نقش های مشاور مدیریت در پروژه، سازمان و کسب و کار

نقش های مشاور مدیریت در پروژه

مشاور مدیریت

پیتر بلاک در کتاب اصلی خود، یعنی مشاوره بدون نقص، توضیح می دهد که یک مشاور مدیریت، کسی است که سعی می کند فرد، فرآیند، واحد سازمانی یا شرکتی را تغییر دهد. اما مشاور، کنترل مستقیمی روی آن آیتم هایی که تلاش می کند تغییر بدهد را ندارد. این تغییرات معمولا به قصد بهبود عملکرد، ارتقاء کارایی و اثربخشی و تسهیل دستیابی سازمان به اهداف کسب و کار خود می باشد.

یکی از بزرگترین ناکامی های مشاوره مدیریت این است که مشاوران تمایل دارند که سازمان مشتری یا کارفرما را تغییر دهند و این در حالی است که با نداشتن نفوذ و قدرت تأثیر گذاری، نمی توان تغییرات را به سرانجام رساند. مشاوران با تجربه، دریافته اند که کارکردن به شیوه اعمال تغییرات به صورت غیر مستقیم و از طریق مدیر ارشد سازمان، اثربخش تر می باشد.

یک رهبر که به عنوان عامل و مأمور تغییر داخلی اقدام می کند، مانند مشاور نیست، زیرا او بر سازمان، پرسنل و کارکنان کنترل دارد. با این حال دارای آن مقدار از تسلط و کنترل مستقیم که ما تصور کنیم دارد، نمی باشد اما برای تغییر ایجاد کردن کفایت داشته و این، رویکردی مناسب تر و موفق تر می باشد.

یک مشاور مدیریت با روحیه همکاری و جلب مشارکت کافی و با خصوصیات تسهیل گر، سعی نمی کند که کنترل مستقیم را تجربه کند هر چند که کارفرما ممکن است این را بخواهد.

 

مشاور مدیریت در چند نقش

تصاویر گوناگونی از مشاوران مدیریت و نقش هایی که آنها ممکن است در یک پروژه ایفاء کنند در ذهن ها وجود دارد. اطلاع از این ذهنیت ها و در نظر گرفتن آنها می توانند مفید باشد. نقش های مشاور مدیریت اغلب مانند مواردی است که در زیر آمده اند.

نقش های مشاور مدیریت در پروژه، سازمان و کسب و کار

نقش های مشاور مدیریت در پروژه، سازمان و کسب و کار

  1. توصیه دهنده

مشاور مدیریت در قالب توصیه دهنده با دادن مشورت های کارشناسی سیستمی، تکنولوژیکی و تخصصی به شما یاری می رساند. این کمک جهت حل کردن مسئله ها و رفع مشکلات سازمان و همچنین رسیدن به اهدافی مشخص می باشد.

 

  1. مربی

یک مربی برای تعریف کردن شفاف اهداف به افراد شامل مدیران، سرپرستان و کارشناسان کمک می کند، همچنین مربی همراه آنهاست تا در طی کردن مسیر و روند دستیابی به اهداف، به صورتی اجرایی به آنها نکات لازم را بگوید و بیاموزاند.

 

  1. همکار و همراه

مشاور با همراهی و نزدیک شدن به کارکنان از این رابطه صمیمی برای ایفای دیگر نقش های خود بهره می برد.

نقش های مشاور مدیریت در پروژه، سازمان و کسب و کار

نقش های مشاور مدیریت در پروژه، سازمان و کسب و کار

  1. آموزگار، معلم

معلم به دیگران کمک می کند تا دانش جدید بیاموزند، مهارت های خود را توسعه دهند و درک و بینش خود را ارتقاء دهند.

 

  1. متخصص

یک متخصص به عنوان فردی خبره و کارشناس است که دانش و محتوای تخصصی در زمینه ای خاص و مشخص را به دیگران ارائه می کند.

 

  1. تسهیل گر

مشاور به عنوان تسهیل گر مانند یک کاتالیزور و روان کننده است که به یک گروه جهت تصمیم گیری در باره اینکه چه می خواهند انجام دهند کمک می کند. همچنین برای دستیابی به نتایج مطلوب و دلخواه بین اعضای گروه هماهنگی ایجاد کرده و روابطی اثربخش را بین آنها به وجود می آورد.

 

  1. حلال مسائل و مشکلات

تعریف و تبیین مسائل، به کاربردن شیوه های نظام مند و سیستماتیک و رویکردهای متنوع برای حل مسائل، نقشی است که مشاور در جایگاه حلال مسائل به خود می گیرد.

 

  1. جستجوگر و محقق

گردآوری و سازمان دهی نمودن داده ها، تحلیل و آنالیز اطلاعات در این نقش به عهده مشاور می باشد.

 

  1. راهنما

مشاور به عنوان هادی و راهنما، همزمان با تجربه کردن موضوعات مختلف، افراد و گروه ها را آموزش می دهد.

نقش های مشاور مدیریت در پروژه، سازمان و کسب و کار

نقش های مشاور مدیریت در پروژه، سازمان و کسب و کار

برخی موارد دیگر مانند تحلیل گر، آنالیزور، پردازش گر، نظریه پرداز، ناظر بی طرف و منصف، منتقد، دوست و مرشد نیز می توانند به عنوان نقش های یک مشاور در نظر گرفته شوند. این ها بیشتر آن نقش های مثبتی هستند که یک مشاور به عهده می گیرد. البته کارکنان بعضی سازمان ها بنا به دلایل مختلف ممکن است ذهنیت های کاملا منفی و ناخوشایندی از مشاوران مدیریت داشته باشند.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.