برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی معاونت اقتصادی شهرداری

آموزش مدیریت ریسک سازمانی برای معاونت اقتصادی شهرداری

آموزش مدیریت ریسک سازمانی برای معاونت اقتصادی شهرداری (مشهد)

پیش از آن که در خصوص برگزاری دوره و آموزش مدیریت ریسک سازمانی برای معاونت اقتصادی شهرداری مشهد یا همان سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی مطلبی عنوان شود بهتر است به این نکته بپردازم که چرا این دوره را برای معاونان، مدیران و روسای سازمان اقتصادی آموزش دادم.

نزدیک پنج ماه پیش یعنی در اوایل زمستان ۱۴۰۲ به عنوان مشاور مدیریت سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شهروندی شهرداری مشهد، پروژه مشاوره سیستم مدیریت این سازمان را شروع کردم. در مورد این پروژه در فرصتی دیگر مطالبی را عنوان خواهم کرد. با توجه به ارزیابی و شناختی که از این سازمان، مأموریت ها، ساختار و فرآیندهایش به دست آوردم، برخی نیازهای آموزشی و مهارتی را تعیین کردم. یکی از مواردی که مد نظر قرار گرفت مشاهده و شناسایی عدم قطعیت های متعدد و رو به فزونی در محیط داخلی و بیرونی سازمان اقتصادی بود. مسایل اقتصادی که در کشور ما پرواضح هست که در فضایی با عدم قطعیت های فراوان مواجه هستند. مباحث سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی نیز به همین صورت از جمله حوزه هایی هستند که توسط عوامل متعدد بیرونی تحت تأثیر قرار می گیرند و دستخوش تغییرات وسیعی می شوند. اینها عمده دلایل برگزاری دوره آموزش مدیریت ریسک سازمانی برای معاونت اقتصادی شهرداری بودند.

 

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی ERM - سازمان اقتصادی شهرداری

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی ERM – سازمان اقتصادی شهرداری

 

***

سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری

معاونت اقتصادی با تدوین برنامه نظری و مدل پشتیبانی مدیریت شهری که توسط مدیریت برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی آن صورت می گیرد، عهده دار برنامه ریزی و اجرای اهداف اقتصادی شهرداری مشهد و مسئول رونق بخشی اقتصادی شهر می‌باشد. به منظور نیل به این اهداف معاونت اقتصادی همزمان در چند محور حرکت می‌کند.

رونق اقتصادی شهر از یکسو نیازمند منابع پایدار است تا تکیه گاه و پشتیبانی قابل اتکا برای حرکت های اقتصادی مدیریت شهری باشد و از سویی در روند توسعه، مصارف و هزینه های فراوان قرار دارد.

معاونت اقتصادی با تدوین برنامه نظری و مدل پشتیبانی مدیریت شهری که توسط مدیریت برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی آن صورت می گیرد، عهده دار برنامه ریزی و اجرای اهداف اقتصادی شهرداری مشهد و مسئول رونق بخشی اقتصادی شهر می‌باشد. به منظور نیل به اهداف فوق این معاونت همزمان در چند محور حرکت می‌کند.

تولید فرصت نقشی است که معاونت اقتصادی به عنوان تسهیلگر و راهبر اهداف مدیریت شهری ایفا می نماید. هر چند در این راه نیم نگاهی به تولید منابع درآمدی ریالی نیز دارد، اما اولویت نخست در تولید فرصت ها، راهبری اقتصاد شهر به سوی رونق پایدار می باشد.

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی معاونت اقتصادی شهرداری

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی معاونت اقتصادی شهرداری

همزمان با محورهای تولید منابع و فرصت های رونق بخشی، موضوع نگهداشت منابع و محصولات و سپس واگذاری، مأموریت دیگری برای معاونت اقتصادی تعریف شده که به نوعی بر کل فرآیند اقتصاد شهری سایه افکنده است. تأمین منابع مالی ابرپروژه های شهری محوری است که از سال ۱۳۸۴ با انتشار اولین دوره اوراق مشارکت در بافت های فرسوده آغاز شده است.

