آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو COSO ERM در شرکت فولاد سیرجان ایرانیان

آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو در شرکت فولاد سیرجان ایرانیان

برگزاری دوره ERM و آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو در محل ستاد مرکزی شرکت فولاد سیرجان ایرانیان در کرمان

برگزاری دوره های ERM و آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو هر سال که می گذرد، بیشتر درخواست می شود. بخشی از روند رو به رشد تقاضا برای برگزاری دوره آموزشی مدیریت ریسک سازمانی ناشی از افزایش آگاهی و درک عمیق تر مدیران ارشد کسب و کارها و صنایع مختلف از شرایط کنونی و عوامل محیطی می باشد. علت دیگر افزایش درخواست برای دوره های مدیریت ریسک سازمانی ERM الزامات و مقرراتی است که برخی شرکت ها را ملزم می کنند که نسبت به اجرا، پیاده سازی و استقرار این نظام مدیریتی اقدام نمایند. در این خصوص در آینده مطلبی را خواهم نوشت.

به هر صورت، واحد آموزش شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، چندی پیش تماس گرفتند و مشخصات و اطلاعات لازم برای برگزاری دوره و آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو مطابق مدل COSO ERM 2017 را درخواست کردند.

پس از درخواست شرکت فولاد سیرجان، اطلاعاتی را از واحد آموزش دریافت کردم که شامل علت نیازسنجی برگزاری دوره، اهداف آموزشی، اهداف رفتاری و . . . می شدند. همچنین وب سایت سازمان، ساختار سازمانی و گزارش هایی که منتشر شده بود را هم مورد بررسی قرار دادم. معمولا این کار را برای همه دوره های آموزشی که سازمان ها درخواست می کنند، انجام می دهم.

با دریافت و بررسی اطلاعات، آشنایی نسبی با سازمان و هدفی که از برگزاری اثربخش و موفقیت آمیز این دوره دنبال می کند، محقق شد. پس از آن برای برگزاری دوره مدیریت ریسک سازمانی COSO ERM طرح درس و سرفصل های دوره را مطابق با نیازهایی که مشاهده شده بود، طرح ریزی کردم. با تعیین طرح درس و سرفصل ها و همچنین طراحی عنوان کارگاه های آموزشی، تعیین مدت زمان و نحوه برگزاری دوره نیز صورت پذیرفت. مشخصات دوره طراحی شده در اختیار واحد آموزش قرار گرفت تا با ارجاع آن به واحد تخصصی مدیریت ریسک، اعلام نظر صورت پذیرد.

واحد مدیریت ریسک شرکت، درخواست یک جلسه ویدیویی را مطرح کردند تا بازخورد و دیدگاه خود نسبت به دوره طراحی شده و همچنین اصلاحات پیشنهادی بر روی سرفصل ها و دیگر مشخصات دوره COSO ERM را بیان کنند. جلسه آنلاین برگزار شد و در خصوص اجزا و نحوه برگزاری دوره، توافق شد.

در خصوص شرکت فولاد سیرجان باید بگویم که این شرکت که با نام کامل شرکت فولاد سیرجان ایرانیان شناخته می شود از جمله شرکت های زیرمجموعه هلدینگ میدکو محسوب می شود. شرکت فولاد سیرجان (سهامی خاص) در ۱۳۸۸ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. این شرکت سپس به شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (سهامی خاص) تغییر نام یافته است. این شرکت در حال حاضر یکی از شرکت های تابعه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (وابسته به بانک پاسارگاد) است. دفاتر ستادی شرکت در تهران و کرمان و کارخانه های آن در شهرهای سیرجان و بردسیر استان کرمان واقع شده است.

فعالیت های اصلی شرکت شامل موارد زیر می شود.
  • استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن واگذار شده از سوی ایمیدرو
  • تولید کنسانتره سنگ آهن در شهرستان سیرجان با عیار %۶۸ با ظرفیت سالانه ۴ میلیون تن
  • تولید گندله سنگ آهن با ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن، در شهرستان سیرجان
  • تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱ میلیون تن در شهرستان بردسیر
  • تولید شمش فولادی با ظرفیت  ۱ میلیون تن در شهرستان بردسیر

 

آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو COSO ERM در شرکت فولاد سیرجان ایرانیان در استان کرمان

آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو COSO ERM در شرکت فولاد سیرجان ایرانیان در استان کرمان

 

هلدینگ میدکو

هلدینگ میدکو یا همان شركت هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه به صورت کاملا خصوصي و سهامي عام به منظور سرمايه گذاري و توسعه در بخش معادن و صنايع معدني كشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار كشور و پذيره نويسي عمومي و سرمايه ۱۰۰ ميليارد تومان، در ۱۳۸۶ تأسيس شده و آغاز به كار نموده است.

