دستیابی سازمان به مزیت رقابتی پایدار با مدیریت کارآمد کارکنان و مدیریت موثر منابع انسانی

دستیابی سازمان به مزیت رقابتی پایدار با مدیریت کارآمد کارکنان (مدیریت موثر منابع انسانی)

در این مطلب می خواهیم مروری کوتاه داشته باشیم بر مقاله ای خواندنی با موضوع اصلی “تحقق مزیت رقابتی پایدار با مدیریت کارآمد کارکنان” که حاوی نکاتی مهم، کاربردی و عملیاتی در حوزه مدیریت سازمان، مدیریت کارکنان و اداره نیروهای انسانی شرکت می باشد.

 

عنوان اصلی مقاله این است :

Producing sustainable competitive advantage through the effective management of people

ایجاد مزیت رقابتی پایدار با مدیریت کارآمد کارکنان

 

این مقاله توسط جناب آقای جفری ففر jeffrey Pfeffer  نوشته شده است. آقای ففر از جمله بزرگترین متفکران حوزه مدیریت و اندیشمندان مدیریت منابع انسانی و مدیریت رفتار سازمانی و همچنین استاد مدرسه کسب و کار دانشگاه استنفورد می باشند.

ایشان معتقدند که موفقیت یک شرکت در هم‌آوردی با رقبای تجاری و اقتصادی خود اساسا از این مساله ناشی می شود که ما (مدیریت سازمان به‌طور عام) چه‌طور در مورد نیروی انسانی و روابط استخدامی و کاری‌مان با آنها فکر می‌کنیم؟ نگاه ما نسبت به آنها چیست و به چه صورت با منابع انسانی شرکت رفتار می‌کنیم؟

این بدان معناست که دستیابی به موفقیت، از راه کار کردن و تعامل با کارکنان و منابع انسانی شرکت حاصل می‌شود و نه عوض کردن و جایگزین کردن آنها و یا محدود کردن‌شان به کارها و وظایفی محدود و مشخص.

این مساله همچنین شامل این نکته هم می شود که ما نیروی کار را به عنوان منبع و سرچشمه‌ای از مزیت استراتژیک ببینیم، یعنی نباید جوری به نیروی انسانی و کارکنان شرکت نگاه کنیم انگار که فقط هزینه‌هایی هستند که باید کاهش داده شوند.

شرکت هایی که این دیدگاه و بینش متفاوت را پی می گیرند یعنی به نیروی انسانی همچون منبع بالقوه برتری‌های راهبردی (مزیت‌های رقابتی استراتژیک) نگاه می‌کنند، معمولا و در بیشتر اوقات، این توانایی را دارند که در عرصه کسب و کار و رقابت، حرکت هایی انجام دهند که به اهداف تجاری خود دست یافته و به‌طور موفقیت‌آمیزی بر رقبای‌شان چیره شوند.

 

ففر، سپس در مورد شرکت هایی که به طوری موفقیت آمیز این رویکرد را اجراء نموده‌اند می‌گوید :

آن چه باعث شده که مزیت های رقابتی این شرکت‌های موفق، پایدار باشد، این است که آن ها فقط روی تکنولوژی، نوآوری‌ها، اختراع‌ها یا موقعیت استراتژیک‌شان تکیه نمی‌کنند بلکه روی این که چه طور نیروی کاری و کارکنان‌شان را مدیریت می‌کنند، هم بسیار تأکید دارند.

ففر در ادامه به تجارب عملی و اجرایی موفقی اشاره می کند که در نحوه مدیریت کردن کارکنان بسیار مهم است. در حقیقت این نوعی از مدیریت نمودن کارکنان است که منجر به حصول مزیت‌های رقابتی پایدار می‌شود. در واقع این ۱۳ مورد، محورها و مسیرهای اصلی به دست آوردن مزیت رقابتی پایدار از دیدگاه ففر می باشند که عصاره و چکیده این مقاله خوب می‌باشد.

شاید نیاز به گفتن این نکته نباشد و می دانم که شما نیز نیک می دانید منظور مقاله این نیست که با انجام همه یا چند مورد از اقداماتی که در ادامه معرفی خواهند شد، سازمان واجد مزیت‌های رقابتی بزرگ و ماندگاری خواهد شد. آقای ففر نیز در قسمت‌های پایانی مقاله به همین مساله اشاره می‌کند که موفقیت قطعی سازمان در عرصه رقابت، عوامل دیگری هم لازم دارد.

گفتنی است که هر کدام از تجربه های اجرایی موفق زیر در حد و اندازه یک فرآیند و زیرسیستم از مدیریت منابع انسانی می باشند که برای درک کامل و صحیح مفهوم و نحوه اجرا و پیاده سازی آن شرح و توضیح متناسبی نیاز دارد که جایگاهی دیگر را می‌خواهد. هدف از نگارش این مطلب، معرفی و آشنا نمودن شما با این آموزه‌ها می‌باشد تا ضمن درک دیدگاهی اصیل در خصوص نقش و کارکرد استراتژیک منابع انسانی، در صورت تمایل، مقاله اصلی را مطالعه فرمایید.

