تدریس دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب – SMED در شرکت سراج نور توس

اوایل اردیبهشت ماه جاری – ۱۳۹۵ ، جناب آقای مهندس رحیمی، مدیر کیفیت شرکت سراج نور توس، جهت برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب SMED  در محل آن شرکت با من تماس گرفتند.

شركت سراج نور توس در سال ۱۳۷۶ هجري شمسي با هدف تأمين قطعه براي خودروسازان داخلي شروع به کار کرده است. سراج نور توس با توليد انواع چراغ خودرو کار خود را آغاز نموده و هم اكنون بخش عمده اي از چراغ هاي مورد نياز شركت ايران خودرو و سايپا را با کیفیت مطلوب تأمين مي كند.

لازم به ذکر است که شرکت سراج نور با مشاركت و سرمایه گذاری مستقیم شركت TYC  تايوان تأسیس شده است. این شرکت تایوانی به لحاظ تکنولوژی، دانش فنی، تجهیزات سخت افزاری و . . . از سراج نور پشتیبانی کامل می نماید. کمپانی TYC ،  يكي از بزرگ ترين شركت های سازنده چراغ خودرو در دنيا مي باشد.

شركت سراج نور توس توليد كننده انواع چراغ خودرو (چپ و راست – جلو و عقب) ، آينه، آبگير و لچكي خودروهای مختلف می باشد. سراج نور توس با بهره گيري از ماشين آلات و تجهيزات سخت افزاری کارآمد، منابع انساني ماهر، آموزش ديده و با انگيزه، مواد اولیه مرغوب و تأمين كنندگان توانمند، محصولات تولیدی خود را با سطح کیفی بالا ارائه می نماید.

عمده محصولات به شرح زیر می باشند :

تولید بدنه چراغ خطر (راست و چپ) ، چراغ خطر شبرنگ راست و چپ، چراغ عقب و جلو، آينه، آبگير و لچكي خودروهای

  • زانتیا
  • پژو ۲۰۶
  • پژو ۲۰۶ اس دی
  • پژو ۴۰۵
  • پژو پارس
  • پراید ۱۴۱
  • پراید جی تی ایکس
  • پژو روآ
  • سمند ال ایکس
  • سمند سورن
  • پیکان
برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب در شرکت سراج نور توس

حسین عبدی – برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب در شرکت سراج نور توس

مطابق رویه معمول برای تدریس دوره های آموزشی سیستم ها و تکنیک های مدیریتی در محل شرکت ها، سعی اینجانب بر آن است تا از نزدیک فرآیندهای تولیدی شرکت درخواست کننده خدمات آموزش را مشاهده کرده و نحوه گردش کار، انجام فعالیت های عملیاتی، تولید و پشتیبانی را مورد بررسی مستقیم قرار دهم.

با مدیریت آموزش شرکت، هماهنگی های لازم صورت پذیرفت و شنبه چهارم اردیبهشت در سایت شماره ۱ شرکت سراج نور توس واقع در شهرک صنعتی توس فاز یک، حضور یافتم. پس از حضور در جلسه ای با مدیر تضمین کیفیت و مدیر تولید، فرآیندهای عملیاتی از کنترل و بازرسی مواد اولیه تا بسته بندی و ارسال محموله های محصول نهایی مورد بازدید قرار گرفت. ضمن آن تجهیزات سخت افزاری، انبار قالب و ابزار، وسایل حمل و نقل و نحوه انجام یک مورد فعالیت تعویض قالب بررسی گردید.

هدف اصلی از بازدید و آشنایی با فرآیندهای عملیاتی و تولیدی شرکت، بررسی سرفصل های دوره و بازبینی مطالب در تناسب با شرایط و ویژگی های خط تولید و فعالیت های تغییر خط تولید از محصول الف به محصول ب و یا تعویض قالب آن می باشد. پیش از این نیز برای برگزاری دوره آموزشی SMED در شرکت های توس فورجینگ و ریزان فلز توس نیز مطابق این رویه اقدام شده بود.

