برگزاری دوره مدیریت دانش به صورت کارگاهی در شرکت نان قدس رضوی

برگزاری دوره مدیریت دانش به صورت کارگاهی در شرکت نان رضوی

برگزاری دوره مدیریت دانش به صورت کارگاهی در شرکت نان رضوی نمودی عملیاتی از اجرای یکی از تعهدات پروژه مشاوره مدیریت دانش در این شرکت بود. شرکتی که داستانی جالب از تولد تا بلوغ یک واحد بزرگ صنعتی در صنایع غذایی را در حافظه سازمانی خود دارد تا تعریفش کند.

به احتمال زیاد، دست کم یکی از محصولات نان رضوی را نوش جان کرده اید. شاید ندانید که شرکت نان رضوی، کار خود را به صورت یک نانوایی آغاز کرده است.

بله حدود ۵۵ سال پیش یک نانوایی کنار بیمارستان امام رضا آغاز به کار کرد. نان بسیار خوبی می پخت که همین کیفیت و مرغوبیت باعث شهرت و اقبال به نان های آن شد. در آن حد که برای پاسخ به حجم بالای تقاضا، مسئولان و متولیان وقت آستان قدس رضوی تصمیم به توسعه کار گرفتند. آنها مجاب شدند ظرفیت تهیه و تولید نان را افزایش دهند و اوایل دهه ۵۰ نانوایی را گسترش دادند.

یک دهه بعد یعنی در سال ۱۳۶۱ در ابتدای جاده سنتو شهر مشهد قطعه زمین بزرگی برای طراحی و توسعه یک واحد صنعتی درخور در حوزه صنایع غذایی اختصاص داده شد. به تدریج از سال ۱۳۶۴ زیرساخت های لازم ایجاد شده و دستگاه ها، تجهیزات و ماشین آلات، نصب و راه اندازی گردیدند.

به این صورت بود که شرکت نان قدس رضوی پایه گذاری شد. این شرکت نوپا به تدریج طرح های توسعه و پروژه های گوناگونی را به خود دید. همه این پروژه ها نیز تحت نام و برند نان رضوی، برنامه ریزی و اجرا شدند و به تولید رسیدند. شرکت نان قدس رضوی به واسطه نگاه توسعه ای و تأکید همیشگی بر بهبود مداوم، جایگاهی شایسته را توانسته برای خود دست و پا نماید.

رویکرد گسترش شرکت و توسعه پروژه ها و طرح ها در سال های اخیر هم ادامه داشته است. از جمله این طرح ها می توان به خریداری، نصب و راه اندازی خط اشترودل اشاره نمود. تکنولوژی اين خط، جدید و به روز می باشد. تولید محصول اشترودل به صورت تمام اتوماتیک و خودکار انجام می شود. اشترودل و کراواسان از محصولات معروف این خط تولید می باشند.

شركت نان قدس رضوي در حال حاضر ۱۴ خط تولید فعال دارد. این خط های تولید ظرفیتی معادل ۴۴ هزار تن محصول متنوع و مرغوب را دارند. محصولات نان رضوی ضمن پوشش مصرف و بازار داخل، به خارج از کشور هم صادر می شوند و شرکت، حضوری فعال در بازارهای منطقه دارد.

برگزاری دوره مدیریت دانش به صورت کارگاهی در شرکت نان رضوی

تعدادی از محصولات نان رضوی – برگزاری کارگاه شناسایی دانش در حوزه های دانش سازمانی

 

در ابتدای پروژه مشاوره مدیریت دانش، مطابق با مدل سازمان بهره وری آسیایی، وضعیت جاری سازمان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. ارزیابی و شناختی که از بافت سازمانی و محیط کاری شرکت به دست آمده بود و هدفی که از پروژه پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت دانش مد نظر داشتیم، ما را ملزم می کرد که آموزش کارکنان به صورت کارگاهی انجام شود. به جای آن که در یک دوره ۲ روزه مداوم همه مطالب و سرفصل های دوره مدیریت دانش به صورت نظری ارائه شود، چند کارگاه دو ساعته در مقاطع زمانی مختلف پروژه برنامه ریزی و تشکیل گردید.

برنامه اول، کارگاه شناسایی دانش سازمانی در نظر گرفته شد. در اولیه کارگاه ساعتی به بیان مبانی و تعریف اصطلاح ها و واژگان رایج در ادبیات مدیریت دانش هم اختصاص یافت.

در ادامه هر یک از مدیران، سرپرستان و کارشناسان واحدهای مختلف سازمان را در دسته ها دو یا سه نفره تقسیم کردیم. سپس این گروه ها مطابق با تعریف ها و مثال هایی که ارائه شده بود نسبت به شناسایی دانش ها در حوزه دانشی خود اقدام نمودند. از آنها خواسته شد که نتایج شناسایی دانش ها را در فرمت هایی که در اختیارشان قرار داده بودیم درج کنند.

تعدادی از حاضران، دانش های شناسایی شده خود را بیان کردند و از دیگران خواستیم که در مورد آنها نظر خود را اعلام کنند. پس از آن دانش ها را در دسته ها و انواع مختلف دانش تقسیم بندی کردند. دسته بندی اولیه شامل دانش در سطح فردی، گروهی و سازمانی بود. دسته بندی بعدی دانش صریح و دانش ضمنی بود. آخرین دسته بندی که در این کارگاه روی آن کار شد، دانش پایه، دانش پیشرفته و دانش نوآورانه بود.

 

کارگاه آموزشی هدف گذاری دانشی / نیازسنجی دانشی و اولویت بندی اهداف دانشی کارگاه آموزشی ثبت تجربه و درس آموخته ها کارگاه آموزشی استخراج دانش ضمنی و ثبت آن

کارگاه آموزشی هدف گذاری دانش و اولویت بندی اهداف دانشی ، کارگاه آموزشی ثبت تجربه و درس آموخته ها و کارگاه آموزشی استخراج دانش ضمنی و ثبت آن

 

مشابه همین رویکرد یعنی برگزاری دوره مدیریت دانش به صورت کارگاهی، کارگاه های آموزشی دیگری هم برنامه ریزی و اجرا گردید که شامل موارد زیر می باشند.

  • کارگاه آموزشی هدف گذاری دانشی / نیازسنجی دانشی و اولویت بندی اهداف دانشی
  • کارگاه آموزشی ثبت تجربه و درس آموخته ها
  • کارگاه آموزشی استخراج دانش ضمنی و ثبت آن

شایسته گفتن است که خروجی ها و نتایجی که از این کارگاه ها به دست آمد تقریبا به صورت مستقیم (با یک مرحله بررسی و اصلاح توسط تیم پروژه مدیریت دانش) در تهیه اسناد و مدارک دانشی سازمان مورد استفاده قرار گرفت.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.