سرمايه ميدكو در شش مرحله افزایش یافته است و در آخرین افزایش سرمایه به ميزان ۱۶۸۰ ميليارد تومان افزايش يافته است. اين هلدينگ تخصصي با هدف سرمايه گذاري در بخش معادن و صنايع معدني كشور فعاليت مي كند. بدين ترتيب تمامي شركت هاي تابعه در مجموعه ميدكو تأمين كننده اين هدف تخصصي مي باشند.

مدل مديريت شركت ميدكو مبتني بر كنترل استراتژيك مي باشد، بدين مفهوم كه تنظيم ضوابط و استانداردهاي يكسان حاكم بر شركت هاي تابعه بر عهده ستاد هلدينگ بوده و بر اجراي آنها نظارت خواهد داشت. شركت هاي تابعه در اداره شركت خود، مستقل و تابع هيأت مديره خود مي باشند.

هلدینگ میدکو هدف اصلی اش را در وب سایت خود به شرح زیر بیان کرده است.

هدف ميدكو :

ارتقاء ارزش سهام سهامداران

همین هدف اعلامی توسط هلدینگ گویای ارتباط نزدیک با مدیریت ریسک سازمانی است. چه آن که در چارچوب منتشر شده مدیریت ریسک سازمانی COSO ERM  از جمله کارکردهای این نظام مدیریتی جلوگیری از آسیب رسیدن و کاهش دارایی های دارای ارزش سازمان و همچنین افزایش ارزش سازمان از محل به کارگیری و بهره برداری از فرصت ها در نظر گرفته شده است.

همچنین هلدینگ حوزه های راهبری خود را هم به صورت زیر در وب سایت درج نموده است.

حوزه راهبري ميدكو :
  • تعيين سند راهبرد مجموعه هلدينگ
  • تعيين چشم انداز، اهداف، ماموريت و راهبردها در مجموعه هلدينگ
  • مديريت ريسك هاي كلان و هماهنگي بين كميته هاي سه گانه

همان طور که مشاهده می کنید حوزه راهبری مدیریت ریسک های کلان و هماهنگی بین کمیته های سه گانه از جمله این موارد می باشد که با به کارگیری و اجرای مدیریت ریسک سازمانی در دستور کار قرار می گیرد. کمیته های سه گانه هم مطابق دستورالعمل حاکمیت سازمانی که توسط شرکت بورس اوراق بهادار منتشر شده است شامل کمیته ریسک، کمیته حسابرسی و کمیته انتصابات می شود.

 

آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو COSO ERM در شرکت فولاد سیرجان ایرانیان

آموزش مدیریت ریسک سازمانی کوزو COSO ERM در شرکت فولاد سیرجان ایرانیان

 

دوره مدیریت ریسک سازمان و کارگاه های شناسایی، ارزیابی و طراحی اقدامات رسیدگی به ریسک ها

در نهایت و مطابق روال معمول، هماهنگی های نهایی صورت گرفت و جلسه های دوره و کارگاه آموزشی مدیریت ریسک سازمانی  ERMبرگزار گردیدند. هنگامی که برگزاری دوره آموزشی ERM قطعی شد، تصورم بر تشکیل جلسه های دوره در شهر سیرجان بود اما طبق اعلام سازمان، دوره در محل ستاد مرکزی شرکت فولاد سیرجان ایرانیان در شهر کرمان برگزار شد.

در این دوره چند تمرین و کار عملی در قالب کارگاه آموزشی هم در نظر گرفته شده بود. کارگاه های آموزشی ERM  مدیریت ریسک سازمانی که همه مدیران حاضر در دوره در آنها مشارکت نمودند به شرح زیر می باشند.

  • کارگاه شناسایی ریسک
  • کارگاه ارزیابی ریسک
  • کارگاه تعیین اشتهای ریسک و تدوین بیانیه اشتهای ریسک
  • کارگاه تعیین استراتژی ها و اقدامات رسیدگی به ریسک ها با تمرکز بر مدل ۴T
  • کارگاه طراحی کنترل ریسک ها

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.