 

سیزده تجربه اجرایی تحقق مزیت رقابتی پایدار به وسیله مدیریت کارآمد کارکنان سازمان
  1. امنیت استخدام (با امنیت شغلی متفاوت است) Employment Security
  2. به‌گزینی در استخدام (به‌کارگماری خوب ها و بهترین ها) Selectivity in Recruiting
  3. حقوق بسیار خوب High Wages
  4. پرداخت مبتنی بر عملکرد (حجم قابل توجهی از حقوق وابسته به عملکرد است) Incentive Pay
  5. سهیم کردن کارکنان در مالکیت Employee Ownership
  6. به اشتراک گذاردن اطلاعات Information Sharing
  7. مشارکت و توانمندسازی Participation and Empowerment
  8. تیم های خودمدیریتی (تیم های خودگران) Self-Managed Teams
  9. آموزش و توسعه مهارت ها Training and Skill Development
  10. به کارگیری چندگانه، آموزش چندگانه (کارکنان چندمهارتی – کارکنان چندتخصصی) Cross Utilization and Cross Training
  11. برابری نمادین Symbolic Egalitarianism
  12. فشردگی دستمزدها (نزدیک بودن حقوق کارکنان در سطوح مختلف به همدیگر) Wage Compression
  13. ارتقاء از داخل شرکت Promotion From Within

دستیابی سازمان به مزیت رقابتی پایدار با مدیریت کارآمد کارکنان (مدیریت موثر منابع انسانی)

داشتن نگاه بلندمدت

خبر بد برای مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی این است که دستیابی شرکت به مزیت رقابتی پایدار از طریق مدیریت موثر نیروی کار و کارکنان سازمان، برنامه و پروژه‌ای زمانبر و طولانی می باشد تا انجام شود و به نتیجه برسد. در حالی که می دانید تغییر و تحول در سخت افزار و بعضا زیرساخت های فیزیکی شرکت یا ارتقاء تکنولوژی در فرآیندهای طراحی و یا تولیدی معمولا در زمانی کمتر و سریع‌تر انجام می شود.

خبر خوب هم اما اینجاست که به هر صورت یک بار که این مهم انجام بشود مزیت‌های رقابتی‌ای به دست می‌آیند که زیربنایی، اساسی و قرص‌ومحکم‌اند و مانایی و پایایی خواهند داشت و به یقین می توان گفت، سخت است که رقیبی بتواند از روی آن‌ها تقلید کند. اصل مزیت رقابتی و آن هم از نوع بادوام و پایدارش هم همین است.

مزیت رقابتی پایدار، فقط این نیست که به لحاظ زمانی طولانی باشد این است که هیچ رقیبی یا کمتر رقیبی می‌تواند مشابه آن اقدام کند و به همین دلیل است که مدت زیادی دوام خواهد آورد.

مدیر ارشد کسب و کار سازمان می تواند تا حد زیادی مطمئن باشد که از این مزیت رقابتی که شرکت به دست آورده است، مدت‌ها بهره‌مند خواهند بود.

 

در قسمت آخر مقاله، تفکر غالب و نوع نگاه مدیران شرکت لوی استراوس (تولیدکننده بین‌المللی و بزرگ پوشاک جین با برند Levis) به نیروهای انسانی و کارکنان سازمان ارائه شده است. باورها و بینش مدیران این شرکت در شرایط کنونی با وضعیت پیش از آن مقایسه شده است تا درک بهتری از دو رویکرد متفاوت به منابع انسانی سازمان در اختیار ما قرار دهد.

 

آموزه ها (پارادایم‌های) کهنه و نو شرکت لوی اشتراوس نسبت به کارکنان و منابع انسانی خود

 

انگاشته های کهنه
انگاشته های نو
صرفه جویی مقیاس، اساس فلسفه بهبود است صرفه جویی زمان پایه اصلی بهبود می‌باشد
کیفیت، جزئی از بده بستان کار و تجارت است کیفیت، یک باور است که سازش ناپذیر می‌باشد
کارکنان (کارمندان و کارگران) فقط بایستی کار اجرایی کنند و نیازی نیست که فکر کنند کارکنان به جز عملیات، در تفکر و برنامه‌ریزی هم مشارکت دارند
دارایی اصلی شرکت، سخت افزارهایش (تجهیزات، زیرساخت‌ها، تأسیسات و . . . ) است دارایی اصلی شرکت، کارکنان می‌باشد
سود، تنها مقصود کسب و کار است رضایت مشتریان و ذینفعان سازمان، هدف وجودی کسب‌وکار می‌باشد
ساختار شرکت، سلسله مراتبی و هدف افراد، راضی ساختن مدیران و روسا است سازمان، شبکه ای برای حل مساله است و هدف آن خوشحال کردن مشتریان درونی و بیرونی شرکت می‌باشد
اندازه گیری برای تعیین میزان خروجی عملیات است پایش و اندازه گیری جهت تسهیل اقدامات کارکنان برای ایجاد بهبود در فرآیندهای عملیاتی می‌باشد

 

*******

 

دانلود فایل pdf اصل مقاله : Producing sustainable competitive advantage through the effective management of people

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.