مصاحبه روزنامه گسترش صمت با مهندس عبدی در خصوص ارزیابی برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت

صنایع، تشنه فن آوری های روز هستند
گروه صنعت :

مهم‌ترین اهداف کلی برنامه ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم در زمینه ارتقای بهره‌وری در بخش، افزایش رقابت‌پذیری صنعتی کشور و پیوستن به زنجیره ارزش جهانی صادرات‌محور، افزایش سهم ارزش‌افزوده صنعتی از تولید ناخالص داخلی در راستای صنعتی کردن کشور، افزایش سهم ارزش‌افزوده صنعتی کشور در ارزش‌افزوده صنعتی جهان، افزایش سهم صادرات صنعتی کشور در صادرات صنعتی جهان، افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های بخش صنعت، معدن و تجارت، افزایش سهم تولیدات با فناوری متوسط و بالا در ارزش‌افزوده و صادرات صنعتی کشور، توسعه اشتغال پایدار در بخش صنعت، معدن و تجارت، افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش کارآیی نظام توزیع کالا و خدمات، ارتقای سهم معدن و فعالیت‌های معدنی در اقتصاد و پیوستن به سازمان جهانی تجارت و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها است.

محورهای برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با توجه به تبیین و تحلیل وضعیت موجود، آمار گرفتن از اهم قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها و نیز تکالیف تصریح شده اسناد بالادستی با رویکرد مسئله محوری شامل بهبود محیط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار در بخش، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی وخارجی، رفع موانع، تثبیت و ارتقای رونق تولید و توانمندسازی بخش خصوصی، توسعه صادرات غیرنفتی، ارتقای سهم و نقش فعالیت‌های معدنی در تولید ناخالص داخلی، بهسازی و ساماندهی نظام بازرگانی داخلی، بهبود و توسعه روابط تجاری بین‌المللی، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، توسعه فناوری، نوآوری و تحقیق و توسعه، پشتیبانی و مشارکت در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های بخش، مدیریت واردات و همکاری و پیگیری مجدانه در مبارزه با قاچاق، ارتقای توانمندی منابع انسانی شاغل و مورد نیاز بخش و بازنگری معماری سازمانی است.

 

با انتشار این برنامه‌های مدون و با توجه به پیشینه وی در مدیریت اجرایی و سیاستگذاری اقتصادی و صنعتی کشور صاحب‌نظران معتقدند که شریعتمداری می‌تواند مسیری را که در دولت یازدهم برای رشد و توسعه صنعتی پیموده است را تسریع و تعالی بخشد. این نگاه در سخنان کارشناسان، صاحب‌نظران و اهل فن به خوبی مشهود است.

*******

حسین عبدی، کارشناس مدیریت در رابطه با برنامه‌های شریعتمداری به «گسترش صنعت» می‌گوید:

در برنامه‌ریزی مد نظر وزیر پیشنهادی از روش برنامه‌ریزی و تدوین راهبردها بر مبنای متد ماتریس قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها استفاده شده است. با این که این روش از متدهای به نسبت قدیمی است بازهم به هر حال کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هرحال با توجه به تجارب و شناختی که وزیر محترم پیشنهادی از حال و هوای اقتصاد، صنعت و شرایط داخلی و بین‌المللی دارند در هدف‌گذاری نهایی به طورمشخص دست روی مسائل مهمی‌گذارده‌اند. البته به طور معمول در هدف‌گذاری‌ها ضمن آن که شرایط روز کنونی مشخص می‌شود آن مقدار مشخصی که می‌خواهد بهبود یافته و ارتقا یابد نیز در دوره تصدی تعیین خواهد شد. یعنی به عنوان نمونه اگر هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی است مشخص شود که در ۴سال قرار است ۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شود.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری که جزو اهداف آمده است نیز در همین توضیح قرار می‌گیرد. در ۳ دهه گذشته طرح‌های متعددی برای بهبود شاخص بهره‌وری در صنایع کشور برنامه‌ریزی و اجرا شده اما همانطور که وزیر محترم ارتقای بهره‌وری را جزو اهداف خود قرار داده‌اند مشخص است که شرایط کنونی مناسب و مطلوب ارزیابی می‌شود. همانطور که بیشتر کارشناسان مورد تایید قرار می‌دهند این است که بخشی عمده از رشد اقتصادی مورد نظر دولت باید با بهبود و ارتقای شاخص بهره‌وری انجام شده و نه‌فقط سرمایه‌گذاری فیزیکی و سخت‌افزاری.