با تغییر رویکردهای کلان مدیریت شهری، تلاش در جهت خلق فرصت های نو با هدف افزایش ماندگاری زائر و حرکت در مسیربازگشت رونق به اقتصاد شهری آغاز شده است. همچنین پروژه هایی برای کاهش اختلاف شاخصه های رفاه اجتماعی در مناطق کم برخوردار در حال تعریف است. امید که ارائه فرصت های سرمایه گذاری بتواند نظر سرمایه گذاران مشتاق به مشارکت با مدیریت شهری مشهد را جلب کند و از طرف دیگر مدیریت شهری، ایده ها و پیشنهادات ایشان را برای تعریف بسته های سرمایه گذاری جدید جذب نماید.

 

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی ERM - سازمان اقتصادی شهرداری

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی ERM – سازمان اقتصادی شهرداری

 

سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری شامل معاونت ها، اداره ها و گروه های زیر می باشد. عنوان واحدها تا حد زیادی گویای مأموریت ها و وظایف اصلی آنها می باشد.

  1. معاون سرمایه گذاری و مشارکت ها
    • اداره ﺟﺬب سرمایه
    • اداره کنترل پروژه
    • اداره واگذاری و فروش دارایی‌های مشارکتی
  2. معاون برنامه ریزی اقتصادی و توسعه بازار
    • گروه برنامه ریزی و توسعه
    • گروه مطالعات و ارزیابی طرح ها
    • اداره سرمایه گذاری خارجی
    • اداره طراحی و توسعه بازار
  3. معاون تامین مالی
    • اداره اوراق مشارکت
    • اداره تسهیلات و تأمین منابع بانکی
  4. معاون توسعه خدمات و مدیریت دارایی‌ها
    • اداره سرمایه‌گذاری نوین
    • اداره بهره برداری
    • اداره مولدسازی دارایی ها
    • اداره توسعه اقتصادی مجتمع های ایستگاهی حمل و نقل محور

اداره حقوقی

گروه رصد اطلاعات اقتصاد شهری

***

با تشخیص نیاز برای برگزاری یک دوره چند روزه آموزش ERM مدیریت ریسک سازمانی طرح درس و سرفصل های دوره را مطابق با نیازهایی که مشاهده شده بود، بازنگری کردم. با تعیین طرح درس و سرفصل ها و همچنین طراحی عنوان کارگاه های آموزشی، تعیین مدت زمان و نحوه برگزاری دوره نیز مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مطابق روال معمول، هماهنگی های نهایی صورت گرفت و جلسه های دوره و کارگاه آموزشی مدیریت ریسک سازمانی  ERM برگزار گردیدند.

کارگاه های شناسایی، ارزیابی و طراحی اقدامات رسیدگی به ریسک ها

در کارگاه آموزشی ERM مدیریت ریسک سازمانی، معاون محترم اقتصادی شهردار، معاونت های سازمان اقتصادی، مدیران گروه ها و همچنین روسای اداره های سازمان حضور یافتند. جلسه های این دوره در محل اتاق جلسه های معاونت اقتصادی واقع در برج آلتون در خیابان دانشگاه تشکیل گردید.

کارگاه های آموزشی و تمرین های عملی که در این دوره مدیریت ریسک سازمانی ERM برگزار شدند به صورت فهرست وار به شرح زیر می باشند.

 

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی معاونت اقتصادی شهرداری

برگزاری کارگاه آموزش مدیریت ریسک سازمانی معاونت اقتصادی شهرداری

به جز کارگاه های آموزشی و همچنین تمرین هایی که در جلسه های دوره انجام شدند، مابین روزهای آموزشی، یک پروژه کاری شامل گزارشگری ریسک مطابق با مدل مدیریت ریسک سازمانی ERM به حاضران در دوره محول گردید. این تمرین در طول دوره در قالب یک فرمت اختصاصی که برای گزارشگری ریسک طراحی کرده بودم انجام شد. این فرم به صورت نسخه چاپ شده کاغذی در اختیار همه مدیران و مسئولان شرکت کننده در دوره قرار گرفت. هر یک از قسمت های سند گزارش ریسک سازمانی را به حاضران به صورت کامل توضیح دادم. هر ۲ نفر روی یک نسخه کار کردند و به مرور در طول جلسه های دوره آن را تکمیل نمودند.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.