پروژه مشاوره به روزآوری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی ISO TS 16949 برای تمدید اعتبار گواهینامه در شرکت تولیدکننده قطعات لاستیکی خودرو

اوایل اسفند ماه سال گذشته – ۱۳۹۴ – نماینده مدیریت شرکتی فعال در صنعت تولید قطعات لاستیک با من تماس گرفتند تا برای دریافت گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی مطابق با استاندارد بین المللی ایزو تی اس ISO TS 16949 ، شرح خدمات مشاوره و برنامه اجرایی را تدوین کرده و ارائه نمایم.

با توجه به اینکه با عملیات تولیدی و فرآیندهای سازمان آن ها آشنا بودم طرح خدمات مشاوره و گانت چارت اجرایی پروژه را تدوین کرده و تحویل دادم. پس از انجام مذاکرات و گفتگو با نماینده مدیریت و همچنین جناب آقای مهندس نقوی، مدیریت محترم عامل مجموعه، شرایط کلی پروژه و دیگر موارد مورد توافق قرار گرفت و وارد فاز اجرایی پروژه شدیم.

این شرکت تولید کننده قطعات لاستیکی خودرو و صنایع دیگر، از جمله واحدهای باسابقه و قدیمی کشور در صنعت تولید قطعات لاستیکی مانند اورینگ، پکینگ، گردگیر، قطعات فلزی-لاستیکی و . . . می باشد. محصولات این شرکت از لحاظ کیفیت در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند و برای خودروسازان بزرگ کشور همچون ایران خودرو، سایپا و بهمن موتور قطعات مختلفی را تولید کرده و تأمین می نماید.

این شرکت پیش از این نیز گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ایزو تی اس ۱۶۹۴۹ را اخذ کرده بود. از آن زمان تا کنون و در این فاصله، شرایط تولیدی، منابع انسانی و مشتریان عمده آن ها همچون دیگر شرکت های تولید کننده قطعات خودرو در برهه زمانی چندسال اخیر دچار تغییرات و تحولاتی گردیده بود و ملزم به این بودیم که سیستم مدیریت کیفیت جاری سازمان را مطابق با شرایط کنونی به روزآوری کرده و در برخی حوزه ها تغییراتی گسترده و اساسی را اعمال کنیم.

به عنوان مثال فرآیندهای سیستم مدیریت باید بازنگری می شد، چارت سازمانی را بایستی بازطراحی نموده و شاخص های پایش فرآیندها را بازنویسی می کردیم. در ابتدا مطابق با فرآیندهای جاری سیستم مدیریت، یک دوره ممیزی داخلی سیستم مدیریت کیفیت را برنامه ریزی و اجرا کردیم تا شرایط واقعی را به صورت دقیق ترسیم کرده و مطابق با آن برنامه اجرایی تدوین شده اولیه را دوباره نوشتم.

پس از انجام ممیزی یک جلسه هماهنگی با مدیران و کارشناسان شرکت برای تشریح موقعیت برگزار گردید و مراحل کلی پروژه به روز آوری، ارتقاء و بهبود سیستم مدیریت کیفیت را کاملا توضیح دادیم.

در این جلسه اعضای کمیته راهبری سیستم مدیریت کیفیت تعیین گردیدند ضمن آنکه شرح وظایف کلی و مسئولیت های افراد نیز به تفصیل ارائه شد. نفرات شرکت کننده در جلسه شامل مدیر واحد تضمین کیفیت، مدیر اداری و منابع انسانی، مدیر بازرگانی، مدیر تولید، سرپرست کنترل کیفیت و همچنین برخی از مسئولان و کارشناسان واحدها بودند.

تا کنون مراحل مختلفی از اجرای پروژه انجام شده است و تا تکمیل فعالیت ها حدودا یک ماه دیگر زمان خواهد برد تا برای مرحله ممیزی اصلی سیستم مدیریت کیفیت، شرکت آمادگی لازم را پیدا کند. موسسه صدور گواهینامه – CB – انتخاب شده برای ممیزی و صدور گواهینامه شرکت DQS آلمان می باشد که مرحله پیش ممیزی را در بهمن ماه انجام داده و گزارشی از مواردی که باید مدنظر قرار می گرفت را ارائه کرده بودند.

 

sot-iso ts

ارائه گزارشی خلاصه از روند ممیزی نهایی سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی – ISO TS 16949 2009 در شرکتی فعال در صنایع تولید قطعات لاستیکی خودرو و صنایع دیگر توسط تیم ممیزی موسسه DQS

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.