ایزو ۱۰۰۱۸ استاندارد راهنمای مشارکت کارکنان سازمان

استاندارد راهنما برای مشارکت دادن کارکنان – ایزو ۱۰۰۱۸ ویرایش ۲۰۲۰

ایزو ۱۰۰۱۸:۲۰۲۰ – استاندارد مدیریت کیفیت – راهنمایی برای مشارکت دادن کارکنان

موضوع استاندارد ایزو ۱۰۰۱۸:۲۰۲۰ یا همان استاندارد راهنما برای مشارکت دادن کارکنان جالب و محتوای آن به لحاظ نظری و کاربردی مفید و شایسته توجه می‌باشد.

احتمالا با سیستم‌های مدیریتی مختلف همچون سیستم مدیریت کیفیت، زیست محیطی، ایمنی بهداشت، صنعت خودرو، هوافضا، صنعت نفت و . . . آشنایی دارید. موافق هستید که پیاده‌سازی (یعنی اجرای اولیه)، استقرار (یعنی برقرار نگه‌داشتن پس از پیاده‌سازی) و اثربخشی (یعنی نتیجه عملیاتی و تجاری گرفتن از آن سیستم مدیریتی)، منوط به ایجاد تغییر و متحول کردن سازمان می‌باشد؟

نه فقط استانداردهای سیستم‌های مدیریت بلکه هر گونه سیستم، تکنیک و روش مدیریتی که می‌خواهید موفق باشد و به ایجاد ارزش برای سازمان منجر شود، لازمه‌اش تغییر و تحول می‌باشد. این تغییر ایجاد کردن و این متحول نمودن جز با مشارکت ذی‌نفعان کسب و کار و مشخصا کارکنان سازمان، رنگ و بوی واقعیت به خود نخواهد گرفت.

این مهم یعنی جلب مشارکت کارکنان در اجرای سیستم‌های مدیریتی، در اجرای تکنیک‌ها و ابزارهای مدیریتی، همیشه چالش بوده، چالش هست و به احتمال زیاد همچنان چالش خواهد بود. جلب مشارکت، موضوعی ورای رضایت کارکنان است، چیزی فرای انگیزه دادن به نیروهای انسانی شرکت می‌باشد. هر چند لازمه مشارکت کارکنان، رضایت و انگیزه داشتن آنها می‌باشد. اما بدیهی و الزامی نیست که حتما کارکنان راضی و خشنود در برنامه‌ها، فرآیندها و پروژه‌های تغییر مشارکت می‌کنند.

از همین رو خبرگان و نخبگان سیستمی و مدیریتی مولف متن‌های استانداردهای مدیریتی بین‌المللی در کنار استانداردهایی که حاوی الزامات، بایدها و نبایدها تدوین می‌کنند، متن‌های استانداردهای راهنما را هم با تم‌ها و موضوعاتی چون نگرش، تعهد، ارزش‌ها، رهبری و دیدگاه‌های فرهنگی منابع انسانی نیز تدوین و ارائه می‌نمایند. استاندارد ایزو ۱۰۰۱۸ ویرایش ۲۰۲۰ با عنوان استاندارد راهنما برای مشارکت دادن کارکنان با چنین رویکردی تدوین شده است و با پیگیری چنین منظوری، ویرایش شده و منتشر گردیده است.

بندهای اصلی استاندارد راهنما برای مشارکت دادن کارکنان به شرح زیر می‌باشد. در هر یک از بندهای اصلی، دو بند فرعی با عنوان گام‌های اقدام بالقوه و همچنین منافع بالقوه توضیحات لازم را برای انجام فعالیت‌ها و اقدام‌های عملی و نیز مزایا و منافعی که در دسترس و قابل تحقق هست ارائه می‌کند.

۴- بستر سازمان و فرهنگ کیفیت

۴-۱- ملاحظات

۴-۲- ارتباط با استانداردهای دیگر سیستم مدیریت کیفیت

۴-۳- گام های اقدام بالقوه

۴-۴- منافع بالقوه

۵- راهبری

۶- طرح ریزی و راهبرد

۷- دانش و آگاهی

۸- شایستگی

۹- بهبود

 

ISO 10018:2020 استاندارد راهنمای مشارکت کارکنان سازمان

ISO 10018:2020 استاندارد راهنمای مشارکت کارکنان سازمان

 

*******

 

دانلود فایل متن استاندارد راهنما برای مشارکت دادن کارکنان – ایزو ۱۰۰۱۸ ویرایش ۲۰۲۰

INSO 19243:1400

ISO 10018:2020, Quality management – Guidance for people engagement

نهاد منتشر کننده متن اصلی استاندارد : سازمان بین المللی استانداردها ISO

سال انتشار ویرایش جدید : ۲۰۲۰

نهاد منتشر کننده نسخه ترجمه زبان فارسی : سازمان ملی استاندارد ایران

سال انتشار : ۱۴۰۰

فرمت : PDF

دانلود : ایزو ۱۰۰۱۸ – استاندارد راهنما برای مشارکت دادن کارکنان

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.