رویکردهای اصلی مدیریت و کاهش هزینه ها – صرفه جویی و بهبود

رویکردهای اصلی برای برنامه ریزی اقدامات و پروژه های کاهش هزینه

جهت طرح ریزی فعالیت های کاهش هزینه، دو مسیر اصلی پیش رو می باشند. کلیه اقداماتی که با هدف کاهش هزینه اتخاذ می گردند را می توان در دو دسته صرفه جویی و بهبود جای داد این ها دو لبه قیچی برنامه و پروژه کاهش هزینه ها می باشند که هر کدام خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارا می باشند.

 

الف – صرفه جویی

با در پیش گرفتن راه صرفه جویی، شما از روز اول می توانید هزینه های خود را کاهش دهید. شناسایی و حذف هزینه های غیر ضروری و کاهش برخی هزینه های ضروری، اقداماتی است که می توانید در پیش بگیرید. شناسایی این گونه هزینه ها بایستی با دقت و ظرافت تمام و با دریافت نظر مدیران و کارشناسان مسئول و مرتبط صورت پذیرد.

می توانید معاونت ها و مدیران واحدها را مأمور کنید تا نسبت به شناسایی هزینه هایی که می توان آن ها را بدون به وجود آمدن عوارض و اثرات نامطلوب کاهش داد، اقدام نمایند. بهتر است که دلایل و تحلیلی را نیز برای هر ردیف ارائه نمایند.

حالا موارد را بررسی کرده و در صورت عدم وجود مسئله و مشکلی خاص، نسبت به کاهش و حذف آن هزینه ها اقدام نمایید. بهتر است که در تصمیم گیری نهایی، مدیران واحدها همگی حضور داشته باشند تا در صورتی که هر کدام از پیشنهادهای ارائه شده، اثراتی بر واحدهای دیگر دارد، مدیران واحدهای مرتبط نیز اظهار نظر کرده و تصمیم گیری با در نظر گرفتن تمام ابعاد موضوع انجام پذیرد.

به عنوان مثال اگر قطعات یدکی که هم اکنون برای نگهداری و تعمیرات دستگاه ها و تجهیزات خریداری می شوند را می خواهید با مارک های ارزان تر جایگزین کنید، حتما با مدیر نگهداری و تعمیرات و همچنین مدیر تدارکات و خرید سازمان مشورت کنید. چه بسا ممکن است استفاده از قطعه یدکی ارزان تر و نامرغوب در کل، به افزایش هزینه فعالیت های تعمیرات و نگهداری شما منجر شود. در این مورد می توانید مدیر نگهداری تعمیرات و مسئول خرید را مأمور کنید تا مارک های با قیمت و کارکرد مناسب تر و همینطور فروشندگان بهتری را جستجو کرده و بیابند.

 

ب – بهبود

این یکی راه کاهش هزینه ها، قدری پیچ و خم دارد و اندکی نیز طولانی تر است. توان فکری و عملیاتی بالاتری را می طلبد اما به نسبت زحمتی که برای آن می کشید، نتیجه بیشتری را نصیب شرکت خواهد نمود.

برای ارائه خدمات به مشتریان و یا تولید و فروش محصول، فعالیت ها و فرآیندهای مختلفی را بایستی سازمان دهی و اجرا نمود. این رشته فعالیت ها را زنجیره ارزش می نامند. روی هر کدام از ورودی ها به عملیات شرکت کارهایی انجام می شود تا در پایان مراحل زنجیره تولید، محصولی به وجود آید که مشتری مطابق ارزش اضافه شده به آن، بهایی را می پردازد.

اجرای هر کدام از فعالیت ها و مراحل تولید و عملیات، هزینه بر می باشد. به ازای هر واحد محصول، هزینه هایی صرف می شود مانند دستمزدی که به کارگران و کارمندان می دهید و بسیاری موارد دیگر. حال باید سعی شود تا به ازای هزینه ثابت، محصول بیشتری تولید کرد و یا همان میزان محصول را با هزینه کمتری تولید نمود.

می توانید یک فرآیند برای بهبود طرح ریزی کنید و با توجه به زمینه فعالیت شرکت و کالایی که تولید می کنید از تکنیک های بسیار متنوع بهبود در حوزه های مختلف عملیات، مدیریت و پشتیبانی، بهره ببرید.

کاهش هزینه ها از راه بهبود، نتایج بهتر، بیشتر و ماندگارتری را برای شرکت به ارمغان خواهد آورد. ظرفیت های کاهش هزینه از طریق صرفه جویی در شرکت ها نامحدود نیست و به زودی و به سرعت تمام می شود حتی ممکن است پیامدها و اثرات نامطلوب شناخته نشده ای نیز به همراه داشته باشد اما راه بهبود، بی پایان است، فرصت های بسیاری دارد و پیامدهای آن نیز بسیار مطلوب می باشد.

این سخن به این معنا نیست که صرفه جویی نکنید و از این مسیر هزینه های خود را کاهش ندهید بلکه می باید هر دو راه را پیمود اما بهبود را باید جدی تر گرفت.

 

3 پاسخ
    • حسین عبدی
      حسین عبدی گفته:

      سرکار خانم مریم
      با سلام و درود
      از حسن نظر شما سپاسگزاری می کنم
      در مورد درج منابع باید به آگاهی شما برسانم بسیاری از مطالب با توجه به مطالعات کلی قبلی، تجربه های کاری و گفتگو با اساتید و صاحبنظران نگاشته می شود.
      و اگر در نوشتن مطلب و مقاله ای از منابعی به صورت مستقیم استفاده شود در پایان، عنوان مقاله اصلی یا کتابی که از آن مطلبی درج شده، حتما ارائه خواهد شد.
      شاد و پیروز باشید

      پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.