آموزش حل مسئله و روش های حل مسئله در دوره حل مسئله - حسین عبدی مدرس مدیریت و آموزش مدیریت

تدریس دوره آموزشی فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه و ارزیابی اثربخشی اقدامات برای مدیران و کارشناسان شرکت فرآورده های دیرگداز ایران

آموزش حل مسئله و روش های حل مسئله در برگزاری دوره حل مسئله و اقدام اصلاحی برای مدیران و کارشناسان شرکت فرآورده های دیرگداز ایران

شرکت فرآورده‌های دیرگداز ایران دو دهه پیش و در سال ۱۳۷۵ تولید خود را آغاز کرده و فرآورده های نسوز مورد نیاز صنایع استراتژیک کشور از قبیل صنعت آهن، فولاد، مس، سرب و روی را تولید می‌کند. ۸۵ درصد این تولیدات در دو صنعت سیمان و فولاد کشور به مصرف می رسد. صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی از دیگر مصرف کنندگان تولیدات صنعت نسوز هستند.

این شرکت که در شهرک صنعتی گناباد (گناباد، کیلومتر ۴ جاده مشهد) در استان خراسان رضوی واقع است یکی از شش شرکت تولیدکننده فرآورده‌های اسیدی، خنثی و بتن های نسوز در سطح کشور است که سالیانه ۳۰ هزار تن تولید دارد. مقدمات طرح توسعه کارخانه دیرگداز ایران انجام شده و با اجرای این طرح توسعه، تولید سالانه این کارخانه به ۵۰ هزار تن می‌رسد.

محصولات شرکت فرآورده های نسوز ایران با توجه به تکنولوژی خوب و تجهیزات در اختیار و همچنین حساسیت مدیریت ارشد بر روی مرغوبیت تولیدات، سطح کیفی بالایی داشته و این شرکت توانسته است محصولاتی تولید کند که توانایی رقابت با محصولات شرکت های بین المللی را داشته باشد. در کل صنعت نسوز کشور، عملکردی بسیار خوب داشته به طوری که عمده محصولات تولیدی در این صنعت با بهترین نوع مشابه خارجی رقابت می کنند.

حسین عبدی مدرس روش های حل مسئله و آموزش حل مسئله در دوره آموزشی اقدام اصلاحی - شرکت فرآورده های دیرگداز ایران

آموزش حل مسئله و روش های حل مسئله در دوره آموزش اقدام اصلاحی – شرکت فرآورده های دیرگداز ایران

اهمیت آموزش حل مسئله و روش های حل مسئه و طراحی و اجرای فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه در سیستم مدیریت سازمان

مکانیزم حل مسئله و فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه یکی از فعالیت های مهم و به گفته یکی از دوستان فرهیخته، قلب سیستم مدیریت کیفیت هر سازمانی است که در تلاش است با رویکردی نظام مند، مسائل و مشکلات فرآیندهای سیستم مدیریت کسب و کار را حل نموده و برطرف نماید.

این دوره آموزشی با این هدف اساسی طراحی گردیده تا رویه و مکانیزم حل مسئله و فرآیند اقدام اصلاحی را با رویکردی منسجم و فراگیر طرح ریزی و عملیاتی نموده تا در نهایت خروجی های این فرآیند، اقدامات اصلاحی اثربخش باشد.

تعریف و ارائه روش ارزیابی و سنجش اثربخشی اقدامات حل مسئله و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و سپس بهبود شاخص اثربخشی اقدامات اصلاحی، از دیگر اهداف مهم دوره آموزشی فرآیند اقدام اصلاحی می باشد.

هدف به صورت ساده این است که مسائل به صورت موثری حل شده و مشکلات، دوباره رخ ندهند یا اگر مجددا بروز می کنند حداقل به دلیل و علت پیشین نباشد. برخی از علل ریشه ای وقوع مسائل و مشکلات را نمی توان به صورت کامل حذف کرد اما با اقدامات اصلاحی موثر و اثربخش می توان احتمال وقوع مجدد آن ها را به حداقل رساند.

