بازآموزی و آزمون دوره اصول سرپرستی و مبانی مدیریت در شرکت چرخ پارس

جلسه بازآموزی و آزمون دوره اصول سرپرستی و مبانی مدیریت در شرکت چرخ پارس – مجتمع صنعتی ولی زاده، برگزار گردید

دو ماه پیش بود که دوره مبانی مدیریت و اصول سرپرستی را در شرکت چرخ پارس (گروه صنعتی ولی زاده) برای مدیران و سرپرستان شرکت تدریس کردم. پیش از برگزاری جلسه آموزشی در محل شرکت (شهرک صنعتی چهاردانگه) با مدیریت محترم عامل سازمان هماهنگ و توافق کردیم که از مطالب و محتوای ارائه شده در ساعت های آموزش، یک آزمون به صورت کتبی از نفرات حاضر در کلاس اخذ شود.

پنج شنبه هفته گذشته فرصت این کار فراهم گردید. از دو هفته پیشتر که هماهنگی های لازم صورت گرفته بود جهت اطمینان، مجددا فایل جزوه آموزشی اصول سرپرستی در اختیار همه افراد شرکت کننده در آزمون قرار گرفت و به همگان در خصوص برگزاری جلسه آزمون و زمان آن اطلاع رسانی انجام شد. ضمنا تصمیم گیری مدیریت عامل برای در نظر گرفتن آیتم تشویقی و انگیزشی با توجه به سطح نمره و میزان موفقیت کارکنان سازمان در آزمون نیز به آگاهی آنها رسید.

برای تحقق هدف اولیه آموزش یعنی یادگیری مطالب، در ابتدا یک جلسه جهت بازآموزی، تکرار مطالب و مرور کردن نکته ها و مسائل اساسی دوره و همچنین پاسخ به پرسش ها تشکیل گردید. در این جلسه که دو ساعت برای آن در نظر گرفته شد، فرآیندها، وظایف و فعالیت های مهم یک مدیر و سرپرست، شامل برنامه ریزی، رهبری، انگیزش، کنترل و نظارت و . . . به صورت فشرده توضیح داده شد. نیک می دانید که یکی از روش های مهم برای به حافظه سپردن، درک و فهم و البته یادگیری انجام دوباره، تکرار و تمرین می باشد.

پس از بازآموزی مطالب دوره مبانی مدیریت و اصول سرپرستی، پرسش هایی که برای آزمون کتبی طراحی کرده بودم را در اختیار فراگیران قرار دادیم. پرسش ها به صورت تشریحی و حاوی ۹ قسمت بود که عمدتا به مسئله درک مطلب، برداشت و فهم افراد از روش ها و تکنیک های مدیریتی که آموزش دیده بودند و همینطور نگرشی که نسبت به آنها به دست آورده بودند، مربوط می شد. همچنین سعی کردیم در قالب پرسش ها، تجربه های مرتبطی که افراد طی این دو ماه پس از برگزاری دوره برایشان رخ داده بود را به ذهن آنها کشانده تا در موردش تحلیل کرده و برداشت خود را تشریح نموده و بنویسند.

 

جلسه بازآموزی و آزمون دوره اصول سرپرستی و مبانی مدیریت در شرکت چرخ پارس – مجتمع صنعتی ولی زاده، برگزار گردید

 

با توجه به این که ارزیابی دوره آموزشی شامل ارزیابی مدرس، محتوای آموزشی، شرایط برگزاری و . . . پس از تشکیل جلسه آموزشی، توسط فراگیران صورت گرفته بود در واقع، مرحله ابتدایی سنجش و ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی یا همان سطح اول (واکنش) از سطوح چهارگانه مدل اثربخشی آموزشی کرک پاتریک، انجام شده بود. حال با برگزاری آزمون و اخذ امتحان کتبی از نفرات حاضر، سطح دوم (یادگیری) نیز ارزیابی گردیده است تا در ادامه، سطح سوم (رفتار) و سطح چهارم (نتیجه) هم مورد ارزیابی قرار گیرد.

در مسیر طراحی دوره، تعیین مطالب و مشخص کردن سرفصل ها، برنامه ریزی و اجرای بازآموزی و برگزاری آزمون، اهداف آموزشی چندی مد نظر داشتیم که با دقت و پیگیری، تحقق آنها را دنبال کرده و خواهیم کرد.

در این بین فضای دوستانه و نشاط برانگیز این رویدادها (آموزش، بازآموزی و آزمون کتبی) نقش تقویت کننده و سازنده ای در تنظیم شرایط و بهبود رفتار سازمانی کارکنان ایفا نمود و البته که تجربه های خوب و آموزنده ای هم برای خود من داشته است.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.