تدریس دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب  SMED در شرکت ریزان فلز توس

حدودا دو سال پیش بود که یکی از مدیران شرکت ریزان فلز توس در کلاس آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب SMED  که در محل موسسه سامانه کیفیت تدریس می کردم حضور یافتند. اخیرا از این شرکت برای بررسی امکان برگزاری این دوره در محل شرکت، با من تماس گرفتند.

ایشان با توجه به شرایط و راهبردهای استراتژیکی که برای شرکت در نظر گرفته بودند. برای اجرای بخشی از اهداف کلان این سیاستگذاری باید پاسخگویی به سفارش های با حجم کم و در زمانی کوتاه، امکانپذیر می شد. یکی از اقدامات عملی برای تحقق این هدف، تغییر سریع خطوط تولید و به حداقل رساندن توقفات تعویض قالب ها در خطوط تولید پرسکاری و مشخصا پرس های اوربیتال بود.

به دلایل فوق و برای بررسی امکان اجرای این تکنیک، هماهنگی های لازم انجام گردید تا پس از بازدید و ارزیابی اولیه و در صورت اثربخش بودن این تکنیک برای خطوط تولید شرکت، برای مدیران و کارشناسان مسئول در این حوزه، دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب  SMED، برگزار شود.

پیش از برپایی کلاس، از خطوط مختلف تولید، واحد قالب سازی، اتاق ابزار و انبار قالب بازدید به عمل آمد و با مدیران و مسئولان این قسمت ها گفتگو کردم. سپس جلسه ای با مدیریت محترم کارخانه جناب آقای مهندس ایزدی داشتم و ایشان استراتژی های سازمان در حوزه تولید و مهندسی و هدفگذاری های انجام شده در این زمینه ها را تشریح نمودند تا مطالب ارائه شده در کلاس، همسو با برنامه های شرکت باشد.

در این دوره مدیران و کارشناسان واحدهای تولید، مهندسی، نگهداری تعمیرات و تضمین کیفیت حضور یافتند. طی دوره نیز کارگاه آموزشی شناسایی فعالیت های تعویض قالب و تعیین نوع فعالیت ها (فعالیت های درونی و فعالیت های بیرونی) نیز برگزار گردید. همچنین در انتهای کلاس، تعدادی فیلم آموزشی مرتبط با تکنیک های SMED و نمونه های اجرا شده، نمایش داده شد.

شركت ریزان فلز طوس در اوایل دهه هفتاد شمسی با هدف تأمین قطعات مرغوب و با کیفیت خودروها، فعالیت خود را آغاز نموده است. این شركت به منظور در اختیار گرفتن سهمی بزرگتر از بازار کشور، با انتقال تكنولوژی از شركت های مطرح دنیا جزء اولین و بزرگترین تولیدكننده ها در زمینه قطعات فلزی خودرو در ایران می باشد. در ابتدا این شركت تولید خود را با پوسته دیفرانسیل، دیفباكس و كاسه چرخ پیكان آغاز نمود و در حال حاضر محصولات متنوعی مانند مجموعه دیفرانسیل پراید، مجموعه دیفرانسیل روآ، دنده پلوس و دشلی روآ و دنده برنجی گیربكس پراید را تولید کرده و ضمن تأمین نیاز شرکت های خودروساز، قطعات یدکی برای بازار مصرف را نیز تأمین می نماید.

این کارخانه هم اکنون شامل سه سالن تولید، آزمایشگاه، انبار مصرفی و انبار مواد اولیه و ابزارسازی می باشد. ضمن آنکه اخیرا یک کارخانه ریخته گری جهت تولید قطعات ریخته گری مورد نیاز خود راه اندازی نموده است. واحدهای مدیریتی شرکت نیز شامل مدیریت کارخانه، مهندسی و طراحی، تضمین کیفیت، تحقیق و توسعه، معاونت تولید، اداری، فن آوری اطلاعات و مالی می باشند.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.