سنجش اثربخشی FMEA با هزینه های کیفیت COQ

سنجش اثربخشی FMEA با کاهش هزینه های کیفیت COQ

ارتباط اندازه گیری و سنجش اثربخشی FMEA با هزینه های کیفیت COQ

چه زمان هایی که در دوره آموزشی مدیریت ریسک، تکنیک FMEA را توضیح می دادم یا وقتی که خود تکنیک تحلیل حالت ها و اثرات شکست را برای فرآیند PFMEA یا برای طراحی DFMEA آموزش می دادم یا حتی هنگامی که در پروژه مشاوره سیستم مدیریت کیفیت IATF 16949 در فرآیند طرح ریزی تکوین محصول APQP با این پرسش مواجه می شدم که

  • چگونه اثربخشی مدیریت ریسک را وقتی که از تکنیک FMEA استفاده می کنیم بسنجیم؟
  • چگونه به صورت مطمئن اندازه گیری کنیم که اقدامات تحلیل حالت ها و اثرات شکست فرآیند، PFMEA که برای محصول الف انجام داده ایم، موثر و اثربخش بوده است؟
همیشه برای پرسش بالا این پاسخ را مطرح می کردم که :

در PFMEA شما RPN هر حالت خرابی را محاسبه می کنید یا در تحلیل ریسک با روش FMEA شما عدد ریسک را با ضرب شدت اثر ریسک در احتمال وقوع آن به دست می آورید، حال اگر پس از طراحی و اجرای اقدامات رسیدگی به ریسک ها و حالت های خرابی (شامل اقدامات پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی) مقدار RPN یا عدد ریسک نسبت به زمان پیش از انجام اقدامات کاهش بیابد به همان اندازه، اقدامات شما برای کاهش ریسک ها و عدم انطباق های حالت های خرابی، اثربخش بوده است.

 

به نظرم به جز این که پاسخ، صحیح بود، کامل هم می شد آن را در نظر گرفت تاا ا ا ا ا ا ا . . . همین چند ماه پیش، حدود سه ماه پیش در وبیناری که توسط AIAG برای معرفی و آشنایی با ویرایش جدید هندبوک FMEA برگزار می شد شرکت کردم. ویرایش جدید نظامنامه FMEA (ویرایش پنجم) کاری مشترک از AIAG و VDA می باشد و چند هفته پیش نسخه نهایی آن منتشر گردید.

شرکت در این وبینار به جز نکته ای که به بحث امروز ما مربوط است و خواهم گفت (فراموش نمی کنم) نکته جالب دیگری را برایم به همراه داشت. این که شما وقتی آموزش یا مطلبی را در خصوص یک سیستم مدیریتی یا هر موضوعی، از خود مولف و به وجودآورنده آن دریافت می کنید بسیار متفاوت با آن چیزی است که از دیگران مطالبی را در آن خصوص می شنوید یا می خوانید. شما هم باید امتحان کنید.

استاد و مدرسی که ارائه وبینار را بر عهده داشت، برای تعیین سطح اثربخشی و میزان موثر بودن اجرای FMEA، بحث هزینه های کیفیت COQ را پیش کشید و ضمن برشمردن دسته های اصلی هزینه های کیفیت (شامل هزینه های پیشگیری، هزینه های ارزیابی و هزینه های شکست داخلی و خارجی) اشاره کرد که FMEA را در صورتی می توان گفت؛ اثربخش است که هزینه های عدم انطباق COPQ یا همان (Cost Of Poor Quality) را بهبود داده و کاهش بدهد.

 

سنجش اثربخشی FMEA تحلیل حالت ها و اثرات شکست و محاسبه و کاهش هزینه های کیفیت

اجرای کامل و موفق مراحل fmea و سنجش اثربخشی با هزینه های کیفیت

 

از دلایل فنی واقعی تا بهانه های ما برای نخواستن و یا نتوانستن سنجش اثربخشی FMEA به روش بهبود و کاهش هزینه های کیفیت که بگذریم و کمی عمیق تر به آن بنگریم به طور قطع، کارآمدی این نوع اندازه گیری اثربخشی تکنیک تحلیل حالت ها و اثرات شکست را نمی توانیم انکار کنیم.

معمولا برخی که صرفا با هدف انطباق Compliance و فقط برای اخذ گواهینامه، سیستم های مدیریت کیفیت همچون IATF 16949 را اجراء می کنند با تعریف برخی اقدامات اصلاحی و مستند نمودن آن ها در مدارک و مستندات PFMEA و یا در سند DFMEA، نشان می دهند که اعداد مربوط به وقوع، تشخیص و یا شدت (در مواردی که سازمان، صلاحیت طراحی محصول را دارد و در طراحی محصول تغییر ایجاد می کند) کوچکتر شده اند و به تبع آن عدد RPN و مقدار ریسک کاهش یافته است.

اثربخشی واقعی PFMEA در کاهش مغایرت های کیفی، کاهش عدم انطباق های محصول در جریان ساخت، کاهش عیب ها و نقص های محصول نهایی و در کم شدن یا حذف ضایعات و دوباره کاری های تولید می باشد.

همه این ها یعنی کاهش هزینه های کیفیت COQ، یعنی کاهش هزینه های کیفیت پایین COPQ یعنی همان هدفی که ما از اجرای سیستم های مدیریت کیفیت و ابزارهای مهندسی کیفیت انتظار داریم.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.