پروژه مشاوره مدیریت شرکت دانش بنیان با محصول دارای ثبت اختراع -شرکت صنایع بهین خودرو

پروژه مشاوره مدیریت شرکت دانش بنیان با محصول دارای ثبت اختراع – شرکت صنایع بهین خودرو

پروژه مشاوره مدیریت شرکت دانش بنیان صنایع بهین خودرو خیلی شبیه و مانند دیگر پروژه های مشاوره مدیریت نبود و نیست. می گویم که چرا نیست. میانه تابستان امسال یعنی ۱۴۰۲ بود که از یک شرکت بزرگ در حوزه طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنایع مختلف تماسی داشتم از مدیر عامل آن سازمان و من را دعوت کردند تا در محل شرکت گفت‌وگویی داشته باشیم.

موضوع صحبت مدیریت محترم عامل سازمان به صورت خلاصه از این قرار بود که . . .

ما داریم کسب و کاری را راه اندازی می کنیم. در تأسیس این شرکت و ایجاد این کسب و کار می خواهیم که از همین مراحل اولیه مطابق با یک سیستم و مدل مدیریتی کار را جلو ببریم.

چرای خاص بودن پروژه همین بود. معمولا شرکت هایی که درخواست مشاوره مدیریت دارند معمولا مدت ها یا مدتی است که کسب و کار خود را راه انداخته و فعالیت می کنند. حالا در سیستم مدیریت یا فرآیندهای کسب و کار خود به مسئله یا مشکلی برخورد کرده اند یا حتی می خواهند عملکرد خود را در سطحی بالاتر دنبال کنند. در این مواقع است که مدیریت ارشد سازمان و یا صاحبان کسب و کار و مالکان شرکت سراغ مشاور مدیریت یا در برخی موارد مشاور سیستم مدیریت می روند.

اما شرکت صنایع بهین خودرو با این که نزدیک به راه اندازی سایت تولیدی و تجهیز کارخانه بودند یعنی در حال نصب دستگاه ها و ماشین آلات تولید بودند می خواستند که مطابق با یک سیستم مدیریتی کار را جلو ببرند.

مشاور راه اندازی کسب و کار با محصول دارای ثبت اختراع طرح صنعتی - شرکت دانش بنیان صنایع بهین خودرو

مشاور راه اندازی کسب و کار با محصول دارای ثبت اختراع – شرکت دانش بنیان صنایع بهین خودرو

این کسب و کار و فعالیت شرکت هنوز در مرحله پروژه از چرخه عمر خود بود و به نوعی هنوز تولد نیافته بود که مدیریت ارشد سازمان در پی این موضوع بر آمده بودند.

این تصمیم و اقدام یا عمیق تر اگر نگاه کنیم این رویکرد و طرز تفکر خیلی هم همه گیر و پرطرفدار نیست اما مزیت های بسیاری دارد. از جمله مهم ترین مزایای آن این است که فرهنگ سازمان که بخش عمده اش از همین مراحل اولیه شکل می گیرد در دل خود ادبیات مدیریتی و واژه هایی مانند فرآیند، رویکرد سیستمی، فرآیندگرایی، سیستم مدیریت، ساختار سازمانی، برنامه ریزی، آموزش و توانمندسازی کارکنان و . . . را می پروراند و سر زبان ها می اندازد.

پروژه مشاوره مدیریت شرکت دانش بنیان با محصولات دارای ثبت اختراع - شرکت صنایع بهین خودرو

پروژه مشاوره مدیریت شرکت دانش بنیان با محصولات دارای ثبت اختراع – شرکت صنایع بهین خودرو

دیگر خوبی این نگاه این است که به سازمان این فرصت و زمان را می دهد که در مدت زمان کوتاه تری، سطح بلوغ سیستمی و مدیریتی خود را بالاتر ببرد. همچنین مرحله پروژه بودن کسب و کار از مراحل چرخه عمر پر از تجربه و اتفاق و مشکل است.

تعامل سازمان با این مشکلات و تلاش برای حل مسئله ها، درس آموخته ها و دانش سازمانی بسیار غنی و پرباری را شکل می دهد که ذخیره و نگهداری این دانش فرصت آن را می دهد که بتوان در صورت احساس نیاز به آن مراجعه کرد و موارد لازم را به کار گرفت. شرح مزیت های این رویکرد و این نگرش، فراتر از این مواردی است که به آنها در این فرصت اشاره کردم.

به هر حال کوتاه سخن آن که در مورد پروژه صحبت کردیم و حرف زدیم. با توجه به درکی که از دیدگاه و خواسته های رهبری و مدیریت ارشد سازمان به دست آوردم، شرح خدماتی را تدوین کردم که با بازنگری مدیریت به قرارداد و شروع کار منجر شد.

در فرصتی دیگر در خصوص ایده اصلی این کسب و کار، نوآورانه بودن محصول، ثبت اختراع محصول اصلی شرکت، دانش بنیان بودن شرکت و دیگر موارد خواهم نوشت.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.