی انجام هدف‌گذاری با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و اصول اساسی تعیین اهداف در برنامه‌ریزی عملیات و فرآیندهای کاری بود. خروجی این تمرین در قسمت بعد که به برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی برای تحقق اهداف تعیین شده، اختصاص داشت، به کار گرفته شد.

پس از مرور مفاهیم و مبانی علمی تمرین‌های انجام شده نتیجه هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. از تمرین‌هایی که مدیران انجام داده بودند، سه مورد خوب و سه مورد که دارای نکاتی برای اصلاح و بازبینی بودند، انتخاب کردم. از خود سرپرستان درخواست کردم که هدف‌گذاری‌هایی که انجام داده بودند و ویژگی‌هایی که برای تعیین اهداف اعم از جنبه اثربخشی، جنبه کارایی و … را در نظر گرفته بودند را بیان کنند. پس از برنامه‌هایی که برای تحقق اهداف خود طرحریزی کرده بودند را برای همکاران خود ارائه نمودند. سپس خواستم که هر کس، نظرات اصلاحی خود را بر اساس مدل‌ها و روش‌هایی که مرور کرده بودیم را مطرح نمایند. در نهایت هم نکته‌های تکمیلی را جمع‌بندی کردم و قرار شد که نسبت به بازبینی هدف‌ها و بازنگری برنامه‌ها مطابق مبانی و مفاهیمی که خاطر نشان کرده بودم اقدام کنند.

تمرین‌ها و کارهای عملی بعدی که در ادامه دوره انجام شدند به این شکل انجام گردیدند که سناریوهای طراحی شده توسط تعدادی از سرپرستان حاضر در کارگاه، نقش‌آفرینی شد. سپس رویدادهای رخ‌داده و تصمیم‌هایی که سرپرستان در این روایت ها گرفته بودند، مورد تحلیل قرار گرفت. پس از شنیدن نظرات دیگر سرپرستان نسبت به اقدام‌های اخذ شده و دلایل موافقت یا مخالفت‌شان با آنها، توصیه‌های کاربردی و تصمیم‌های بهینه ارائه شدند.

موضوع‌های قسمت‌های مختلف دوره اعم از تمرین‌ها، نقش‌آفرینی و نمونه‌های تحلیلی شامل مدیریت تعارض، انگیزش، گزارش نویسی با رویکرد افزایش احتمال اخذ موافقت و مدیریت تغییر بود. در جلسه پایانی از همه شرکت‌کنندگان خواستم نکته‌هایی که فکر می‌کنند یاد گرفته‌اند را به صورت فهرست‌وار با توضیحی مختصر بنویسند و تحویل دهند که همین هم مبنای ارزیابی دوره قرار گرفت.

 

برگزاری کارگاه توسعه مهارتهای اصول سرپرستی در شرکت ریخته گری ایران خودرو-قزوین

برگزاری کارگاه توسعه مهارتهای اصول سرپرستی در شرکت ریخته گری ایران خودرو-قزوین

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.