مبانی و واژگان سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9000:2015 ترجمه سازمان ملی استاندارد ایران
ISO 9000:2015 – Quality management systems, Fundamentals and vocabulary
استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9000:2015
استاندارد مبانی و واژگان سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9000:2015، توسط سازمان ملی استاندارد ایران، ترجمه و منتشر گردیده است.
این استاندارد مبانی سیستم های مدیریت کیفیت را تشریح نموده و تعاریف، واژگان و اصطلاحات مربوط به الزامات سیستم های مدیریت کیفیت همچون ISO 9001:2015 و همچنین الزامات خاص صنعت خودرو IATF 16949:2016 را توضیح می دهد.
هدف از تدوین و ارائه استاندارد ایزو ۹۰۰۰ ویرایش ۲۰۱۵
در متن استاندارد ایزو ۹۰۰۰ و در بند مقدمه، هدف از تدوین و ارائه استاندارد، به صورت زیر بیان گردیده است :
مقصود از این استاندارد، کمک به افراد و کاربران برای درک مفاهیم، اصول و واژگان اساسی مدیریت کیفیت است برای این که بتوانند در اجرای سیستم های مدیریت کیفیت به نحو اثربخش و کارا و بهره گیری از سایر استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت اقدام نمایند.
استاندارد ایزو ۹۰۰۰ ویرایش ۲۰۱۵ یک سیستم مدیریت کیفیت را پیشنهاد می دهد که به خوبی تعریف شده و مبتنی بر چهارچوبی است که مفاهیم اساسی، اصول، فرآیندها و منابع تعیین شده مرتبط با کیفیت را به منظور کمک به سازمان ها برای تحقق اهداف آن ها منسجم می کند.
با مطالعه متن استاندارد (بند دوم) می بینید که در ابتدا، مفاهیم اساسی و اصول مدیریت کیفیت، تعریف شده اند که شامل این موارد می شوند.
- کیفیت
- سیستم مدیریت کیفیت
- محیط کسب و کار سازمان یا همان بافت سازمانی
- طرف های ذی نفع
- پشتیبانی
اصول هفت گانه مدیریت کیفیت
اصول هفت گانه مدیریت کیفیت نیز شامل موارد زیر می باشند که در بند دوم، توضیح داده شده اند. لازم به ذکر است که در ویرایش قبلی استاندارد ایزو ۹۰۰۰ تعداد اصول مدیریت کیفیت، هشت مورد بود که در ویرایش جاری به هفت اصل کاهش یافته است.
- مشتری محوری
- رهبری
- مشارکت دادن کارکنان
- رویکرد فرآیند
- بهبود
- تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
- مدیریت روابط
در بند سوم نیز استاندارد در دسته های مختلف اصطلاحات و تعاریف مرتبط با الزامات سیستم های مدیریت کیفیت را ارائه می کند که موارد زیر را شامل می شوند :
- اصطلاحات مربوط به اشخاص و کارکنان
- اصطلاحات مربوط به سازمان
- اصطلاحات مربوط به فعالیت
- اصطلاحات مربوط به فرآیند
- اصطلاحات مربوط به سیستم
- اصطلاحات مربوط به الزامات
- اصطلاحات مربوط به نتیجه
- اصطلاحات مربوط به داده ها، اطلاعات و مدارک
- اصطلاحات مربوط به مشتری
- اصطلاحات مربوط به ویژگی
- اصطلاحات مربوط به تعیین
- اصطلاحات مربوط به اقدام
- اصطلاحات مربوط به ممیزی
دانلود فایل متن استاندارد بین المللی سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9000:2015 – مبانی و واژگان
سازمان منتشر کننده : سازمان ملی استاندارد ایران
ویرایش استاندارد : ۲۰۱۵
فرمت : pdf
حجم : ۸۰۹KB
دانلود : ISO 9000 2015

مبانی و واژگان سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9000:2015 ترجمه شده و انتشار یافته توسط سازمان ملی استاندارد ایران
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !