برای بهبود فرآیند تولید، ابتدا عملکرد فرآیندها و واحدهای پشتیبانی را ارتقاء دهید

بهبود تولید در گروه بهبود عملکرد واحدها و فرآیندهای پشتیبانی است

دست یابی به ظرفیت کامل عملیات تولید و تحویل محصولات با کیفیت به مشتریان به صورت مداوم، اصلا کار ساده ای نیست، این مهم بدون وجود و اعمال یک سیستم مدیریت مدون، بسیار مشکل و حتی امکان ناپذیر می باشد. این یک هدف خرد و جزیی نیست که با عملکرد موفقیت آمیز یک فرد مانند مدیر تولید یا مدیر کارخانه، محقق شود بلکه از اهداف کلان و مهم هر کسب و کاری می باشد که بر پایه و ساختاری سیستماتیک، قابل دستیابی می شود.

مقصود هر بنگاه صنعتی این است که بتواند ظرفیت تولید اسمی شرکت را محقق ساخته و خروجی کاملی از خطوط خود بگیرد. فرآیندهای سیستم مدیریت یک سازمان به سه دسته فرآیندهای مدیریتی، فرآیندهای پشتیبانی و فرآیندهای اصلی تقسیم می شوند و اگر مدیریت در پی دستیابی به تولید با راندمان نزدیک به ۱۰۰% می باشد باید نگاهی فراگیر به همه و در ابتدا به فرآیندهای پشتیبانی داشته باشد تا فرآیند اصلی سازمان یعنی تولید، به خوبی حمایت شده و در شرایط مطلوب عملیاتی قرار گیرد.

عنوان فرآیندهای پشتیبانی به خوبی خود را تعریف می کند : کلیه فعالیت هایی که عملیات تولید را کمک و حمایت می کنند تا این واحد بتواند محصول را برای تحویل به مشتری آماده نماید. هر فرآیندی برای آنکه خروجی مورد انتظار را فراهم آورد، ورودی های لازم و کافی به لحاظ مقدار، کیفیت و در زمان مناسب احتیاج دارد. این ورودی ها را به عنوان منابع و امکانات تولید می شناسیم که در یک نوع تقسیم بندی شامل موارد زیر می باشند.

۱ – تجهیزات و سخت افزار تولید، دستگاه ها و ماشین آلات
۲ – منابع انسانی، پرسنل، کارمندان و کارگران
۳- مواد اولیه، قطعات نیم ساخته و مجموعه های کامل برای مونتاژ
۴- ابزارآلات و تجهیزات جنبی، قالب ها، وسایل حمل و نقل و ملزومات نگهداری و تعمیرات
۵- محیط کار، سوله، فضای اداری و انبارها
۶ – روش ها شامل سیستم مدیریت، تکنولوژی تولید و فن آوری هایی مانند IT
۷-  منابع مالی، پول و تسهیلات

اولین فعالیتی که برای اجرا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ورودی ها به صورت کامل و دقیق شناسایی شوند، آن ها را فهرست کرده و سندی همچون شناسنامه برای شرح ویژگی های فنی، کیفی و مهندسی آن ها تهیه و تدوین کنید.

برای بهبود فرآیند تولید، ابتدا عملکرد فرآیندها و واحدهای پشتیبانی را ارتقاء دهید

برای بهبود فرآیند تولید، ابتدا عملکرد فرآیندها و واحدهای پشتیبانی را ارتقاء دهید

حالا برای همه منابع شناسایی شده، مکانیزم هایی جهت مدیریت تهیه و تأمین آن ها به کار گرفته شود. ماحصل کارکرد این مکانیزم ها باید این باشد که ورودی های تولید، همیشه در دسترس و در شرایط بهره برداری قرار داشته باشند.

به عنوان مثال مواد اولیه و قطعات نیم ساخته با مقدار کافی، کیفیت مناسب و در زمان مورد نیاز در دسترس باشند یا دستگاه ها و ماشین آلات تولید، متوقف و خراب نبوده و برای انجام عملیات تولید، سالم و آماده به کار می باشند.

