اجرای پروژه مشاوره مدیریت دانش در شرکت نان رضوی

اجرای پروژه مشاوره مدیریت دانش در شرکت نان قدس رضوی

چندی پیش بود که پیشنهاد اجرای پروژه مشاوره مدیریت دانش در شرکت نان قدس رضوی از طرف سازمان با من مطرح گردید. بر اساس گفتگوهای اولیه، توافق ضمنی در خصوص کلیات انجام کار، صورت گرفت. از پیش آشنایی نسبی با شرکت بزرگ نان قدس رضوی داشتم.

***

شرکت نان رضوی، خیلی سال پیش حدود ۱۳۴۶ به صورت یک نانوایی در محوطه بیمارستان امام رضای مشهد راه اندازی شد. نان بسیار خوب آن، خیلی زود نامی برای خودش دست و پا کرد. برای پاسخگویی به خیل متقاضیان نان با کیفیت آن نانوایی، متولیان وقت آستان قدس رضوی مجاب شدند که ظرفیت تهیه و تولید نان را توسعه دهند. این ایده در سال ۱۳۵۱ عملی شد و شرکت نان قدس رضوی ثبت و تأسیس گردید.

سال ۱۳۶۱ زمان تغییر بود. با حمایت تولیت آن زمان آستان قدس رضوی، پروژه های متعددی اجرا و سرمایه گذاری های قابل توجهی در حوزه صنایع و خدمات صورت گرفت، در یکی از این پروژه ها، قطعه زمین بزرگی در ابتدای جاده سنتو شهر مشهد به شرکت نان قدس رضوی اختصاص داده شد. و به تدریج از سال ۱۳۶۴ زیرساخت های لازم ایجاد شده و دستگاه ها، تجهیزات و ماشین آلات، نصب و راه اندازی گردیدند. به مرور و در مقاطع زمانی مختلف، طرح های توسعه و پروژه های گوناگونی تحت نام و برند نان رضوی، برنامه ریزی و اجرا شده است. شرکت نان قدس رضوی به واسطه نگاه توسعه ای و رویکرد بهبود مداوم، جایگاهی درخور و شایسته را برای خود دست و پا نموده است. از پروژه ها و طرح های اخیر توسعه شرکت می توان به خریداری، نصب و راه اندازی خط  نان لایه ای مغزدار یا همان اشترودل اشاره نمود. تکنولوژی اين خط به روز و نو بوده و تولید آن به صورت کاملا خودکار و تمام اتوماتیک انجام می شود. اشترودل و کراواسان از محصولات شناخته شده و به نام این خط تولید می باشد.

شركت نان قدس رضوي هم اکنون ۱۴ خط تولید فعال با ظرفیت ۴۴ هزار تن محصول متنوع و مرغوب دارد که هم بازار داخل را پوشش داده و هم با صادرات به خارج از کشور، حضوری فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای دارد.

***

با توجه به پیش زمینه و شناخت قبلی، اطلاعاتی که جهت تهیه و تدوین شرح خدمات و پروپوزال پروژه مشاوره مدیریت دانش را لازم داشتم اعلام کردم.

زود، اطلاعات درخواستی را دریافت کردم. از من خواسته شد، شرح خدماتی ارائه شود که ضمن آن‌که فعالیت‌های طراحی، پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت دانش به صورت مشروح، بیان گردد؛ دوره‌ای هم به ارزیابی اثربخشی، تحقق اهداف و گرفتن خروجی های محسوس اختصاص یابد.

مبنای تصمیم گیری، نیازسنجی و هدف‌گذاری مدیریت سازمان برای بهره بردن از خدمات مشاوره مدیریت دانش و پیاده‌سازی این سیستم را می‌توان به این صورت بیان کرد.

شرکت نان قدس رضوی، چند دهه هست که در صنایع غذایی در سطحی بالا حضور دارد. مدیریت ارشد سازمان از مشاهده و درک چند نوبت بازنشستگی کارکنان موثر بر عملیات، مدیریت و پشتیبانی این شرکت به تجربه ها و درس آموخته هایی رسیده بود. می دانید که بخش عمده ای از دانش با ارزش سازمان، بعد از ظهر هر روز کاری، از شرکت خارج می شود. این دانش فردا صبح به شرکت بازمی گردد. البته اگر روز تعطیلی نباشد! اما هنگام بازنشستگی یا هر نوع دیگر از قطع همکاری این دانش برای همیشه از سازمان خارج می شود.

در محیط و فضای تجاری و عملیاتی صنایع غذایی، مزه، طعم، رنگ و بافت محصول، در تقابل با سلیقه و ذائقه مشتریان که قرار می گیرد، تأثیر بزرگ و غیرقابل انکاری در اقبال تجاری به محصول و فروش آن دارد. این ویژگی‌های عمدتا وصفی و حسی، به دانش و مهارت کارکنانی وابسته هست که در مراحل طراحی، تولید و به بازار رساندن محصول نقش ایفا می کنند. این مسئله حتی در خطوط اتوماتیک تولید محصولات غذایی هم مصداق دارد و البته میزان تأثیرگذاری و شدت آن کمتر یا بیشتر هست.

بدیهی است که عوامل متعدد و مهم دیگری هم در این موضوع، قابل بیان هستند. مسایلی همچون ورود رقبای قدرتمند مالی، مجهز به دانش فنی و صاحب تکنولوژی روز، کفایت می کند تا مدیر ارشد سازمان، مجاب شود جهت پیاده‌سازی، استقرار و اجرای پروژه مشاوره مدیریت دانش در سازمان تحت مدیریت خود، کاملا مصمم شود.

پس از تدوین و ارائه شرح خدمات و دو نوبت ارزیابی و بازخورد توسط کارفرما، توافق نهایی صورت گرفت و قرارداد پروژه مشاوره مدیریت دانش در شرکت نان قدس رضوی امضاء شد. از آن زمان فعالیت‌های ارزیابی، شناخت، طراحی و اجرای پروژه در دستور کار قرار داشته اند. در فرصت های بعدی نکته ها و مسایلی را از برگزاری دوره های آموزشی مدیریت دانش، کارگاه های شناسایی دانش سازمانی و انجام دیگر اقدامات برنامه ریزی شده در قالب زیرپروژه ها و فعالیت های پروژه بیان خواهم نمود.

عکس ابتدای صفحه : جلسه پروژه مدیریت دانش در محل واحد تحقیق و توسعه با مدیر R&D و مسئول پروژه

 

اجرای پروژه مشاوره مدیریت دانش در شرکت نان قدس رضوی

خط تولید دونات – اجرای پروژه مشاوره مدیریت دانش در شرکت نان قدس رضوی

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.