به مطالب اصلی دوره آموزش، تعدادی تکنیک های اجرایی و اقدام های عملی کاهش زمان تعویض قالب در صنعت تزریق پلاستیک، چند نکته کاربردی فنی و مهندسی و همچنین چند فیلم برای آشنایی با مثال های عملی به جزوه آموزشی و فایل پاورپوینت دوره اضافه گردید.

مدیران، سرپرست ها و کارشناسان واحدهای نگهداری تعمیرات، برنامه ریزی و کنترل کیفیت شرکت سراج نور شامل سایت شماره یک و سایت شماره دو مقرر شد در این دوره آموزشی حضور پیدا کنند.

پس از انجام بازدید و مشخص نمودن فهرست کارکنان برای حضور در دوره، سه شنبه مورخ بیست و یکم اردیبهشت ماه برای تشکیل کلاس تعیین گردید. دوره آموزشی SMED، دیروز از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ با حضور ۱۴ نفر مدیران، کارشناسان و تکنیسین های واحدهای مرتبط برگزار گردید.

حسین عبدی - برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب در شرکت سراج نور توس

حسین عبدی – برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب در شرکت سراج نور توس

طی دوره نیز کارگاه آموزشی و کار عملی برای شناسایی فعالیت های تعویض قالب، کدینگ اقدام ها، برآوردی از زمان حدودی انجام هر فعالیت و نفرات مسئول و موظف هر اقدام، تشکیل شد. در این کار عملی نوع فعالیت ها شامل فعالیت های درونی، فعالیت های بیرونی و اتلاف ها مشخص گردیدند تا تمرینی باشد برای مطالعه، تحلیل و بررسی نحوه انجام فعالیت های تعویض قالب، با این هدف که بتوان برنامه های بهبود را برای هر دسته از فعالیت ها، طرح ریزی و پیاده سازی نمود.

رویکرد اصلی بهبود در دو راستای زیر، ارائه شد.

الف – بررسی فعالیت های فاقد ارزش افزوده یعنی اتلاف ها و تلاش در جهت کاهش یا حذف آنها
ب – بررسی امکان تبدیل فعالیت های درونی به بیرونی

در ادامه و در فازهای بعدی نیز کاهش زمان فعالیت های درونی باقیمانده و همچنین بهبود زمان فعالیت های بیرونی به عنوان گام های تداوم روند بهبود معرفی شد. کلیه افراد حاضر در کلاس در قالب گروه های سه نفره به تمرین تحلیل فعالیت ها و به کارگیری رویکردهای بهبود با شیوه های ارائه شده پرداختند.

همچنین در انتهای کلاس، تعدادی فیلم آموزشی مرتبط با تکنیک های SMED و نمونه های اجرا شده، نمایش داده شد.

سرفصل های کلی دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب Single Minute Exchange of Dies  به شرح زیر می باشد.
  1. مقدمه
  2. تاریخچه، مفاهیم و تعاریف
  3. هدف از اجرای سیستم های بهبود
  4. مزایای به کارگیری SMED ،  چه نتایجی به دست می آید؟
  5. محاسبه بازده مالی اجرای پروژه SMED
  6. تغییر خط و تعویض قالب پیش از اجرای تکنیک
  7. فرآیند و مراحل اجرایی SMED
  8. روش ها و تکنیک های سیستمی و مهندسی بهبود
  9. پروژه پیاده سازی
  10. موردکاوی Case Study
  11. جلب حمایت
  12. حفظ دست آوردها
  13. اجرای تکنیک SMED ، چگونه با شکست مواجه می شود؟
  14. پرسش های معمول
  15. SMED در فرآیندها و صنایع دیگر

در انتها وظیفه خود می دانم از جناب آقای مهندس رحیمی مدیر محترم تضمین کیفیت، جناب آقای مهندس عربی مدیر محترم تولید و آقای مهندس صانعی مدیر محترم کنترل کیفیت به جهت همکاری دوستانه و پذیرایی صمیمانه شان سپاسگزاری کنم و برای آن ها آرزوی موفقیت نمایم.

برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب در شرکت سراج نور توس

برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب در شرکت سراج نور توس

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.