طراحی و اجرای پروژه بهبود کیفیت محصولات تولیدی با تدوین اطلس عیوب، مغایرت ها و عدم انطباق های کیفی

اجرای پروژه بهبود کیفیت محصولات تولیدی

برای طرح ریزی فعالیت های پیشگیرانه و همچنین اتخاذ اقدامات اصلاحی موثر با هدف بهبود کیفیت، کاهش ضایعات و دوباره کاری محصولات تولیدی بایستی دانش و آگاهی کافی در مورد عدم انطباق ها، عیوب و مشکلات کیفی، تهیه گردد تا بتوان آن را به پرسنل مرتبط آموزش داد.

بخشی از این آگاهی مربوط به نحوه انجام فعالیت های بازرسی مانند روش های اجرایی و دستورالعمل های کنترلی می باشد. در کنار آن بایستی اطلاعات فنی و تکنولوژیکی در مورد ویژگی های کیفی محصولات در جریان ساخت، قطعات نیم ساخته و همچنین محصول نهایی نیز در قالبی استاندارد تهیه و تدوین گردد.

این اقدام کاربردی و بسیار موثر در بهبود کیفیت محصولات تولیدی که شامل مجموعه از اطلاعات فنی و کیفی می باشد را با عنوان اطلس عیوب می شناسیم. اطلس عیوب، حاوی داده هایی ارزشمند در مورد انواع عیوب و عدم انطباق های کیفی، علائم و نشانه آن ها، روش های تشخیص و تصدیق عیوب و همچنین ابزارهای اندازه گیری مناسب این کار می باشد.

این مدرک در ابتدا با دریافت و ثبت دانش موجود در ذهن های پرسنل مسئول مانند کارکنان واحد مهندسی، کنترل کیفیت و تولید به وجود می آید. دانشی که ممکن است با ترک کار و بازنشستگی کارکنان باتجربه و دارای دانش از سازمان خارج شود.

اطلس عیوب یک سند زنده است، اطلاعات مندرج در سند اولیه را به مرور و با مطالعه و ملاحظه موارد ثبت شده در “سوابق مشکلات کیفی محصول” به روزآوری کرده و اطلاعات را بازنگری نمایید.

به جز دانش ضمنی موجود در اختیار کارکنان یا دانش صریح ثبت شده در دستورالعمل ها، سوابق مشکلات کیفی و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه انجام شده در سازمان می توانید از اطلس های عیوبی که به صورت عمومی برای برخی فرآیندهای تولید، تدوین و منتشر شده اند استفاده نمایید. به عنوان مثال برای فرآیند تولید قطعات چدنی به روش ریخته گری، اطلس عیوب مرجع ایجاد شده که منبع بسیار مناسبی می باشد تا از اطلاعات مندرج در آن برای تهیه اطلس عیوب اختصاصی محصولات شرکت خودتان استفاده کنید.

در اجرای پروژه بهبود کیفیت محصولات تولیدی ، ایجاد و ارائه اطلس عیوب و بازنگری دوره ای آن به جز تأثیر مثبت در فرآیند کنترل و بهبود کیفیت، باعث می گردد که اپراتورها، بازرسان کنترل کیفیت و کارشناسان مهندسی در رده های عملیاتی سازمان، توانایی و اختیار لازم جهت تصمیم گیری های کیفی را در همان مراحل و مکان های اولیه وقوع عدم انطباق، داشته باشند و از این طریق راندمان کار و بهره وری فعالیت ها ارتقاء یابد.

مندرجات اطلس عیوب با اطلاعات ثبت شده در مستندات FMEA فرآیند تولید یا PFMEA ، ارتباط نزدیک و چند جانبه ای دارد و از اطلاعات هر کدام می توان در دیگری استفاده نمود.

تدوین اطلس عیوب برای “فرآیندهای ویژه” ضرورت های بیشتر و الزامات جدی تری دارد. فرآیندهای ساخت و تولیدی همچون تولید قطعات لاستیکی، آهنگری و فورج، ریخته گری فولاد، چدن و آلومینیوم، تزریق پلاستیک و . . . زمینه ای مساعد و محملی مناسب برای استفاده از مزایا و منافع حاصل از ایجاد و به کارگیری اطلس عیوب، می باشند.

برای ایجاد کاتالوگ عدم انطباق های کیفی یا همان مرجع و اطلس عیوب، برای هر محصول در هر مرحله تولید، شناسنامه ای از عیوب ممکن ایجاد کنید. آیتم هایی که بایستی در مورد آن ها اطلاعات لازم را گردآوری و ثبت نمایید شامل موارد زیر می باشند :

  1. دسته بندی عیوب شامل عدم انطباق های ابعادی، ساختاری و متالورژیکی، مکانیکی، ظاهری و کارکردی
  2. اسم، عنوان و شرح عدم انطباق
  3. کدگذاری عیوب
  4. علائم و نشانه های قطعی یا احتمالی وقوع عیب
  5. روش های تصدیق و صحه گذاری جهت حصول اطمینان از وقوع قطعی عدم انطباق
  6. روش های بازرسی، آزمون و تست شناسایی عیب
  7. ابزارهای اندازه گیری کاربردی
  8. دلایل و عوامل قطعی یا احتمالی وقوع عیب شامل شرایط محیطی، وضعیت فرآیند تولید، تنظیمات دستگاه، نحوه عملکرد نیروی انسانی، آیتم های کیفی مواد اولیه و . . .
  9. نحوه تعیین تکلیف کردن محصول نامنطبق شامل بازکاری، اصلاح و تعمیر، ضایعات کردن و اسقاط، درجه بندی مجدد کیفی، مجوز ارفاقی و . . .
  10. مسئولان اقدام هر کدام از فعالیت های شناسایی عیب، تصدیق عدم انطباق، تنظیم فرآیند، تعیین تکلیف محصول نامنطبق، تصمیم گیری در مورد توقف یا ادامه تولید و . . .
  11. نحوه اصلاح و تنظیم مجدد فرآیند برای جلوگیری از ادامه تولید محصول با آن عیب مشخص
  12. محل و موقعیت محصول که عدم انطباق عمدتا در آن جا اتفاق می افتد
  13. اثرات عدم انطباق کیفی روی کارکرد قطعه، کارکرد محصول اصلی، نوع و شدت اثر عیب روی مشتری و تأثیر آن روی مصرف کننده نهایی
  14. عکس ، تصویر، فیلم و دیگر رسانه ها از عیوب و موارد دیگر
  15. داده ها، جداول، اطلاعات فنی، نمودار استخوان ماهی، نقشه های اجزاء، نمودار تمرکز نقص و تصاویر شماتیک

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.