کارکردها و مزایای سیستم تعویض تک دقیقه ای قالب SMED و تغییر سریع خط تولید

 اجرای سیستم SMED یا همان تعویض تک دقیقه ای قالب Single Minute Exchange Of Die، شرکت های صنعتی و تولیدی را دارای مزایای بسیار جالبی می کند. جهت اطلاع برخی از آنها در زیر فهرست شده و به صورت مختصر چگونگی ایجاد مزیت ها و منافع آن تشریح می گردد.

  1. انعطاف پذیری و امکان تولید اقتصادی محصولات متنوع

سرعت بالا در تعویض خط این امکان را به شما می دهد که دغدغه ی جذب سفارش های متنوع و تولید قطعات مختلف را نداشته باشید و با فراغ بال نسبت به جذب این قراردادها اقدام کنید. زیرا زمان و هزینه های ناشی از تعویض خط تولید برای تولید محصولات مختلف برای شما نسبت به رقبای تان بسیار کمتر است. شما به راحتی امکان این را می یابید که برنامه بسیار منعطفی را برای خطوط تولید خود برنامه ریزی نموده و اجرا نمایید.

 

  1. کاهش هزینه های تولید و کاهش بهای تمام شده واحد محصول

هنگامی که دیگر موارد ارائه شده در این فهرست اتفاق بیفتد یعنی شما به دلیل تعویض سریع و صحیح خط تولید توقف خط تولید شما کاهش یابد، قطعات نامنطبقی که هنگام تولید آزمایشی برای سنجیدن صحت تنظیمات به وجود می آیند و باعث ضایعات شدن قطعات و یا بازکاری آنها می شود بسیار کاهش خواهند یافت و این یعنی کاهش هزینه های ساخت شما و کاهش هزینه های مستقیم و سربار باعث کاهش بهای تمام شده محصول شما می شود.

 

  1. بهبود کیفیت شامل کاهش ضایعات و دوباره کاری

قطعاتی که هنگام تولید آزمایشی برای سنجیدن درستی تنظیمات انجام شده به وجود می آیند، بعضا باعث ضایعات شدن قطعات می گردند و یا مجبورید که با صرف فعالیت های مجدد تولیدی آن ها را بازکاری نمایید. این موارد در وضعیتی که شما سیستم SMED را پیاده سازی کرده اید، بسیار کاهش خواهند یافت.

 

  1. افزایش راندمان تولید

توقفات خط تولید و همچنین کاهش سرعت خط تولید به دلیل تنظیمات اولیه نادقیق و یا از تنظیم خارج شده تجهیزات تولید، همه باعث کاهش راندمان خط تولید می شوند. این موارد پس از اجرای SMED بهبود می یابند و باعث ارتقاء راندمان خط تولید شرکت شما می شوند.

 

  1. کاهش نفرساعت نیروی انسانی برای تعویض قالب و تغییر خط تولید

کاهش زمان تعویض ابزارآلات و تجهیزات جانبی خط تولید باعث کاهش مستقیم نفرساعت نیروی انسانی ماهر صرف شده در این فعالیت ها می گردند.

کارکردها و مزایای سیستم تعویض تک دقیقه ای قالب SMED و تغییر سریع خط تولید Quick Change Over

کارکردها و مزایای سیستم تعویض تک دقیقه ای قالب SMED و تغییر سریع خط تولید Quick Change Over

  1. کاهش توقفات برنامه ریزی شده خطوط تولید

توقفات چندین ساعته و حتی بعضا بیشتر از یک شیفت کاری پس از اجرای تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب به چند ساعت یا چند دقیقه می رسد.

 

  1. امکان یافتن تولید محصولات با تیراژ پایین

در بعضی شرایط خاص بازار روی میز مذاکره واحد بازرگانی شما با مشتریان تان قراردادهای بزرگ با تیراژ تولید بالا وجود ندارد تا شما از منافع صرفه جویی مقیاس و سرشکن شدن هزینه های تولید بر تعداد زیادی محصول استفاده کنید اما به دلیل هزینه های بالای تولید محصول با تیراژ پایین مجبور هستید که چنین سفارش هایی را نپذیرید و یا به اجبار و به دلیل کاهش فروش و توقف خط سفارش های کوچک و بدون سود را بپذیرید.

با اجرای سیستم تعویض تک دقیقه ای قالب این امکان را می یابید تا سفارش های کوچک را با شرایطی مشابه سفارش های بزرگ تولید کنید و سود نیز ببرید. یعنی به نوعی سفارشی تولید کنید و ضرر هم ندهید، کاری که بزرگترین شرکت خودروسازی جهان یعنی تویوتا می کند. تولید محصولات متنوع و سفارش اما با حجم کم برای شما امکانپذیر است ولی برای رقبای تان خیر.

 

  1. کاهش زمان Setup خط تولید
هدف اولیه و اساسی SMED

 

  1. افزایش ظرفیت و بالابردن حجم تولید

کاهش زمان های تعویض خط و تنظیم صحیح آن یعنی از آخرین قطعه سالم که با قالب و تجهیزات تولید شده و پس از آن به دلیل استهلاک قالب بایستی آن را تعویض نمایید تا تولید اولین قطعه سالم که متوجه می شوید خط تولید آماده شروع به کار با سرعت تعریف شده و مطلوب آن است کاهش می یابد. یعنی این که ظرفیت تولید شما افزایش یافته بدون اضافه کردن تجهیزات تولید، زیرساخت، تأسیسات، نیروی انسانی و غیره.

 

  1. کاهش پرت و اتلاف مواد اولیه

در تولید آزمایشی جهت تنظیم خط مقداری مواد اولیه و قطعات نیم ساخته ضایعات می گردد و دور ریخته می شود. SMED این مواد را برای شما ذخیره می کند و نجات می دهد.

 

  1. بهبود عوامل بهره وری تولید

کاهش زمان توقف های خط تولید، کاهش پرت مواد اولیه، بهبود سرعت تولید و . . . باعث بهبود بهره وری عوامل جزئی و در نهایت بهبود بهره وری کلی خط تولید شما می شود.

 

و . . .

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.