تدریس دوره آموزشی تکنیک های بهبود و ابزارهای ناب سازی در محل شرکت کیهان صنعت قائم

تدریس دوره آموزشی تکنیک‌های بهبود و ناب سازی در شرکت تولیدی کیهان صنعت قائم

شهریور ماه سال جاری جناب آقای مهندس امجدی، جهت انجام هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری یک دوره آموزشی با من تماس گرفتند. ایشان مدیر مهندسی یک مجموعه بزرگ صنعتی هستند و برای تدریس دوره آموزشی تکنیک‌های بهبود در شرکت کیهان صنعت قائم دعوت خود را مطرح نمودند.

مجتمع تولیدی صنعتی کیهان صنعت قائم نزدیک به سه دهه پیش، بنیان نهاده شده است و پس از ۲۵ سال فعالیت، یکی از معتبرترین تولیدکنندگان تخصصی بوش سیلندر موتورهای دیزلی و بنزینی در سطح ایران و خاورمیانه محسوب می شود.

این مجموعه با بهره بردن از دانش و تجربه استادان دانشگاه، مهندسان باسابقه و مجرب و در اختیار داشتن تکنولوژی پیشرفته به موفقیت‌های ارزنده‌ای در این صنعت نایل گردیده و با سرمایه گذاری و توسعه تجهیزات، توانسته نسبت به مکانیزه کردن بخش بزرگی از فرآیندهای تولیدی اقدام نماید.

کیهان صنعت قائم به پشتوانه تجهیزات، تکنولوژی و فرآیندهای خود، محصولات باکیفیت و مرغوبی را روانه بازار می نماید و به صورت پایدار و پیوسته در جهت بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری گام‌های شایسته‌ای برداشته است.

کیهان صنعت قائم در سال ۱۳۹۶ به عنوان واحد نمونه صنعتی انتخاب شده بود. همچنان که در سال ۱۳۹۳ حائز رتبه برتر کیفی شده است.

شرکت با پیاده سازی و استقرار موفق سیستم مدیریت کیفیت، گواهینامه استاندارد IATF 16949 و سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کرده است.

شرکت کیهان صنعت قائم همچنین موفق به دریافت گواهینامه کاربرد علامت استاندارد ملی ایران شده است. ضمن آن که برای تولید و ارائه محصولات خود از شرکت‌های ساپکو و ایدم تبریز نیز تأییدیه اخذ نموده است.

پیش از تشکیل کلاس به همراه مدیر مهندسی مجموعه جناب آقای مهندس امجدی، بازدیدی از سالن ها، خطوط تولید و فرآیندهای عملیاتی شرکت داشتیم و از نزدیک فعالیت های آماده سازی، راه اندازی، تولید و بسته بندی را مشاهده کردم. هر چند با فرآیندهای مختلف تولید آشنایی دارم اما هر شرکت با توجه به نوع محصولاتی که تولید می کند، دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و در کل، تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد، شرایط و وضعیت خاص خود را داشته و همیشه چیزهایی برای آموختن وجود دارد اگر  دنبال یادگیری باشید.

مجتمع کیهان صنعت قائم دارای چند شرکت زیرمجموعه می باشد. به جز محصولات مختلف و متعدد آن، فرآیندها و تجهیزات سخت افزاری آن نیز متنوع می باشند. از فرآیندهای عملیاتی آن می توان به ریخته گری گریز از مرکز (سانتریفیوژ)، ماشین کاری بسیار دقیق و هونینگ اشاره کرد. در حوزه مهندسی و کیفیت هم می توان به واحدهای کنترل کیفیت، آزمایشگاه و واحد تحقیق و توسعه اشاره نمود که واحد R&D تحقیق و توسعه شرکت، همین اخیرا مجوز هم گرفته است.

برگزاری دوره آموزشی تکنیک‌های بهبود و ابزارهای ناب سازی در مجتمع صنعتی تولیدی کیهان صنعت قائم

دوره آموزشی تکنیک‌های بهبود و ابزارهای ناب سازی در کیهان صنعت قائم – ریخته گری گریز از مرکز

کلاس در محل سالن آموزش شرکت تشکیل گردید. در دوره، ده نفر از مدیران، مهندسان و کارشناسان واحدهای مختلف سازمان حضور یافتند. مدیریت مهندسی و مسئول آموزش، هدفگذاری اصلی و نیازسنجی آموزشی را شناسایی و کاهش اتلاف، کاهش توقفات و مشخصا توقفات برنامه ریزی شده شامل زمان های تعویض خط و تغییر خط تولید در نظر گرفته بودند. اهداف آموزشی در زمان برگزاری کلاس، با ارائه توضیحات و مثال های مربوط به مطالب، به صورت کامل در نظر گرفته شد.

از ابتدای جلسه در ساعت دوم، یک کار عملی طراحی پروژه بهبود، برای نفرات حاضر در دوره به این ترتیب در نظر گرفته شد که یک فرمت از پیش تدوین شده به هر یک از افراد تحویل داده شد و از آنها خواستم که یک فرآیند عملیاتی که با آن بیشتر آشنا هستند و بر فعالیت های آن تسلط دارند را انتخاب نمایند. فرآیندهای انتخاب شده توسط تمامی افراد را بر روی وایت بورد نوشتیم تا مورد مشترک نداشته باشیم.

با روش های مدل سازی تصویری فرآیندها، ترسیم ساده‌ای از آن فرآیند را خواستیم تهیه کنند. در ادامه با تعریف معیارهای تشخیص فعالیت‌های دارای ارزش از فعالیت‌های بدون ارزش و مواردی که اتلاف محسوب می شوند، فعالیت ها و وظایف زیرمجموعه فرآیند را دسته بندی و برچسب گذاری نمودند.

همچنان که مطالب کلاس به جلو می‌رفت، نمونه و مسئله کارگاه آموزشی هر یک از حاضران در دوره نیز به تدریج پیش می‌رفت و کامل‌تر می شد. در مراحل انتهایی با توجه به مدل فرآیند و تحلیل‌هایی که روی وظایف و فعالیت‌های فرآیندها صورت گرفته شده بود، رویکردها و اقداماتی در جهت بهبود فرآیند شامل حذف اتلاف‌ها شامل شش اتلاف عمده، کاهش اتلاف‌ها و طرح‌های بهبود ذیل تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری، ایجاد گردید و تمامی آنها ثبت و مستند شدند.

تدریس دوره آموزشی تکنیک‌های تولید ناب و سیستم های بهبود و ابزارهای ناب سازی در محل شرکت تولیدی کیهان صنعت قائم

برگزاری دوره آموزشی تکنیک‌های تولید ناب و سیستم های بهبود در مجتمع صنعتی تولیدی کیهان صنعت قائم

پس از برگزاری کلاس نیز با مدیر مهندسی سازمان، آقای مهندس امجدی، جلسه‌ای داشتم و در مورد برنامه‌ریزی جهت ایجاد تغییر و به وجود آوردن تحول با رویکرد بهبود گفتگو کردیم. چند مورد از ایده های خلاقانه طرح شده در کلاس به عنوان فرصت‌های بهبود شناسایی شدند و مقرر گردید که در جلسه‌های آتی این ایده‌ها مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرند.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.