برگزاری کارگاه نظام آراستگی و آموزش ۵S در شرکت نفت و گاز شرق

برگزاری کارگاه نظام آراستگی و آموزش ۵S در شرکت نفت و گاز شرق

در اسفند ماه گذشته در یک دوره ۱۶ ساعتی یک کارگاه نظام آراستگی برای آموزش ۵S را در محل شرکت نفت و گاز شرق برگزار کردم.

بهمن ماه بود که از واحد آموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق برای آموزش ۵S و نظام آراستگی درخواستی را دریافت نمودم که طبق روال همیشگی، هماهنگی‌های لازم در خصوص مدت زمان کارگاه آموزشی، تاریخ برگزاری، نحوه رفت و آمد و قیمت دوره آموزشی ۵S و همچنین امکانات مورد نیاز جهت برگزاری مناسب و مطلوب دوره صورت پذیرفت و نهایتا در مورد ترتیبات برگزاری دوره توافق گردید.

طراحی کارگاه و آموزش ۵S

از واحد آموزش و همچنین واحدهایی که درخواست آموزش ۵S نظام آراستگی را به واحد آموزش ارائه کرده بودند، اهداف آموزشی و اهداف مهارتی مد نظرشان را دریافت کردم. یکی از نیازها و درخواست‌هایی که تأکید داشتند، برگزاری دوره آموزشی به صورت کارگاهی و با ارائه مثال‌های عملی متعدد و ارائه مطالب کاربرد بود. خواسته دیگر اختصاص وقت کافی به کارگاه آموزشی نظام آراستگی در محیط اداری بود. با در نظر گرفتن نتایج نیازسنجی آموزشی و همچنین با آگاهی از ملاحظات و اهداف مدیر عامل سازمان از نتایج دوره ۵S سرفصل‌ها، مطالب، مثال‌ها و محتواهای آموزشی طراحی و تدوین گردیدند.

طراحی آموزشی این دوره در راستای خواسته‌ها و نیازمندی‌های کارفرما و با هدف درک کامل از کارکرد اصول نظام آراستگی، دو بازی آموزشی نیز در نظر گرفته شد. یکی از این بازی‌های آموزشی به اصل اول یعنی تفکیک و اصل دوم یعنی نظم و ترتیب می‌پردازد که روش و نحوه انجام آن به صورت کامل طراحی شد.

بازی آموزشی نظام آراستگی ۵S با مشارکت همه نفرات حاضر در کارگاه آموزشی در فضایی شاد و سرگرم کننده برگزار گردید. کنش‌ها و واکنش‌ها گویای این بودند که بازی کاملا مورد توجه قرار گرفته و آموزش از طریق بازی به اهداف و کارکردهایی که از انجام آن مد نظر داشتیم بسیار کمک کرده است.

کارگاه آموزشی نظام آراستگی ۵S در محل اتاق کنفرانس سازمان در ساختمان ستاد شرکت برگزار شد و تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت نفت و گاز شرق از ستاد و همچنین منطقه عملیاتی خانگیران در آن حضور یافتند.

طی این کارگاه دو فیلم از اجرای اصول نظام آراستگی در سطح بهترین تجربه best practice در محیط کاری عملیاتی و اداری به نمایش درآمد.

استاندارد ملی سیستم مدیریت آراستگی INSO 22420 با توجه به بافت و متن آن که بر اجرای سیستماتیک نظام آراستگی محیط کار تأکید می‌کند، معرفی گردید.

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، از زیرمجموعه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که مسئولیت توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های هیدروکربوری منطقه شرق کشور را بر عهده دارد. واحدهای ستادی این شرکت در مشهد و منطقه عملیاتی آن در منطقه گازی خانگیران نزدیک به سرخس مستقر می‌باشد. میدان گازی خانگیران، از میدان‌های گازی ایران است که در شمال شرقی کشور در منطقه خانگیران، در استان خراسان رضوی قرار دارد. مخازن گازی این میدان شامل مخزن مزدوران، مخزن شوریجه بی و شوریجه دی می‌باشد. در مجاورت این میدان، پالایشگاه گازی هاشمی نژاد مستقر است که پالایش گاز ترش و جداسازی گوگرد را انجام داده و گاز پالایش شده (شیرین) را به خط انتقال گاز تحویل می‌دهد. خروجی پالایشگاه به جز گاز طبیعی، گوگرد و همچنین میعانات گازی نیز می‌باشد.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.