با دعوت مدیریت محترم کیفیت این شرکت جناب آقای مهندس عباس زاده برای برگزاری این دوره در محل شرکت و پس از هماهنگی های لازم، روز دوشنبه بیست و هفتم مهرماه برای برگزاری دوره آموزشی حل مسئله و فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه و سنجش اثربخشی اقدامات اصلاحی به این شرکت رفتم.

حسین عبدی مدرس مدیریت آموزش حل مسئله و روش های حل مسئله - دوره آموزشی اقدام اصلاحی و پیشگیرانه - دوره حل مسئله شرکت فرآورده های دیرگداز ایران

حسین عبدی مدرس آموزش حل مسئله و آموزش اقدام اصلاحی و پیشگیرانه – شرکت فرآورده های دیرگداز ایران

در دوره حل مسئله ، فرآیند اقدام اصلاحی و روش های حل مسئله که به مدت ۸ ساعت و طی یک روز برگزار شد، مدیران، سرپرستان و کارشناسان واحدهای تولید، تضمین کیفیت، نگهداری تعمیرات، آزمایشگاه، حسابداری و مالی، مهندسی، اداری و منابع انسانی و کنترل کیفیت شرکت حضور یافته و آموزش حل مسئله و اقدامات اصلاحی را دریافت نمودند.

طی این دوره کارگاه آموزشی و عملی حل مسئله، تعیین علت های ریشه ای وقوع عدم انطباق، طراحی راهکارهای برطرف نمودن علت های وقوع مسائل و مشکلات، تعیین اقدامات اصلاحی، تعیین نحوه تشخیص و سنجش اثربخش بودن اقدام اصلاحی نیز تشکیل شد.

الزامات جدید استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ در مبحث اقدام اصلاحی نیز بررسی گردید. همانطور که می دانید در ویرایش جدید رسمی و منتشر شده استاندارد ایزو ISO 9001 2015  الزامات مربوط به اقدام پیشگیرانه حذف شده است.

 

جا دارد همین جا از پذیرایی دوستانه و برخورد گرم و صمیمانه جناب آقای مهندس عباس زاده مدیریت محترم واحد تضمین کیفیت و همچنین مدیریت محترم اداری و دیگر مدیران عزیز و گرامی این شرکت تشکر و قدردانی کنم و برای آن ها آرزوی موفقیت روزافزون داشته باشم.

 

سرفصل ها و مطالب ارائه شده در دوره حل مسئله ، روش های حل مسئله و فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه و ارزیابی، سنجش و بهبود اثربخشی اقدامات اصلاحی
  • ارائه مفاهیم، اصطلاحات و تعاريف فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه
  • تشریح الزامات اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیتISO 9001
  • طرح ریزی فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه و ارائه مراحل و توالی آنها
  • نحوه شناسایی عدم انطباق ها، مغایرت ها و ورودی های فرآیند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه
  • تفاوت مسئله و مشکل
  • روش های مسئله یابی
  • تکنیک های تعریف و بیان مسئله اصلی
  • انواع علت های بروز مغایرت و عدم انطباق و نحوه شناسایی و تعیین آنها
  • تشریح انواع روش های حل مسئله شامل نمودار دانکر، دلفی، نمودار استخوان ماهی، طوفان فکری و . . .
  • تکنیک ها و روش های حل خلاق مسئله
  • سیستم پیگیری اجرای اقدامات اصلاحی
  • ارزیابی و سنجش اثربخشی اقدام اصلاحی و پیشگیرانه
  • روش های بهبود اثربخشی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
  • آسیب های فرآیند و دلایل عدم اثربخشی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
  • کارگاه آموزشی حل مسئله

 

آموزش حل مسئله و روش های حل مسئله دوره آموزشی فرآیند اقدام اصلاحی و سنجش اثربخشی - شرکت فرآورده های دیرگداز ایران، گناباد

آموزش حل مسئله و روش های حل مسئله با برگزاری دوره آموزشی اقدام اصلاحی و سنجش اثربخشی – شرکت فرآورده های دیرگداز ایران، گناباد

 

1 پاسخ
  1. نرگس قوامی
    نرگس قوامی گفته:

    جناب آقای عبدی
    با سلام
    ضمن تشکر از مطالب خوب و مفیدتان برای شما آرزوی موفقیت می کنم استاد

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.