  • به جهت تأمین مطلوب مواد اولیه و قطعات نیم ساخته، نیاز به یک رویه شناسایی تأمین کنندگان با صلاحیت، سیستم مهندسی خرید، کنترل کیفیت و بازرسی اقلام خریداری شده و در نهایت یک سیستم انبارش خوب هست.
  • برای دستگاه ها و ماشین آلات تولید نیز پیاده سازی روش مند یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات باعث می گردد تا دستگاه ها و ماشین آلات با حداقل خرابی و توقف در اختیار سرپرستان و کارگران خط تولید باشند.
  • مجموعه ای از زیرسیستم هایی فرآیند مدیریت منابع انسانی مورد نیاز می باشد تا فعالیت هایی همچون جذب، استخدام، آموزش بدو استخدام، ارتقاء روحیه شغلی و انگیزه کاری پرسنل، سیستم ارزیابی عملکرد، آموزش حین کار، اتخاذ سیاست های ایمنی و بهداشت و غیره مورد نیاز است برای اینکه نیروی انسانی آموزش دیده و با انگیزه در اختیار مدیریت تولید قرار گیرد.
  • همینطور برای تهیه، تدارک و تأمین منابع مورد نیاز دیگر، مکانیزم های لازم باید ایجاد و اجرا گردد.

پس از طراحی و اجرای مکانیزم ها و رویه ها بایستی یک سیستم مدیریت عملکرد برای این فرآیندهای پشتیبان در نظر گرفته شود یعنی سطح عملکرد و خروجی فرآیندهای پشتیبانی به صورت مداوم تحت کنترل مسئولان و متولیان آن ها قرار گیرد. برای پایش فرآیندهای پشتیبانی، شاخص هایی جهت سنجش سطح عملکرد فرآیند، تعریف گردیده به صورتی که مقدار اندازه گیری شده شاخص، نمایش معناداری از عملکرد فرآیند را ارائه دهد.

  • برای فرآیند خرید می توان شاخص هایی همچون میزان انحراف از لیدتایم Lead Time ، درصد خریدهای موفق و نمره ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان انتخاب کرد.
  • یا در فرآیند نگهداری تعمیرات، شاخص هایی استاندارد مانند MTBF و MTTR در نظر گرفت.

مالک فرآیند یا مدیر واحد نگهداری تعمیرات با جمع آوری اطلاعات مربوط به عملکرد دستگاه ها و ماشین آلات، فرآیند خود را پایش کرده و علت خرابی و توقف دستگاه را مورد کنکاش قرار داده و علت های ریشه ای را برطرف نماید تا به مرور و به تدریج، سطح عملکرد واحد نت در حوزه مدیریت ماشین آلات ارتقاء پیدا کرده و ضریب در دسترس بودن و عملیاتی بودن دستگاه ها افزایش یابد و به سطحی مطلوب و اطمینان بخش برسد.

با تداوم نظارت بر فرآیند، هرگاه مشاهده نمودید که شاخص های فرآیند از معیارهای پذیرش و سطح عملکرد مطلوب، انحراف دارد علل عدم تحقق را جستجو کنید. با اجرای اقدامات اصلاحی مناسب، از وقوع مجدد “علت ها” جلوگیری کنید. با به کارگیری این مکانیزم و به تدریج، احتمال وقوع مسائل و مشکلات کمتر شده و سطح عملکرد هر فرآیند به صورت پیوسته بالاتر می رود.

برای بهبود فرآیند تولید، ابتدا عملکرد فرآیندها و واحدهای پشتیبانی را ارتقاء دهید

برای بهبود فرآیند تولید، ابتدا عملکرد فرآیندها و واحدهای پشتیبانی را ارتقاء دهید

حالا که برای واحد تولید همه چیز را فراهم کرده اید، به سهولت می توانید سطح عملکرد تولید را افزایش داده و بهبود دهید. دیگر نباید بهانه ای بشنوید یا بپذیرید. الان همه چیز به عملکرد مدیریت تولید بستگی دارد.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.