این کارشناس عرصه مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنانش به پیشنهاد و ابراز انتظارها از وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده می‌پردازد. عبدی گفت: صنایع بالادستی همچون نفت و گاز تشنه همکاری برای دریافت و انتقال فن آوری‌های جدید هستند. به طوری که چند سالی است به آن دسترسی مناسب نداشته‌اند. صنایع میانی و پایین دستی هم به همین مسئله دچار هستند. بیشتر تجهیزات تولیدی شامل ماشین‌آلات تولیدی، تاسیسات و… با دانش فنی قدیمی خود دارای مصرف انرژی بالا بوده، نیروبری زیادی دارد، کیفیت و دقت آنها از شرایط مطلوب خارج شده و نگهداری و تعمیرات آنها به صرفه نیستند. در این شرایط رقابت با همکاران خارجی و بین‌المللی برای این شرکت‌ها غیرممکن می‌شود.

دولت باید گوشه چشمی به این خیل عظیم صنایع داشته باشد و همچون مقطعی که برای تامین نقدینگی در گردش واحدهای صنعتی آنها را شناسایی می‌کرد و به آنها تسهیلات می‌پرداخت باید سعی کند شرایطی را به وجود آورد که شرکت‌هایی که هنوز در سطحی مناسب فعالیت می‌کنند و تمایل دارند که تجهیزات و خطوط تولید خود را به فن آوری نزدیک به روز، ارتقاء دهند را کمک کند.

*******

آرمان بهاری، مدرس دانشگاه نیز در بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به مزیت‌ها و قابلیت‌های صنعتی و فناورانه کشور گفته است: صنعت کشور ما حدود ۷/۳۷ تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. همچنین ۸۰ هزار واحد صنعتی برای میلیون‌های نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند. به علاوه اینک صنایع کوچک کشور نیز حدود ۹۲ درصد از سهم صنعت را به خود اختصاص داده‌اند. از این‌رو هر چقدر وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری و تمرکز بیشتری کند به طور قطع رشد اقتصادی بیشتری عاید کشور ما خواهد شد.
بهاری با تاکید بر رشد فناوری‌های نوین در ارتباط با صنایع نیز گفت: سطح پایین فناوری یکی از مشکلات و چالش‌هایی است که در کشور ما وجود دارد. به این شکل که ما کمتر از فناوری روز دنیا در بخش صنعتی برخودار هستیم. از این‌رو لازم است که در بخش‌های پژوهش و توسعه و توسعه فناوری سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

وی با تاکید بر ارتقای بهره‌وری در بخش صنعت نیز گفت: برطرف کردن موانع زیرساختی توسعه سرمایه انسانی یکی از سیاست‌های اثرگذاری است که می‌تواند در بلند مدت تاثیر خود را در رشد و توسعه صنعتی‌گذارد. به علاوه اینکه نیروهای متخصص و جوان و کارآزموده را باید در بخش صنعتی به کار گمارد.

این محقق و استاد دانشگاه بر این باور است که توجه به سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و معدن، آب‌های آزاد، توسعه صنایع مختلف براساس برد جغرافیایی در ثمر بخشی سیاستگذاری‌های صنعتی موثراست و همچنین معتقد است اگر سرمایه‌گذاری در بخش‌های آی‌تی بیشتر شود. جلوی خام فروشی گرفته و ساختار اقتصادی اصلاح می‌شود.

بهاری در ادامه می‌گوید: صادرات یک میلیون تن مواد خام پتروشیمی می‌تواند ۵۰۰ شغل ایجاد کند. از این‌رو وزیر پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت باید روی این بخش تمرکز و سیاستگذاری بیشتری داشته باشد.

 

داوود فدایی، استاد دانشگاه امیر کبیر هم بر این باور است که با توجه به پیشینه روشن شریعتمداری برنامه‌های تدوین شده وی محقق شود.

 

با توجه به گفته‌های این کارشناسان می‌توان این امیدواری را داشت که قطار توسعه‌ای که دولت یازدهم به راه انداخت را دولت دوازدهم به سرانجام و ایستگاه آخر رشد برساند. این رویکرد به یقین با حضور دولتمردانی همچون شریعتمداری محقق می‌شود.

لینک اصل مقاله در وب سایت روزنامه گسترش صمت

 

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.